| Sendt: 16 September 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HIFI4ALL-brugere
Jeg har et par 20 år gamle ARCUSTIC RESEARCH AR-44 højttalere.
De har gennem alle år været nogle dejlige højttalere, som jeg altid har nyt at lytte til.
Desværre er skummet omkrin bassen på den ene nu smulret helt væk, og godt igang med at forsvinde på den anden, og det lyder selfølgeligt forfærdeligt.
Løsning 1: Jeg har set at man kan få et skum-sæt på nettet til ca 500 kr, der med lidt gør-det-selv-snilde skulle kunne give lidt liv tilbage i enhederne. Har dog hørt fra flere at det er noget klondike og Georg Gerløs at gå igang med!
Løsning 2: Jeg har desuden hos "lyd-shoppen" fundet nogle ikke-originale enheder der (sansynligvis... måske) passer ned i hullerne til bas og mellemtone. Pris 1600,- Er bare bange for at lyden bliver helt forkert, når man bare tager nogle "tilfældige" enheder og dropper ned i kabinettet? Har set flere debatter om et mærke center passer med et andet mærke fronthøjttalere og lign. Vil tro at det er endnu vigtigere at enhederne passer helt præsist med delefilter og kabinet osv. Hvilket bringer mig frem til:
Løsning 3: Køb af nye højttalere. Smide det gamle l**t ud, og istedet købe nyt jeg kan glæde mig over de næste 20 år. Er lidt forelsket i DALI Royal Menuet II, men de har jo slet ikke lige så meget bund som mine AR-44 engang havde. Fordelen ved at købe nyt er jo klare: Jeg VED hvad jeg får, og jeg kan forvente lang levetid (tænker at et 20 år gammelt delefilter også må være lidt træt efterhånden??)
Udover erfaringer med udskiftninger af enheder og gør-det-selv-udskiftning af skum folk måtte have, har jeg nogle andre spørgsmål, sådan bare af ren nysgerighed
1: Skifter lyden ikke i en højttaler i løbet af dens levetid (på 20 år?)
2: Hvorfor er det bas og mellemtone der går istykker, og ikke også diskanten?? Burde fabrikanterne ikke bare lave bas og mellemtone af de samme matrialer som diskanterne er lavet af?
|