| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at blive lidt mere modig (sidst dropped jeg modkobling og det gik jo meget godt) og er også frisk på at droppe DC-Servoen, men hvad er jeres erfaringer med temperaturdrift?
Mine nervøse tanker går på hvormeget den mon driver over tid? Hvormeget driver jeres? Hvormeget må der komme på udgangen?
Hvor går grænsen imellem lidt dc ud, som ikke skader og så meget at højttaleren dør?
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange færdige forstærkere har jo ikke en decideret servo, men bruger feedbacken til at holde DC niveauet i ave. Da jeg i sin tid byggede The End MK2 var den også modkoblingsfri ( i hvert fald GLOBAL modkoblingsfri - sziklai outputtet har selvfølgelig lokal feedback men det er en anden diskusion) arbjedede i klasse AB (150mA) og var uden DC servo, og der mener jeg at der stod at 30-50mV DC drift var normalt.
Man kan jo så også reflektere over, at de fleste DC beskyttelseskredsløb benytter spændingsfaldet over base-emitter i et par tranistorer før de reagerer, og i de tilfælde kan der være op til 650mV DC før sikringkredsløbet reagerer....
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Mange færdige forstærkere har jo ikke en decideret servo, men bruger feedbacken til at holde DC niveauet i ave.Da jeg i sin tid byggede The End MK2 var den også modkoblingsfri ( i hvert fald GLOBAL modkoblingsfri - sziklai outputtet har selvfølgelig lokal feedback men det er en anden diskusion) arbjedede i klasse AB (150mA) og var uden DC servo, og der mener jeg at der stod at 30-50mV DC drift var normalt.
Man kan jo så også reflektere over, at de fleste DC beskyttelseskredsløb benytter spændingsfaldet over base-emitter i et par tranistorer før de reagerer, og i de tilfælde kan der være op til 650mV DC før sikringkredsløbet reagerer.... |
|
|
Jeg har kørt helt op til 800 mv. ( the End XP )ud uden andre problemer end at basserne kommer ud af sit naturlige midtpunkt. Det afhænger noget af hvilke enheder der benyttes. Den forstærker kunne f.eks. ikke bruges på et sæt HiFi4 all med trådophængte basser.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
800mV/8ohm = 100mA P=0.8 x 0.8 = 0,64 Watt
...tjah det er vel okay.
HIFI4ALL højttaleren ? Det lyder spændende - har du et link?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, de herre.
Tror jeg ville ha' været bekymret med +/-300mV....
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
800mV/8ohm = 100mAP=0.8 x 0.8 = 0,64 Watt...tjah det er vel okay.
|
|
|
Den kan jo ikke købes mere. Blev fremstillet af DCA men de har for travelt til at lave højttalere. Det der med link har jeg endnu ikke haft tid /overskud til at lære at lægge ind. Der findes dog en anvisning på nettet til hvordan man laver den. Et stk Vifa ringradiator og et stk Scanspeak 8 " pr. side begge stærkt moddede. Jeg er lige blevet færdig med mine Holton Presicion NXV 500 monoblokke og skal høre dem om lidt.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Mange tak, de herre.
|
|
|
Jeg ville slet ikke acceptere et DC offset i den størrelse
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
800mV/8ohm = 100mA P=0.8 x 0.8 = 0,64 Watt
...tjah det er vel okay.
|
|
|
http://www.steenduelund.dk/?page=byggebeskrivelser&conte xt=byg1
Bemærk at filteret ikke er vist "komplet" ligesom targetkurverne mangler. Det anbefales at være i besiddelse af måleudstyr skulle man få lyst til at kaste sig over opgaven.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh OK
Den kendte jeg egentlig godt
Men tak for det.
( man skulle jo nødig gå glip af noget )
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
bdef skrev:
|
Mange tak, de herre.
|
|
|
|
|
|
Hvormeget syns du er ok og hvormeget drift har du?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
bjørn skrev:
bdef skrev:
|
Mange tak, de herre.
|
|
|
|
|
|
Hvormeget syns du er ok og hvormeget drift har du?
|
|
|
Den ene forstærker jeg har hvor det overhovedet kan være et problem har et offset på små 3mV når den er driftsvarm (uden servo) Den jeg pt. bruger er reguleret i H&R. Principielt skal der slet ikke være DC på udgangen.
Det har længe undret mig at så mange ikke alene accepterer fejl, mangler og dårligdomme ved udstyret, men ligefrem mener at skavankerne er en gevinst.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Den ene forstærker jeg har hvor det overhovedet kan være et problem har et offset på små 3mV når den er driftsvarm (uden servo) Den jeg pt. bruger er reguleret i H&R. Principielt skal der slet ikke være DC på udgangen.
Det har længe undret mig at så mange ikke alene accepterer fejl, mangler og dårligdomme ved udstyret, men ligefrem mener at skavankerne er en gevinst. |
|
|
At bruge ordet gevinst om DC fejl er måske lige at tage munden for fuld.
Jeg har ikke den store erfaring med forstærkere uden DC servo, da jeg altid har brugt modkobling eller dc servoer (som jo også er modkobling, bare kun gældende ved en meget lav frekvens) til at holde udgangen tæt på 0v.
Jeg tror jeg vil måle hvormeget mine DC servoer arbejder. Det må jo sige noget om fejlen over tid.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kigget lidt på min sidste forstærker og målt hvormeget DC servoen arbejder. Hvis vi ser bort fra de første sekunder, hvor den svinger ind, så ligger den med mellem -1,24v og +5,5v. Nu står den et koldt sted, så jeg provokerede den med konens hårtører, for at simulere at den arbejdede. Når jeg regner det om, så svarer det til at der ville være 824mV i forskel mellem højeste og laveste DC på udgangen. Altså hvis den var trimmet ind til noget midt imellem, så ville Vout ligge på +/-412mV.
Nu skal det lige siges at min forstærker er single-end og dermed har den ikke den symetriske opbygning hvor man næsten eliminere alt lige fra forvrængning til temperaturdrift.
Konklutionen er desværre at jeg nok ikke kan leve uden DC servo.
Diamagnetic skrev: ".....uden andre problemer end at basserne kommer ud af sit naturlige midtpunkt". Det er jo egentlig rigtig nok, men det er jo egentlig ikke ønskeligt, så alene derfor bør tror jeg at jeg beholder min DC servo.
PS: Med DC servo, ligger den på +/2 mV.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Nu har jeg kigget lidt på min sidste forstærker og målt hvormeget DC servoen arbejder. Hvis vi ser bort fra de første sekunder, hvor den svinger ind, så ligger den med mellem -1,24v og +5,5v. Nu står den et koldt sted, så jeg provokerede den med konens hårtører, for at simulere at den arbejdede. Når jeg regner det om, så svarer det til at der ville være 824mV i forskel mellem højeste og laveste DC på udgangen. Altså hvis den var trimmet ind til noget midt imellem, så ville Vout ligge på +/-412mV.
Nu skal det lige siges at min forstærker er single-end og dermed har den ikke den symetriske opbygning hvor man næsten eliminere alt lige fra forvrængning til temperaturdrift.
Konklutionen er desværre at jeg nok ikke kan leve uden DC servo.
Diamagnetic skrev: ".....uden andre problemer end at basserne kommer ud af sit naturlige midtpunkt". Det er jo egentlig rigtig nok, men det er jo egentlig ikke ønskeligt, så alene derfor bør tror jeg at jeg beholder min DC servo.
PS: Med DC servo, ligger den på +/2 mV.
|
|
|
Den lidt skarpe bemærkning var såmænd vel overvejet, ser man de mange tråde igennem over en periode så møder man de særeste ting
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Den lidt skarpe bemærkning var såmænd vel overvejet, ser man de mange tråde igennem over en periode så møder man de særeste ting |
|
|
Den lidt skarpe bemærkning giver masser af mening i mine ører. Derfor DC servo på i fremtiden, såvel som at jeg altid har brugt det.
|
| Til top |
|
| |