Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trådløs SPDIF? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg leder efter en metode til at overføre lyd fra min bærbare pc til min receiver trådløst, idet jeg ønsker at slippe af med de
10 m optisk kabel, som jeg bruger nu. Jeg har ikke brug for en masse ekstra features, som diverse media extenders
tilbyder, men bare en clean overførsel af et SPDIF signal, som receiveren så kan decode.

Jeg har fundet den her ind til videre: http://kortlink.dk/5rye

Er der nogen, der har erfaringer med den, eller kan anbefale tilsvarende produkter?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 14 September 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

En brugt Apple Airport Express måske? Hvis du ikke vil bindes til iTunes, kan den benyttes sammen med programmet AirFoil.

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Lyder som en interessant løsning! Men kan AirFoil også sende 5.1 audio fx?

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Nogen, der ved det, eller har andre forslag?

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:
Hejsa,

Jeg leder efter en metode til at overføre lyd fra min bærbare pc til min receiver trådløst, idet jeg ønsker at slippe af med de
10 m optisk kabel, som jeg bruger nu. Jeg har ikke brug for en masse ekstra features, som diverse media extenders
tilbyder, men bare en clean overførsel af et SPDIF signal, som receiveren så kan decode.

Er der nogen, der har erfaringer med den, eller kan anbefale tilsvarende produkter?

En Logitech Squeebox Duet kan det og mere til. Den leverer efter min erfaring fuld CD kvalitet men en meget lille margin på de allerbedste CD'er. Der er en digital udgang på SB'en, så din receiver med et digitalt input kan tage denne.

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Hejsa,

En Logitech Squeebox Duet kan det og mere til. Den leverer efter min erfaring fuld CD kvalitet men en meget lille margin på de allerbedste CD'er. Der er en digital udgang på SB'en, så din receiver med et digitalt input kan tage denne.

Mvh,
Hans

Forklar hvorfor du skriver '...men med en lille margin på de allerbedste CR'er'? Trådløs overførsel giver ligesågod (nogen siger endag bedre) lydkvalitet som med kabel. Og når vi tager Squeezebox så skal lydmaterialet være lagret på PC'en harddisk, så hvis udgangsmaterialet på PC'en i orden vil der ingen forskel være!

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 15 September 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Lyder som en interessant løsning! Men kan AirFoil også sende 5.1 audio fx?

Kender kun programmet af navn, så ved det desværre ikke  Men lige umiddelbart kan jeg da ikke se at den Linksys skulle kunne det?

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvad med sådan en fætter: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid= F5U302EA og så et usb lydkort evt. bare en billig usb pen hvis du kun skal bruge SPDIF.

/Asger

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Der er nogen der siger at de trådløse systemer man kan købe til distribution af videosignaler faktisk kan overføre en S/PDIF også. Prøv evt. at lede efter sådan noget grej :)

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Forklar hvorfor du skriver '...men med en lille margin på de allerbedste CR'er'? Trådløs overførsel giver ligesågod (nogen siger endag bedre) lydkvalitet som med kabel. Og når vi tager Squeezebox så skal lydmaterialet være lagret på PC'en harddisk, så hvis udgangsmaterialet på PC'en i orden vil der ingen forskel være!

Squeezebox kan overføre 44,1Khz og 48Khz digitalt, så der er her tale om identisk kvalitet med CD, så længe vi ikke taler om SACD eller andre formater med samplerates større end Redbook CD'er.

Jeg har en SB Duet og har lyttet til mange af mine CD'er efterhånden og for vel 98% af dem så kan jeg ikke høre forskel, men der er et par stykker, hvor der er en marginel forskel. Hvad det skyldes kan jeg ikke forklare. Det er så i nogenlunde overensstemmelse med anmeldelser i F.eks. Stereophile. Ved min sammenligning har jeg benyttet DAC'en i min CDafspiller fra SB'en. Men jeg taler om små forskelle. Der vil givetvis være en noget større forskel ved at gå op til 96Khz (+) lydfiler afspillet over Logitech Transporter eller f.eks. Linn's hundedyre HDafspiller. Jeg har kun set anmeldelser heraf og ikke hørt det selv. I mit tilfælde var det en større forskel at eliminere volumenkontrollen i CDAfspilleren ved at benytte DINudgangen på CDspilleren til forstærkeren! Det  var ikke en dramatisk forskel, men der var en smule agressivitet, som forsvandt samtidig med at lydbilledet blev hørbart mere defineret og klarheden i hvor instrumenterne befinder sig i lydbilledet blev forbedret.

Når det er sagt, så lyder musik faktisk temmelig fremragende afspillet gennem Squeezebox fra PC'en.

Mvh,
Hans

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Bare et eksempel:

http://www.smarthome.com/7654sc.html

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
nicoleif skrev:

Squeezebox kan overføre 44,1Khz og 48Khz digitalt, så der er her tale om identisk kvalitet med CD, så længe vi ikke taler om SACD eller andre formater med samplerates større end Redbook CD'er.

Jeg har en SB Duet og har lyttet til mange af mine CD'er efterhånden og for vel 98% af dem så kan jeg ikke høre forskel, men der er et par stykker, hvor der er en marginel forskel. Hvad det skyldes kan jeg ikke forklare. Det er så i nogenlunde overensstemmelse med anmeldelser i F.eks. Stereophile. Ved min sammenligning har jeg benyttet DAC'en i min CDafspiller fra SB'en. Men jeg taler om små forskelle. Der vil givetvis være en noget større forskel ved at gå op til 96Khz (+) lydfiler afspillet over Logitech Transporter eller f.eks. Linn's hundedyre HDafspiller. Jeg har kun set anmeldelser heraf og ikke hørt det selv. I mit tilfælde var det en større forskel at eliminere volumenkontrollen i CDAfspilleren ved at benytte DINudgangen på CDspilleren til forstærkeren! Det  var ikke en dramatisk forskel, men der var en smule agressivitet, som forsvandt samtidig med at lydbilledet blev hørbart mere defineret og klarheden i hvor instrumenterne befinder sig i lydbilledet blev forbedret.

Når det er sagt, så lyder musik faktisk temmelig fremragende afspillet gennem Squeezebox fra PC'en.

Mvh,
Hans

Man kan vel sige at du - ved at bruge din CD som ekstern DAC - har tilføjet ekstra overførselsled ifm kabler (digitalt fra SB til DAC og analog fra DAC til forstærker) ift afspilning direkte fra din CD. MEN hvis dine kabler er af god kvalitet (specielt RCA kabel) så bør det jo være OK. Jeg kører også digitalt ud fra SB Classic til en mod. Audio Note DAC og lyden her en super god! Jeg kan også kun anbefale SB på det varmeste!  

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Man kan vel sige at du - ved at bruge din CD som ekstern DAC - har tilføjet ekstra overførselsled ifm kabler (digitalt fra SB til DAC og analog fra DAC til forstærker) ift afspilning direkte fra din CD. MEN hvis dine kabler er af god kvalitet (specielt RCA kabel) så bør det jo være OK. Jeg kører også digitalt ud fra SB Classic til en mod. Audio Note DAC og lyden her en super god! Jeg kan også kun anbefale SB på det varmeste!  

Min CD afspiller er af høj kvalitet, en Resolution Audio Opus 21 med en rigtig god DAC. Min kabler er Clarison og nogle af de bedste, der kan købes for penge. Min forstærker er en Audio Note Oto SE og dermed ikke den superbedste, så måske vil jeg lettere kunne høre forskel når jeg har opgraderet den til en forstærker i klasse med Audio Note Ongaku (eller tæt på). Højtalerne er Teresonic Ingenium med Lowther DX3 med sølvtråd. Meget detaljeret lyd. Kabler, højtaler og den nye forstærker kommer fra Teresonic www.teresonic.com.  Dette for at sige at delene er af rigtig god kvalitet og små forskelle kan høres. Men SB'en har den varmeste anbefaling herfra. Så længe vi er bundet til CD mediet i stor stil og ikke kan downloade generelt i højere kvalitet (bortset fra Linn og 2L.no) ser jeg ikke den store grund til at investere i Transporteren eller anden afspiller med > 48Khz.

Mvh,
Hans

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
nicoleif skrev:

Min CD afspiller er af høj kvalitet, en Resolution Audio Opus 21 med en rigtig god DAC. Min kabler er Clarison og nogle af de bedste, der kan købes for penge. Min forstærker er en Audio Note Oto SE og dermed ikke den superbedste, så måske vil jeg lettere kunne høre forskel når jeg har opgraderet den til en forstærker i klasse med Audio Note Ongaku (eller tæt på). Højtalerne er Teresonic Ingenium med Lowther DX3 med sølvtråd. Meget detaljeret lyd. Kabler, højtaler og den nye forstærker kommer fra Teresonic www.teresonic.com.  Dette for at sige at delene er af rigtig god kvalitet og små forskelle kan høres. Men SB'en har den varmeste anbefaling herfra. Så længe vi er bundet til CD mediet i stor stil og ikke kan downloade generelt i højere kvalitet (bortset fra Linn og 2L.no) ser jeg ikke den store grund til at investere i Transporteren eller anden afspiller med > 48Khz.

Mvh,
Hans

Det er jeg helt enig med dig i. Specielt når man som jeg er glad for flexibiliteten med en ektern DAC og udvalget af netværksafspillere der er rene transport enheder er meget begrænset (jeg gider ikke betale ekstra for DAC delen i en sådan netværksafspiller). MEN med tiden bliver udvalget af musik til download (lovligt) i flac eller andet lossless vel større. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes