| Forfatter |
|
pedefede Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har netop lavet min egen passive forforstærker, og har lavet en shuntkobling:
signal ----| 10Kohm fast modtand |------- udgang ----- | 10 Kohm potmeter | ------- nul
Problemet er, at volumen skruer voldsomt meget/hurtigt op. Skal man vælge en anden og større fast mostand eller???
(Selve forstærkeren er en rørforstærker med viac 52b rør, og højtalerne er audionote AZ-two (med forbedret diskant).
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet kan være at du her et potmeter som er linært,det skal være logaritmisk.
Oftest står der log eller lin på potmetret.
|
| Til top |
|
| |
pedefede Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm .. har målt, det ER en logaritmisk modstand. Mon ikke bare forstærkeren er "for kraftig" i forhold til højttalernes følsomhed.
Svaret er vel enten:
1. at øge den faste modstand:
Signal ----| 33Kohm fast modtand |------- udgang ----- | 10 Kohm potmeter | ------- nul
2. At sætte en ny spændingsdeling op, med 2 nye resistorer, ved udgangen (f.eks.
signal ----| 10Kohm fast modtand |------- ----- | 10 Kohm potmeter | ------- nul | | ---- | 10 Kohm | ----udgang --- | 22 Kohm | ----- nul
Hvad skal jeg vælge?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der
Når man bruger et 10 Kohm potmeter burdte man 10 Kohm, det har jeg haft held med og 100 når potmerer er 100, dit problen kan være at du har haft for meget varme på lodkolpen det kan gå ud over potmeret.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være, at du har vendt potmetret forkert.
Hvorfor har du en modstand på 10 kohm før potmetret - "I mean" er den ikke lidt stor? Eller har du brug for dæmpningen?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
pedefede Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Det kan også være, at du har vendt potmetret forkert. ? |
|
|
Det er jeg ret sikker på, at jeg ikke har. Så ville man også få næsten FULD volumen i løbet af næsten ingen justering.
boholm skrev:
| Hvorfor har du en modstand på 10 kohm før potmetret - "I mean" er den ikke lidt stor? Eller har du brug for dæmpningen? |
|
|
Det hedder vist en "shunt-kobling". Ideen er, at der i strømvejen kun sidder en fast (supergod) modstand, mens det (dårligere) potmeter blot regulerer spændingsforskellen, og får den strøm, der ikke skal igennem forstærker/højtalere.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedefede skrev:
| Det hedder vist en "shunt-kobling". Ideen er, at der i strømvejen kun sidder en fast (supergod) modstand, mens det (dårligere) potmeter blot regulerer spændingsforskellen, og får den strøm, der ikke skal igennem forstærker/højtalere. |
|
|
Har læst op på lektien: Du har ret. Jeg kan så undre mig over, at der i/med din passive forforstærker er så stor følsomhed alligevel. Input impedans/resistans på rørforstærkeren; hvad er den? Og så lige det dumme spørgsmål - bare for at "rule" den "out": Du er sikker på, at modstanden er på 10kohm? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |