Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Første anlæg købt! Hvilke kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DaddyNasty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen

Så er jeg på vej hjem med det nye anlæg. Har købt følgende for 5.000kr:

Marantz SR4600

Audio Pro Image 44 fronter

Audio Pro Image 22 center

Audio Pro Image 12 rear speakers

Audio Pro All-Room Sub

Alt i alt et ganske ok køb synes jeg :-)

Men men - Nu står jeg bare og mangler kablerne til skidtet.

Hvad skal jeg gå efter der? Skal bruge ca. 2,5m til hver front, 1m til center og velsagtens en 10m pr baghøjtaler samt 2-3m sub kabel.

Hvad synes i jeg bør gå efter?

Mvh
Til top Vis DaddyNasty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DaddyNasty

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Budget?
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

DaddyNasty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Kommer meget an på hvor stor en forbedring der vil være ved at smide kæmpe mange penge efter det? Har ingen anelse, for har aldig leget med "hifi" (hvis man da kan kalde det det) før.

Hvilke kabler skal jeg udstyre anlægget med hvis det skal have optimale betingelser?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

F.eks. disse :

http://www.av-connection.com/?PNo=CT020-300&ML=314

http://www.av-connection.com/?PNo=SUPMIN16&ML=360

Jeg mener ikke at du opnår noget ved at smide "kæmpe mange penge" efter dyrere kabler.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

mener en 25 meter rulle 2,5 kvadrat koster under 150 kr i Harald Nyborg.. jeg tror ikke på det er værd at give mere...

Subkabel ved jeg ikke lige, men hvis du går ind i en forretning med musikinstrumenter bør du kunne få noget fornuftigt med skærm der ikke koster alverden...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et rigtig fornuftigt køb til den pris.

Og samtidig vil jeg mene, at dine højttalere fortjener bedre, end 150 kroner for en rulle fra Harald Nyborg.

Jeg ville vælge dette til front og center:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/va n_den_hul_the_clearwater_kabel_transparant.htm

Noget i denne stil til bagenden:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/qe d_qontour_ultra_flat_kabel.htm

Og noget i denne stil til subben:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/subwooferkabel/qed _performance_subwoofer_kabel_3_meter.htm

Alt i alt vil dette koste dig cirka 1200 kroner hvilket jeg ikke ville mene er for voldsomt til dit anlæg. ISÆR ikke med den superpris du har fået det til.

Men nu er jeg jo så også en af dem, som godt kan høre forskel på kabler.

Hvad bruger du egentlig som kilde til dit anlæg? For husk nu noget ordentligt kabel til det også.

Det behøver ikke koste en krig.

Men forskellen er MARKANT i forhold til det l**t der følger med fra fabrikken.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Det lyder som et rigtig fornuftigt køb til den pris.

Og samtidig vil jeg mene, at dine højttalere fortjener bedre, end 150 kroner for en rulle fra Harald Nyborg.

Jeg ville vælge dette til front og center:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/va n_den_hul_the_clearwater_kabel_transparant.htm

Noget i denne stil til bagenden:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/qe d_qontour_ultra_flat_kabel.htm

Og noget i denne stil til subben:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/subwooferkabel/qed _performance_subwoofer_kabel_3_meter.htm

Alt i alt vil dette koste dig cirka 1200 kroner hvilket jeg ikke ville mene er for voldsomt til dit anlæg. ISÆR ikke med den superpris du har fået det til.

Men nu er jeg jo så også en af dem, som godt kan høre forskel på kabler.

Hvad bruger du egentlig som kilde til dit anlæg? For husk nu noget ordentligt kabel til det også.

Det behøver ikke koste en krig.

Men forskellen er MARKANT i forhold til det l**t der følger med fra fabrikken.

enig med Brian, hvis der skal spares lidt så kan kablet til bag ht være en rulle 2 x 2,5 på 25m fra harald nyborg.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Clearwater i enkelttræk er altså marginalt bedre end Harald Nyborg, jeg har testet de to kabler mod hinanden og endte med at købe noget Wyrewizard, men jeg tror ikke på det kan retfærdiggøres til de fronter der...

Jeg ville aldrig aldrig nogensinde købe Clearwater til enkelttræk, jeg har ikke hørt det i dobbelt hvor det siges at være godt, men jeg ville føle jeg spildte de penge, så har jeg da sagt min mening...

DaddyNasty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Så er jeg landet med det nye anlæg, og har fået det smidt op med kablerne fra mit gamle skod-panasonic-pakkeløsning anlæg. Ærger mig lidt over ikke at have kunnet koble sub'en på endnu, men selv med møgkablerne kan jeg slet ikke lade være med at sidde og smile over hele femøren.. 

Bohemian Rhapsody har _aldrig_ lydt så godt før hjemme i min stue. Helt utrolig klar lyd, mangler bare lidt bas - Glæder mig til jeg får et sub-kabel ind ad døren. Man kan vel ikke tilslutte sub'en med alm højtalerledning?

Anyways, kablerne skal bestilles i aften, så any inputs are appreciated. Budgettet siger ca. 1000kr til kablerne - og NEJ, jeg køber ikke det Harald Nyborg p** - Kan godt være at det er mig der aldrig har hørt "rigtig" hifi, men i mine øjne er det setup BESTEMT mere værd en sådan noget tyndt juks

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

DaddyNasty skrev:
Så er jeg landet med det nye anlæg, og har fået det smidt op med kablerne fra mit gamle skod-panasonic-pakkeløsning anlæg. Ærger mig lidt over ikke at have kunnet koble sub'en på endnu, men selv med møgkablerne kan jeg slet ikke lade være med at sidde og smile over hele femøren.. 

Bohemian Rhapsody har _aldrig_ lydt så godt før hjemme i min stue. Helt utrolig klar lyd, mangler bare lidt bas - Glæder mig til jeg får et sub-kabel ind ad døren. Man kan vel ikke tilslutte sub'en med alm højtalerledning?

Anyways, kablerne skal bestilles i aften, så any inputs are appreciated. Budgettet siger ca. 1000kr til kablerne - og NEJ, jeg køber ikke det Harald Nyborg p**

Det er ikke længe siden at jeg så at Jensen/ Vassagohifi havde Clearwater til 50 kr. pr. meter. DE havde åbenbart en lang rulle der skulle væk.
Hvis du skal have mange meter er det da værd at spare 15 kr. pr. meter kontra hifiklubbens...

DaddyNasty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Er der forresten noget at vinde ved at benytte bananstik, eller er det ren convenience? Omvendt, er der så noget at tabe hvis man smider de billigste bananstik man kan finde på en god ledning?

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

jaja, det er da fint at have en holdning til det, men harald nyborg er 2½ kvadrat så det er såmænd ikke tyndt i forhold til så meget andet... Det jeg oplevede ved at skifte til et meget dyrere kabel var en anelse mere åben top og en anelse mindre bund... Kun en anelse... og mine højtalere var af en helt anden klasse.

Som jeg siger: jeg har lavet den direkte sammenligning til VDH Clearwater, der var ikke meget at sige, havde det været en blindtest havde jeg ikke kunnet gætte hvad der var hvad... det gør det til penge ud af vinduet i mine øjne

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

DaddyNasty skrev:
Er der forresten noget at vinde ved at benytte bananstik, eller er det ren convenience? Omvendt, er der så noget at tabe hvis man smider de billigste bananstik man kan finde på en god ledning?

Jamen meget isoleret set, er det vel bedst rent lydmæssigt ikke at bruge bananer. Om man kan høre forskellen er så spørgsmålet.

Men ser vi på brugervenligheden i bananer frem for løse kabelender, måtte nørderiet trods alt vige hos mig.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Husker at jeg engang læst en test af et VDH ht kabel som kom utermineret, anmælderen prøved med og uden spyd/bananstik af forskællig kvalitet. Han fortrak enten utermineret eller spyd af høj kvalitet, de billigere var en forringelse.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jamen meget isoleret set, er det vel bedst rent lydmæssigt ikke at bruge bananer. Om man kan høre forskellen er så spørgsmålet.

Men ser vi på brugervenligheden i bananer frem for løse kabelender, måtte nørderiet trods alt vige hos mig.

Det var også det der fik mig til at montere bananrør på mine dobbelte Clearwater. De blev noget mere brugervenlige og jeg hørte ingen forringelse af lyden.

dan a. skrev:
Husker at jeg engang læst en test af et VDH ht kabel som kom utermineret, anmælderen prøved med og uden spyd/bananstik af forskællig kvalitet. Han fortrak enten utermineret eller spyd af høj kvalitet, de billigere var en forringelse.

Det er vel også nogenlunde den konklusion man kan forvente hvis han ikke kan høre forskel, for det kan en anmelder jo ihvertfald ikke skrive.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes