| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyre kabler, spild af penge eller?
Er her nogen der kan give nogle tommelfinger regler for hvad materialer det forventeligt giver det bedste resultat ?
Her tænker jeg mest på digitale lyd og billede kabler. HDMI - S/pdif coaxial - Optisk.
Jeg havde en oplevelse da jeg på et tidspunkt købte en DAB radio med digital S/pdif coaxial udgang.
I mine gemmer havde jeg et rigtigt flot og kraftigt kabel med fine RCA stik, dette måtte være sagen
og blev monteret. Først troede jeg at mit antenne signal var for dårligt, for der var sus og lyd udfald.
Jeg prøvede at skifte antenne, det hjalp ikke. Først da jeg fandt på at bytte kabel blev lyden ok.
Derfor må materiale valget have en stor betydning.
Hvad skal man gå efter, og hvor dyrt behøver det at være. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyt lyt og lyt 
De forkerte kabler kan ødelægge lyden, men det er ikke nødvendigvis de billigste der falder igennem. En lille genvej er at lytte til dem der har erfaring med lignende setup.
Så lyt  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror mere vi skal over i det objektive end det subjektive her. Jeg skal være den første til at fremhæve de lydmæssige forskelle, men ser nu mere dette problem som en egentlig mistilpasning.
Højfrekvente signaler som video og digitalsignaler stiller nogle andre krav. HDMI kabler var i starten begrænset til få meget, men nu findes de også i mere passende længder.
Det alm. audiobånd er ikke så krævende, når man se på f.eks. flere MHz båndbredde på visse billedsignaler. Digitale signaler indeholder ligeledes meget høje frekvenser. Her kan kablernes elektriske egenskaber (primært kapacitet) gå ind og dæmpe signalet ret så meget. Nogen gange så meget at der slet ikke kommer signal igennem. Du har oplevet det på et digital signal, jeg har selv oplevet det på video-kabler (RGB).
I den forbindelse er prisen nok mindre væsentlig. Her er det kablet elektriske data, der skal være på plads og det behøver ikke at koste en formue. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Jeg havde en oplevelse da jeg på et tidspunkt købte en DAB radio med digital S/pdif coaxial udgang.
I mine gemmer havde jeg et rigtigt flot og kraftigt kabel med fine RCA stik, dette måtte være sagen og blev monteret. Først troede jeg at mit antenne signal var for dårligt, for der var sus og lyd udfald. Derfor må materiale valget have en stor betydning. |
|
|
Det lyder mere som om dit kabel var defekt. Så "dramatisk" virkning har et dårligt kabel ikke. Dermed ikke sagt at et godt kabel ikke kan være en forbedring  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo større krav til hdmi kabler over en vis længde, så noget kan da måles. Der er også forskellige certificeringer (omend de nok er lavet af producenterne selv).
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
digitalkablers indvirkning kommer også an på udstyret - ikke alle dac's er fx. lige følsomme overfor jitter - andre er voldsomt følsomme - og jeg tror egentlig at meget af forskellen mellem digitale kabler ligger her....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Det lyder mere som om dit kabel var defekt. Så "dramatisk" virkning har et dårligt kabel ikke. Dermed ikke sagt at et godt kabel ikke kan være en forbedring  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Samme kabel brugt til analog lyd havde ingen problemer så der var ingen mekaniske
fejl på kablet.
Men om det er PVC, eller hvordan er det ellers er skærmet kan man jo ikke se uden på.
Jeg mener der findes nye plast matrialer som er bedre til at modstå elektrisk støj ?.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her så det kabel jeg benytter nu.
Teflon isolation og dobbelt afskærming. Denne sammensætning sørge for en virkelig effektiv blokering af udefra kommende støj, og giver selv på længere kabeltræk signalet de bedste vilkår.
"Tech+link" High Quality Coaxial Digital Audio Kabel - 3 m. Pris 239,00 Dkr. _______________________
Og her nogle af de matriale udtryk der bruges af andre producenter:
M1000 høj opløsning Digital koaksial-kabel
Poleret sølv center dirigent. HexMesh jakke. Quad-lag afskærmning. Nitrogen injiceres dielektriske. • 12-Cut Turbine stik.
http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=3864
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
"I mine gemmer havde jeg et rigtigt flot og kraftigt kabel med fine RCA stik, dette måtte være sagen
og blev monteret."
Hvis det omtalte kabel ikke var et coax kabel så har du svaret, man skal selvfølgelig bruge de rigtige kabler til de rigtige ting.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen, det har du bestemt ret i, men hvor skulle man vide det fra når nogen påstår at et lakrids kabler er helt i orden, og man ikke havde nogen erfaring.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har brugt det samme tech-link - det er ikke specielt godt - en direkte sammenligning med et MIT digital reference (til 1500 brugt) var ret dramatisk...
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis vi forudsætter at kablet er i orden fra start af, opfylder krav om afskærmning, evne til at lede tilpas store mængder strøm, og gengiver signaler frekvensliniært, så er svaret ja.
men det ja er med modifikationer.
min elektriker påstår at der grundlæggende ikke er forskel på digitalkablers ledeevne (bortset fra det billigste skod), forskellen på disse må derfor være placebo hvis han har ret.
ht kabler, de bedste og mest liniære jeg har hørt kostede utrolige 40 kroner meteren.
strøm og signal kabler... tjah. her er afskærmning åbenbart det altafgørende + ledermateriale, så der skal der punges lidt ud, det bedste jeg har hørt i begge katagorier var til industrieltbrug, og var ikke helt billigt, men banker alt der bare lugter af hifi kabler. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
hvis vi forudsætter at kablet er i orden fra start af, opfylder krav om afskærmning, evne til at lede tilpas store mængder strøm, og gengiver signaler frekvensliniært, så er svaret ja.
min elektriker påstår at der grundlæggende ikke er forskel på digitalkablers ledeevne (bortset fra det billigste skod), forskellen på disse må derfor være placebo hvis han har ret.
ht kabler, de bedste og mest liniære jeg har hørt kostede utrolige 40 kroner meteren.
strøm og signal kabler... tjah. her er afskærmning åbenbart det altafgørende + ledermateriale, så der skal der punges lidt ud, det bedste jeg har hørt i begge katagorier var til industrieltbrug, og var ikke helt billigt, men banker alt der bare lugter af hifi kabler. |
|
|
Liniære kabler? Selvfølgelig gælder de elektriske love også for hifi kabler. Det eneste jeg kan komme på der skulle kunne give et kabel en anden balance ville være induktion eller kapacitet på kablet, men jeg så engang en der havde målt kapaciteten på et alm hifi kabel og der tabte de ca 1db ved 350kHz såååeh..
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
kim olsen skrev:
|
strøm og signal kabler... tjah. her er afskærmning åbenbart det altafgørende + ledermateriale, så der skal der punges lidt ud, det bedste jeg har hørt i begge katagorier var til industrieltbrug, og var ikke helt billigt, men banker alt der bare lugter af hifi kabler.
|
|
|
Liniære kabler?
Selvfølgelig gælder de elektriske love også for hifi kabler. Det eneste jeg kan komme på der skulle kunne give et kabel en anden balance ville være induktion eller kapacitet på kablet, men jeg så engang en der havde målt kapaciteten på et alm hifi kabel og der tabte de ca 1db ved 350kHz såååeh..
|
|
|
-Det har så næppe været kapacitetens skyld. Til gengæld skal det ikke kunne afvises, at det kan have en vis effekt, hvis man i begejstring over at være sluppet med 40 kr. meteren, har købt en hel rulle at sende sit signal igennem...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også har man lyttetestet 
ja, jeg har ejer og afprøvet en del af det dyre, og det har en kedelig tendens til at farve. noget af det ret kraftigt endda.
med liniær gengivelse mener jeg modstand ift frekvens, hvis det skal skæres helt ud i pap kan man jo tage diskussionen om sølv kontra kobber for 117. gang.
Kablets modstand ctr frekvens er dog noget der kræver en spektrum analyse, det kræver apparatur man ikke lige kommer i nærheden af som menigmand, eller har lyst til at betale for.
men hvis du smutter forbi nærmeste teknikum vil du få bekræftiget min påstand om at at forskellige ledere har forskellige (ikke liniære) impedansforløb.
EDIT:
nu afhænger den samlede lyd jo af andet end lederen (desvære), så hvad med at vi tager en god gammeldags blindtest? jeg kan tage lidt forskelligt kobber kabel med, både noget godt og skidt, billigt og dyrt, så skal vi bare have en der tager lidt forskelligt sølv med af samme typer, og ditto evt guld.
herudover skal der self. bruges et mere eller mindre neutralt anlæg og en der gider at skifte kabler.
så kan vi få fastslået, med forbehold for de typer der medbringes:
A: om kabler af samme type leder kan forbedres så meget at det retfærdiggøre prisen
B: om vi rent subjektivt kan enes om det mest "korrekte" materiale
C: om der findes kabler der er så gode at de er alle penge værd
D: om der er kabler til få penge der er ufatteligt gode eller det blot er et par enlige svaler.
E: rent faktisk have det sjovt med vores hobby i stedet for at opføre os som fodboldtilskuere til en FCK/Brøndby kamp.
F: vi kan få efterprøvet om 40 kroners kabel er så ringe som kongurens insinuerer. Så ved jeg godt at der er ret stor forskel (og gud de er ringe nogle af dem) på 40 kroners kabler. men nu var det lige et specifikt der blev hentydet til. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
ja, jeg har ejer og afprøvet en del af det dyre, og det har en kedelig tendens til at farve. noget af det ret kraftigt endda.
med liniær gengivelse mener jeg modstand ift frekvens, hvis det skal skæres helt ud i pap kan man jo tage diskussionen om sølv kontra kobber for 117. gang.
Kablets modstand ctr frekvens er dog noget der kræver en spektrum analyse, det kræver apparatur man ikke lige kommer i nærheden af som menigmand, eller har lyst til at betale for.
men hvis du smutter forbi nærmeste teknikum vil du få bekræftiget min påstand om at at forskellige ledere har forskellige (ikke liniære) impedansforløb.
EDIT:
nu afhænger den samlede lyd jo af andet end lederen (desvære), så hvad med at vi tager en god gammeldags blindtest? jeg kan tage lidt forskelligt kobber kabel med, både noget godt og skidt, billigt og dyrt, så skal vi bare have en der tager lidt forskelligt sølv med af samme typer, og ditto evt guld.
herudover skal der self. bruges et mere eller mindre neutralt anlæg og en der gider at skifte kabler.
A: om kabler af samme type leder kan forbedres så meget at det retfærdiggøre prisen
D: om der er kabler til få penge der er ufatteligt gode eller det blot er et par enlige svaler.
E: rent faktisk have det sjovt med vores hobby i stedet for at opføre os som fodboldtilskuere til en FCK/Brøndby kamp.
F: vi kan få efterprøvet om 40 kroners kabel er så ringe som kongurens insinuerer. Så ved jeg godt at der er ret stor forskel (og gud de er ringe nogle af dem) på 40 kroners kabler. men nu var det lige et specifikt der blev hentydet til.
|
|
|
Jeg har mere end én gang "skjult" et gammelt lakridssnørekabel (de gamle 70'ergrå med stik af blik) i en kæde uden en eneste reaktion, den glider ned hver gang så længe man kan holde masken. De gamle kabler med DIN stik fra Rudolf Restordre er der heller ingen der kan høre hvis de ikke kan se dem.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
EDIT:
F: vi kan få efterprøvet om 40 kroners kabel er så ringe som kongurens insinuerer. Så ved jeg godt at der er ret stor forskel (og gud de er ringe nogle af dem) på 40 kroners kabler. men nu var det lige et specifikt der blev hentydet til.
|
|
|
Kim Olsen, vær rar at læse hvad jeg skriver. Jeg har intet sagt om kablets kvalitet. Jeg skrev om, at man lod signalet løbe igennem en rulle - altså en stor, fed spole. Min umiddelbare holdning til kabler er nogenlunde i tråd med dét, som Bjørn er inde på med sin kommentar. Dermed også sagt, at jeg hjertens gerne stiller op til en blindtest, både som "offer" og som "kabelkuli".
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt, de par gange jeg har deltaget er det sjældent møgjobbet med at være "skiftehund" folk er vilde med 
Din kommentar omkring rulle-effekten opfattede jeg som en sideantagelse til kablets kvalitet. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |