Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Har lige købt en aktiv subwoofer. Ville gerne høre hvordan de mest optimale tilslutning af den er. Jeg har en Pre-out udgang mit anlæg, er det
gennem den, eller er det igennem høtalerne. eller er det en forbindelse uden om høtalerne og uden brug af Pre-Out udgangen.

Mit andet spørgsmål går på om der er en regl for hvor den skal placeres i rummet.
Til top Vis jesper84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper84

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Mht. tilslutningen af subben, så aner jeg det ikke. Det er der mange andre på dette forum som med garanti kan svare på det. Mht. til placeringen har jeg før fået følgende at vide.

Stil din sub der hvor du som regel sidder og ser film/lytter til musik. Sæt den til og spil noget lyd med noget godt bas. Så skal du så bevæge dig rundt langs væggene i dit rum og find det sted hvor bassen lyder bedst. Det er dér din sub skal stå.

Håber du kan bruge det her til noget.

Mvh

CerealKiller

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg antager at sub'en skal anvendes ifm. stereo og ikke et surround-anlæg - det lyder i hvert fald sådan

Først og fremmest skal du konsultere den medfølgende manual! Heri vil du sikkert kunne finde anvisninger til hvad du bedst gør.

Hvis du har en pre-out på forstærkeren, så ville jeg foretrække denne, hvis ellers den følger volumen-reguleringen og ikke kun er en tape-out. På sub'en kan du så indstille hvornår den skal spille ind, og til stereo vil lavest muligt være at foretrække - det skal naturligvis afstemmes med højttalerne. Lavest muligt fordi du så kan indstillle volumen uden at ødelægge lyden længere oppe - f.eks. vil du ved en delefrekvens på 100 Hz komme til at indføre ekstra "grød" på stemmer.

Ellers plejer man også at kunne forbinde den via højttalerkabler, dvs. der hvor du på din forstærker også forbinder dine højttalere sætter du et ekstra kabel til som så går til højttaler indgangene på sub'en - hvis den har sådan nogle naturligvis, det er ikke alle der har det.

Begge disse tilslutninger gør at dine højttalere fortsat vil få fuldt signal, og det er som regel også at foretrække hvis dine højttalere kan gå pænt langt ned i forvejen, for ikke at indføre unødvendige komponenter i signalvejen.

Du kan også forbinde højttalerne til højttaler udgangen på sub'en, for derved at få skåret sub'en arbejdsområde fra højttalernes, men den løsning vil sjældent være at foretrække.

Til sidst er der den aktive deling, som du har mulighed for med pre-out, men det vil kræve et aktivt delefilter, plus at din forstærker er en for- og effektforstærker.

Placeringen vil til stereo som regel være enten midt imellem højttalerne, og hvis ikke det er muligt, så over mod den højre højttaler (anbefaling fra Infinity, fordi det er her rytmesektionen i et symfoniorkester sidder). Jo højere du deler, jo større betydning, men ved deling under 60-80 Hz har placeringen nok ikke den store betydning, og så kan en hjørneplacering være at foretrække pga. det ekstra boost det giver (+3 dB pr. tæt-på-flade, dvs. gulv og to vægge i et hjørne giver 9 dB), simpelthen fordi så skal forstærkeren ikke arbejde nær så hårdt for samme lydtryk.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes