| Forfatter |
|
Divad89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at eksperimentere med nogle selvbyggede transmission line højttalere, og har to peerless 4 ohms mellemtoner og havde tænkt mig at købe 2 Peerless V-Line 0.75" XT 19 diskanter, men er så i tvivl om delefilteret mht. modstande, jeg er kommet frem til at spolen skal være 0,391mH og kondensatoren skal være 6,25 µF, hvor jeg så skal have 2 af hver i hvert delefilter når jeg havde tænkt mig at det skulle være et 2. ordens butterworth delefilter, men så bliver jeg i tvivl om modstandene, for der er følsomheden på enhederne 1 dB til forskel, hvor diskanten er 1 højere. Hvor høj en værdi skal modstandene så have og hvor mange?
Med venlig hilsen David
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du er gået igang med er en umulig opgave, det er umuligt at lave et velfungerende delefilter uden måleudstyr.
Nu hvor du bor på sjælland vil jeg råde dig til at tage ind til dansk audio teknik og få en snak og få dem til at lave målinger og hjælpe dig med delefilter.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nogen nok umuligt -
Men prøv og høst nogle gode erfaringer og lær man godt kan stole på sine egne øre......og ikke andres
Det største problem er ens tålmodighed og udvalg af modstande, spoler og kondensatore..
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
For nogen nok umuligt - Men prøv og høst nogle gode erfaringer og lær man godt kan stole på sine egne øre......og ikke andresDet største problem er ens tålmodighed og udvalg af modstande, spoler og kondensatore..
|
|
|
Vås !
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For de svært begrænsede JA
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| For de svært begrænsede JA |
|
|
For os med teknisk indsigt og en forventning om et brugbart resultat så er det som magnetografen skriver, noget vås
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smid en kopi af dit uddannelse bevis og jeg smider en af min
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og prøv for en gangs og læs hvad Divad skriver :
Han skrive eksperimentere med
Og så hvad jeg skriver : Prøv og høst nogle gode erfaringer
Hvilket er langt bedre end at høre på div. selvudnævnte personer med teknisk udsigt.
Udsigt er ikke en skrivefejl
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt ingen af de "Kloge" ikke har svaret på hvad der spørges om ? De har mere travlt med at sige det er umuligt    Så jeg gentager : Hvor høj en værdi skal modstandene så have og hvor mange? Det sjove her at svarene er så typisk for mange indlæg. Mange har mere travlt med at sige hvad de mener der er rigtigt, hvad man kan og ikke kan. Men de glemmer at læse hvad der i grunden spørges om og derved at yde hjælpen som spørgsmålstiller søger.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv dig lidt frem..... Men en 8 ohm mostand i serie (før filteret) med en 8 ohms enhed, giver 6 DB´s dæmpning. Det samme giver en 4 ohm´s modstand i serie med en 4 ohm´s enhed. Er det 1 DB det drejer sig om, er det slet ikke sikkert at det (i dine ører) er nødvendigt med at dæmpe. Men men men, forvent ikke superlyd osv (jo det kan jo nemt være du er rigtig tilfreds og så er det jo fedt), for som nævnt er delefiltre (næsten) lige så problematiske som kvinder  At beregne et filter - udfra en formel - til enheder, er ikke brugbart - sorry - men det kan da give et prej  . Filteret ville passe lige så godt som et videobånd i en cd-afspiller. Men fedt du har mod på det........... Men mit bud er, prøv med 6 DB filtre først........ Altså EN spole på bassen, EN kondensator på diskanten..... Det er nok en anelse nemmere. Husk, at når du dæmper niveauet med en modstand i serie, skal den sidde FØR delefilteret/komponenten, ellers ændrer du enhedens modstand og dermed delefrekvensen istedet for niveauet
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
C.Bukowski> Problemmet er nok mere at det for folk ikke er interessant at hjælpe, når de ved det ikke vil bringe en i mål. Selvfølgelig kan man prøve sig frem, men jeg ville nok også få målt højttaleren igennem, downloade lspcad demo og så forsøge at komme i mål den vej. Det vil give en langt størrere chance for at komme i mål, end bare at prøve sig frem.
Btw, hvad har uddannelse med det hele at gøre? Jeg kender mange med uddannelse inden for elektronik, akustik osv der ikke kan finde ud af at lave højttalere. Det gode ved lspcad (sammen med målinger) er jo netop at det ligger et abstraktionslag over matematikken, der gør det tilgængelig for alle at lave gode højttalere/filtre.
Husk at det kan ligeså godt være dit "svar" der bruger brugeren længere ud på dybt vand. Da jeg gik i 8. klasse fik jeg samme "hjælp" da jeg købte mine første enheder. Jeg skulle bare lytte mig frem. Det gjore at jeg faktisk opgav selvbyg i nogle få år, da det simpelhen aldrig kom til at virke. (Fik også afvide at Vas var hvorstort kabinettet skulle være osv).
Uden måleudstyr famler man i blinde. Og da det kun skal gøres en gang, hvorfor så ikke bare få det gjort, så man kan komme videre? Og om det så skulle koste et par nødder, er det givet godt ud.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sync.
Nu var der en som nævnte : Os med teknisk indsigt.
Så et bevis kunne være påkrævet, for der er for mange autodidakte som tror de ved/kan alt...
Måleudstyr og især billigt er udstyret med en vis usikkerhed. Der er en del paremetere som spiller ind, her tænker jeg også på¨den menneskelige.
Mange som bygger for første gang har ikke den nødvendig kapital til at købe ekstra måleudstyr og hvad mener du lige de skal gøre ? Og måske bygger de aldrig igen.
Jeg kender mange som står i en HiFi shop og ikke aner en fis
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Bukowski > Det jeg ville anbefale alle nye, var at få deres konstruktion målt igennem af f.eks. kappen, mig, dat osv. downloade lspcad demo, eller købe light udgaven, og så tage den derfra. Det smarte ved lspcad er jo at man kan simulere PÅ rå målinger. Selvfølgelig ville det være rart at kontrolmåle når man mener man er færdig, men man slipper i hvertfaldet for at skulle måle hele tiden. Derved lære man også en masse om at bygge filtre, og det er noget nemmere når man visuelt kan følge med og ikke kun med øret. Vores hukommelse når det kommer til små nuancer i lyd, er meget kort. Men det er nemt at se på skærmen.
Men det er rigtig. I begge lejre findes der folk der tror de kan en masse. Der er for mange der siger "Jeg har lavet højttalere i over 20 år.. blablabla", og stadig desvære gør det forkert. Og der findes folk/firmaer der arbejder med det i flere år ved store producenter, og stadig ikke aner noget om at lave højttalere. (Jeg nævner ingen navne....).
Med det sagt, skal det stadig være sjovt for alle. Man må ikke tryne en nybegynder, man skal hjælpe personen på rette vej. Det er jo trods alt en hobby. Derfor stiller jeg også gerne mit måleudstyr til rådighed så folk kan få en god/bedre start på deres projekt.
Facit kan dog ikke måles, efter min menning. Det skal høres. Men det tekniske og lyden skulle gerne gå op i en højere enhed sammen. Og teknikken (målinger/simuleringer) gør det nemmere og hurtigere at nå målet, da man iløbet af en weekend kan simulere MANGE filtre, hvor man ellers måske kun kunne nå at bygge et par stykker.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Men det er rigtig. I begge lejre findes der folk der tror de kan en masse. Der er for mange der siger "Jeg har lavet højttalere i over 20 år.. blablabla", og stadig desvære gør det forkert. Og der findes folk/firmaer der arbejder med det i flere år ved store producenter, og stadig ikke aner noget om at lave højttalere. (Jeg nævner ingen navne....).
|
|
|
Kan du ikke bare nøjes med at fortælle, at der er nogle, som gør noget anderledes end dig ?
Det er for let købt, at smide en information ind der hedder "Jeg nævner ingen navne".
Hvorfor ikke få nogle navne på bordet, er du en kylling eller hvad ? Hvis du ikke selv kan/vil huske navne, så har jeg heldigvis stadig en pb fra dig, hvor du meget usmart taler ned om et producentnavn, som samtidig er et velkendt indkøbssted af mange af os her i forumet. Drop de personrelaterede spydigheder omgående! Indlæg rettet af Administrator!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
producentnavn, som samtidig er et velkendt indkøbssted af mange af os her i forumet.
|
|
|
De af os der følger lidt med ved vist nok til at vide hvem der tænkes på men de har da vist meget fint målegrej, så vidt jeg ved 
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
KrammeAcoustics skrev:
|
producentnavn, som samtidig er et velkendt indkøbssted af mange af os her i forumet.
|
|
|
De af os der følger lidt med ved vist nok til at vide hvem der tænkes på men de har da vist meget fint målegrej, så vidt jeg ved 
|
|
|
Haha ja!  men jeg er nu ikke helt helt enig i krammes udmeldning om at der skal nævnes hvem, for det har ingen relevans for tråden efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Haha ja! men jeg er nu ikke helt helt enig i krammes udmeldning om at der skal nævnes hvem, for det har ingen relevans for tråden efter min mening.
|
|
|
Enig, det har intet med trådens relevans at gøre. Bemærk at jeg svarer det syncroniq smider på bordet, kan du se det kappen ?, eller vil du kun se mit svar til ham ?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Divad89> Jeg ville købe en XT25 istedet. XT19 er efter min menning slet ikke i samme liga som XT25, og den koster ikke ret meget mere.
Til jer andre, jeg står ved mine menninger om det står på nettet, privat beskeder eller andre steder. Kramme er velkommen til at poste mine beskeder hvis han ønsker. Jeg kan dog ikke se hvad godt han får ud af det. Jeg kan bare ikke selv, da jeg har fået afvide at jeg ikke må. Men hvis han gerne vil dele mine meninger med andre, er han da velkommen. 
|
| Til top |
|
| |