Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon PRA-1000 - POA-1500 - tips! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg var så heldig at få fingre i et af 80'ernes mest populære forstærkersæt; Denon PRA-1000 / POA-1500. Selvom sættet runder de 25 år er det absolut stadig fuldt ud på højde med produkter fra idag.

Har set flere tråde herinde omkring Denon PRA-1000 / POA-1500, og der ser ud til at være meget delte meninger omkring både lyden og kvaliteten. Men jeg vil da gerne give mit besyv med i denne debat, da jeg lige er blevet færdig med at renovere mit forstærker-sæt. Så hvis du også ejer et sæt Denon PRA-1000 / POA-1500, så læs videre - jeg er sikker på, at du vil finde mine tips brugbare:

1) Elektrolyt-kondensatorer: Det er en kendt sag, elektrolyt-kondensatorer tørrer ud med tiden og dermed mindsker deres kapacitet betragteligt. Dette påvirker naturligvis forstærkernes lyd- og gengivelses egenskaber.

Derfor har jeg som nævnt, lige udskiftet samtlige elektrolytter. Jeg har valgt 105 C typen, med meget lav lækstrøm fra Rubycon. Disse kan fås hos RS-Components.

Indrømmet! De to ladelytter (2 x 33000 uF / 71 V) i POA1500 er meget svære at få fat i, så der har jeg måttet gå lidt på kompromis; Jeg fandt nogle 22000 uF / 100 V fra Rifa. Disse lytter har ekstra lang levetid, ligesom de har en meget lav lækstrøm og naturligvis også 105 C typen. Nogle vil mene at dette mindsker forstærkeren evne mht strøm-reserver. Dette er delvis rigtigt.

Men på den anden side, så vil de originale lytter formentlig have passeret 22000 uF-punktet for længst, hvorfor bas gengivelsen bliver betydeligt forbedret - og så kan det virkeligt høres!

2) Ledningsføringen: Ledningerne er ikke af den bedste kvalitet. Derfor valgte jeg at udskifte samtlige forsyning ledninger fra brokoblingen og hen til de forskellige print med en 2,5 mm2 type.

3) Lys i VU-metrene: Dette er vel nok det største irritations-moment ved POA-1500; Nemlig når pærene springer og skal udskiftes! Godt nok kan de stadig fås hos Hifi-Klubben - men de er ikke billige (ET SÆT KOSTER LIGE I OMEGNEN AF 200 KR)! Men her kommer en langt billigere og bedre løsning:

- ERSTAT PÆRENE MED SUPERSTÆRKE LYSDIODER!!!!!

Jeg har valgt en type LED af den superstærke slags (lysstyrke på 10.000 mCd, 18 graders spredning) - om man så vil have hvidt eller gult lys må være op til den enkeltes smag og behag. Men dette forbedrer virkelig kvalitets-indtrykket, da lysdioderne giver et langt bedre lys end de traditionelle glødepærer; og så det bedste; Du kommer formentlig ALDRIG mere til at udskifte dem, da de fleste lysdioder har en levetid på 100 år. Omtalte lysdioder kan også fås hos RS Components

Jeg har set tråde i andre fora på Nettet, at nogen simpelthen har afbrudt forsynings-spændingen til lyset i metrene, fordi de mener at det giver bedre lyd!! Lad os lige slå fast, at den beskedne mængde strøm pærerne  forbruger (40 mA pr stk) er en brøkdel af forstærkerens samlede strøm-kapacitet - så denne påstand kan vi med sindsro aflive fuldstændigt.  Jeg kan til sammenligning oplyse, at de før omtalte lysdioder bruger 15-20 mA pr. stk.

4) Jording af kabinettet for mindre støj: Nogle har også luftet tanken om, at udskifte netledningen med en type der indeholder jord og så tilslutte jord til kabinettet. Jeg har imidlertid ikke overvejet dette, idet jeg benytter en såkladt filter-stikdåse fra JenTech. Denne stikdåse giver en meget effektiv filtrering af netspændingen og man kan sagtens høre forskel i lydgengivelsen. Ved at benytte denne løsning, undgår man også potentiale-problemer mellem kabinettet og anlægggets øvrige komponenter.

RESULTAT: Af højttalere har jeg DynAudio Avance. Lydgengivelsen er virkelig hørbar; Bundbassen er tilpas dyb og diskanten luftig og fin. Så jeg kan virkelig anbefale alle, der ønsker at bevare kvaliteten af deres Denon PRA-1000 / POA-1500. Øvrige komponenter, såsom modstande, transistorer, dioder m.m. slides ikke nævneværdigt. Derfor vil ovennævnte renoveringer bevirke, at forstærkernes lydgengivelse bliver som da de var nye.

Så har du nu fået mod på, at renovere din Denon PRA-1000 / POA-1500, så kan jeg oplyse at omkostningerne til stumper vil være ca 1500 kr.

-HUSK!!! Når du er færdig, skal forstærkerne (især POA-1500) re-justeres inden de tages ibrug.

Held og lykke med projektet

Lars

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kanon indlæg

Jeg sidder selv med et sådan sæt, og har for nylig sat det til salg her på siden. Men efter at have læst denne tråd får jeg jo
helt lyst til at beholde sættet og afprøve dine tips

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 September 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jamen, takker det er jo altid rart at kunne hjælpe.

Hvis du har besluttet dig for at beholde dit Denon PRA-1000 / POA-1500, så skal jeg da lige huske at advare dig mod "en fælde":

- Jeg begik den store fejl, at stole 100% på service manualens diagram + stykliste. For i kampens hede, tænkte jeg, at jeg blot kunne lodde samtlige elektrolytter ud, og så bruge styklisten til at montere de nye efter - LAD VÆRE MED AT BEGÅ DENNE FEJL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

For jeg opdagede, at nogle af lytterne havde en anden værdi end vist i diagrammet (fabrikanterne forbeholder sig jo ret til at ændre diagrammer og styklister uden varsel). DERFOR: Åbn kabinetterne, check værdien på samtlige lytter og lav en liste - dette er især vigtigt i POA1500, da forstærknings, modkoblingsgrad, tomgangstrøm m.m påvirkes, hvis der anvendes andre værdier.

Heldigvis nåede jeg "kun" at dumme mig med PRA-1000. Efter renoveringen, som jo så blev præcist efter diagrammet, kan jeg faktisk ikke afgøre om de afvigende værdier har nogen lydmæssig betydning.

Men som jeg skriver i et andet indlæg herinde ("Denon PRA-1000 / POA-1500 renovering - hjælp søges"), vil jeg da blive glad hvis nogen kunne hjælpe mig med at få de rigtige værdier på lytterne i PRA-1000. Kan du evt hjælpe mig med det?

Ellers er du (og andre) velkommen til at kontakte mig, hvis jeg kan hjælpe.

God arbejdslyst

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Rart at se der bliver værnet om det ældre. Jeg  havde ikke problemer med at lamperne sprang i mit sæt . Pga. pladsmangel er det solgt og det er surt

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 September 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Må vi ikke se nogle billeder af det flotte sæt?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 September 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Må vi ikke se nogle billeder af det flotte sæt?

Jeg har sættet til salg både her på sitet og på DBA. Her er der i hvert fald et par billeder.
Ellers kan google hjælpe

Og endnu en gang tak for tippet Bakmann, hvis jeg går i gang med renovere sættet skal jeg da gladeligt give dig en liste
over elektrolytterne i forforstærkeren. Dog tror jeg ikke det bliver tilfældet, da jeg nok hellere vil have noget andet pga
mangel på fjernbetjening. Ellers efter min mening et kanon smukt sæt som samtidig har kræfter til at trække hvad som
helst.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes