Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 20 år gamle AR44 er døde... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Lyn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL-brugere

Jeg har et par 20 år gamle ARCUSTIC RESEARCH AR-44 højttalere.

De har gennem alle år været nogle dejlige højttalere, som jeg altid har nyt at lytte til.

Desværre er skummet omkrin bassen på den ene nu smulret helt væk, og godt igang med at forsvinde på den anden, og det lyder selfølgeligt forfærdeligt.

Løsning 1: Jeg har set at man kan få et skum-sæt på nettet til ca 500 kr, der med lidt gør-det-selv-snilde skulle kunne give lidt liv tilbage i enhederne. Har dog hørt fra flere at det er noget klondike og Georg Gerløs at gå igang med!

Løsning 2: Jeg har desuden hos "lyd-shoppen" fundet nogle ikke-originale enheder der (sansynligvis... måske) passer ned i hullerne til bas og mellemtone. Pris 1600,- Er bare bange for at lyden bliver helt forkert, når man bare tager nogle "tilfældige" enheder og dropper ned i kabinettet? Har set flere debatter om et mærke center passer med et andet mærke fronthøjttalere og lign. Vil tro at det er endnu vigtigere at enhederne passer helt præsist med delefilter og kabinet osv. Hvilket bringer mig frem til:

Løsning 3: Køb af nye højttalere. Smide det gamle l**t ud, og istedet købe nyt jeg kan glæde mig over de næste 20 år. Er lidt forelsket i DALI Royal Menuet II, men de har jo slet ikke lige så meget bund som mine AR-44 engang havde. Fordelen ved at købe nyt er jo klare: Jeg VED hvad jeg får, og jeg kan forvente lang levetid (tænker at et 20 år gammelt delefilter også må være lidt træt efterhånden??)

Udover erfaringer med udskiftninger af enheder og gør-det-selv-udskiftning af skum folk måtte have, har jeg nogle andre spørgsmål, sådan bare af ren nysgerighed

1: Skifter lyden ikke i en højttaler i løbet af dens levetid (på 20 år?)

2: Hvorfor er det bas og mellemtone der går istykker, og ikke også diskanten?? Burde fabrikanterne ikke bare lave bas og mellemtone af de samme matrialer som diskanterne er lavet af?

Til top Vis Jens Lyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Lyn

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2008 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje at kontakte www.basrep.dk

Har gode erfaringer der..

Hvis du ellers var tilfreds med lyden INDEN kantophængene gik i stykker, er det måske værd at få dem lavet. Har selv næsten 30 år gamle højttalere, og har slet ikke i sinde at skifte dem ud med noget nyt -

Hedder de godt nok AR-44 ? Kunne ikke finde noget om dem på nettet nemlig...man er vel nysgerrig

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2008 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Skum bruges fordi det er let og fordi det giver enheden mulighed for at bevæge sig uhindret med deraffølgende bedre spilleegenskaber.

Gummi ses på andre, papir og tekstil

Jeg har flere gamle enheder med blt papir eller tekstil opæng som fungerer fortrinligt så ja hvorfor laver fabrikanterne så stadig med skum ? - nogle laver det så dårligt at du kan være heldig at det skal skiftes efter 5 år - andre som i dit tilflde 20 år.

Anyway - har du ikke mod på det selv så send dem til basrep - tør d selv gå i gang så kan du sikkert købe reconekits til AR på Ebay - søg under fx AR 3a eller  AR2ax som vil der dukke nogle om med ebay shop specaliseret i AR højtalere - de sælger som regel skum kanter, frontstof m.m.

Lyden vil være anderledes uanset hvad du gør for du har vændet dig til nogle Højtalere med en stigende grad af nedbrydning i skumkanten - men jeg tror ikke at det vil være så meget at dit øre ikke lynhurtigt vænder sig

I Tante Bergs tandberg tråd under "billeder af mit hifi" er der en der beskriver reconing og sikert andre steder også - Det skulle ikke være så slemt bare man holder tungen lige i munden

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 September 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det er ganske nemt selv at skifte kanterne, og hvis du køber de nye kanter det rigtige sted følger der en dvd med hvor der er en gennemgang af det du skal gøre.

Jeg har selv gjort det: http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=49 , og kan jeg, kan de fleste andre det også.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 September 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Kan også kun anbefale basrep, han er superflink og de enheder som jeg fik lavet hos ham er blevet ganske som nye

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes