Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vilde membranudsving under tilslutning. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har lånt en Tron Seven hjem igen pga min forforstærker er ude i byen, jeg har lånt denne forstærker hjem før og der har ikke været nogen problemer med den sidste gang...

Jeg tænder min effekt først opstår der er brumlyd og denne går ikke væk af sig selv, men når jeg så tænder Tron'en så begynder mine basser at blive voldtaget ud og ind 1 gang hvorefter brummet går væk og derefter kan jeg spille uden de store problemer, dog synes jeg grund støjen virker lidt for høj, men det kan skyldes mange andre ting..

Det ser altså noget vildt ud når en 10" enhed bliver tvunget helt ud af sit gode skind, og jeg er lidt bange for at skade mine enheder pga dette her, men hvor godt kan enhederne tåle sådan en omgang selvsving her?

Jeg har ægte jord, og lige haft det tilsluttet uden jord men der er stadig samme brum problemer men uden jord virkede de noget voldsommere med opstarten, pt er kun cd, for og effektforstærker tilsluttet højttalerne..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 September 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Du bør tænde den anden vej, dvs. signalkilde, forforstærker, effektforstærker - på den måde er alle deltagere i signalvejen med inden du sætter effekt til højttalerne.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

For dælen det må du ikke!!!!

Tænd signalkilder og slut af med effekttrinnet.

Rør trinnet skal være opstartet og klar til brug - de første sekunder ved opstart udsender den/de DC = død højttaler. (Så vidt jeg husker)

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 September 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Som Milu skriver:

Altid, altid altid tænde i følgende rækkefølge: signalkilde-pre-effekt.

Din forforstærker beskytter dermed højttalerne mod alskens ubehageligheder fra effektdimsen.

Hygge,

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hey

For hulen da, men ja havde godt nok rørforstærkeren i mente at den nok var problemet, men har da heller ikke tænkt mig om overhovedet her...

Men problemet er nok at jeg har været vant til at ha både cd og forforstærker tændt hele tiden og kun slukket effekt forstærkeren, og haft i mente at det er en rørforstærker jeg bruger som slides mere og ikke bør stå tændt hele tiden, men håber skam ikke at jeg har brændt mine enheder af ved denne dumhed...

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Da jeg altid har undret mig over der ikke var et kredsløb som koblede Glødestrøm til Radiorør sådan trinvist (ligesom i gamle dage, men da var Rørene nu mange gange i Serie), det med man jo ikke bare tror ens bil skal smækkes i 4. gear med det samme. Det med lade noget ske mere glidende eller gelinde ( ).

Sådan noget ligesom 1 - 2 start, var for eks. med et Thermorelæ (Bi metallisk) a la en moderne EL Kedel!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 September 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Sidder der da ikke et sikringsrelæ der slår fra i sårn en Pass dér?

Men nu har du da en idé om slaglængden i sådan en Revolator-fætter

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg fik ringet rundt og hørt hvilke skader jeg kunne ha lavet, og efter jeg fik startet anlægget op igen vibrere mine enheder stadig under afspilning, hver 5-10 sekund kom der langsomme udsving fra mellemtone og basenhederne, og jeg ringede til Rene og spurgte hvad jeg der nu var galt her og han mente nok at effektforstærkeren havde taget skade, og jeg fik et nummer til en elektronik nørd han bruger, og jeg måtte bakse forstærkeren ned fra første sal og afsted til odense med den, jeg tog for en sikkerheds skyld Tron'en med...

Han målte og testede Pass'en igennem og fandt ingen fejl så vi gik videre til Tron'en nu da jeg havde taget den med, han fandt heller ikke nogen fejl på den, men den smider jo som omtalt dc ud i opstart, men det tager alligevel 20-30 sekunder for at stabilisere sig helt, og han kunne jo kun sige at det kunne være lavet anderledes, men konstruktøre laver jo ikke altid hvad der er sikkert, men går efter lydkvaliteten og mener at diverse sikrings kredsløb æder musikken..

Sikrings kredsløb på Pass'en ja hvordan det skulle laves ved jeg ikke, og min forstand er vel heller ikke til at svare på dette, når jeg har lavet en grundlæggende dum fejl som man ikke bør gøre..

Men fredag aften da jeg kom hjem satte jeg det hele til igen, forsætter enhederne stadig med at vibrere på samme måde efter rigtig opstart, og hvor tit ser man det og jeg har en forforstærker og effektforstærker her med lav ud og indgangs impedans, og jeg skal heller ikke rører ret meget ved volumen før der er musik på..

Den foromtalte tekniker testede dog kun tingene hver for sig, og testede vist heller ikke med større modstand end 1kohm vist, men effekten har kun en indgangs følsomhed på 11Kohm og en masse elektronik som kan have indvirkning på de langsomme udsving, men jeg er som sagt på bar bund, og jeg har aldrig mødt dette problem før, og jeg stødte ikke på det sidst jeg havde Tron'en hjemme, dog kunne det vel godt have optrådt men tjekkede ikke og så ikke om enhederne havde disse langsomme udsving dengang..

osprey:

Der findes skam konstruktioner som muter signalet fra start og ikke lukker signal ud inden de er klar, men som jeg skrev har jeg set og læst om kunstruktioner hvor sikrings løsninger er fravalgt pga lydkvaliteten og flere komponenter i signal vejen...

finlyt:

Det er nok heller ikke disse enheders kop mokka at blive tvunget så meget ud af deres arbejds område, men så er gummi ophængene da blevet masseret og det kan være tilspilningen så helt er overstået, men det kan jo tage mere med sig end bare dette, men jeg har ikke oplevet nogen mislyde umildbart eller nogen enheder som skratter eller går på, men det er absolut ikke noget jeg heller vil råde folk til at forsøge sig med...

Enheder kan i mange tilfælde holde til meget, og det er ikke i flere minutter de har været voldtaget, det er maks 10 sekunder vi snakker om, men det ser altså voldsomt ud og lyder ganske forfærdelig..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes