Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjæp til lidt af hvert, nye HT med LAT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle jeg har besluttet mig for at nu skal det være, har brygget ca 3-4 sæt højtalere dog udenat lave nogle "hi end" eller rettere der har altid været kraftig pris over ydelse princip da jeg ikke er millioner som gymnasie elev der ikkek for su.
Men nu vil jeg godt lave en  højtaler som jeg virkelig kan være glad for og som ikke mindst lydder rigtigt godt:)

Ind til videre er jeg lidt i tvivl hvordan jeg skal gribe det an. jeg har tænkt mig at bruge en LAT 500 eller 700 til bunden og skære ved ca 150hz til en 5/6" bas mellem tone der så køre op til ca 1200hz til en XT25 som jeg skulel mene var der jeg fik mest for mine sparsomme penge. når men for det første ved jeg ikke hvor stort et kabinet en LAT skal bruge? har bedst resultater med basreflex, men virker det med LAT? der ud over vil jeg godt have mulig hed for Bi-amp´ing med en stor PA forstærker til LAT´erne og min rega Elxe til mellem/diskant. så kunne godt bruge lidt hjælp til hvordan et filter skal flækkes sammen, har nemlig aldrig prøvet 3 vejs før:) men har filosofien af jo simplere jo bedre?

håber der er nogle hjælpsomme sjæle der kan hjælpe lidt? regner med at brygge kabinetterne første og der efter få råd til enheder og delfiltre:)

På forhånd tak, og vil uploade billeder når jeg når der til:)
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

slet ingen der kan hjaelpe?

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

I det nye High Fidelity blad er 1. del af beskrivelse af LAT enheder. Delefilter vil Dansk Audio Teknik måske kunne hjælpe dig med, og de har jo også enhederne.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

DATs Icon ht med xt diskant og Revelator bas/mellemtone er efter min mening en af de bedste stander hter overhovede http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=957 den kan supleres med en LAT woofer (aktiv). Men det bliver måske lidt dyrt pga. af de to d-forstærkere, man kan selvfølgelig spare lidt ved at droppe den ene LAT..

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

det system du viser på billede der Morten A det er noget i den stil jeg kunne tænke mig bare som en højtaler og ikke to, som på billede, men hvis nogle kan sig ca hvorstort et kabinet til sådan en ca skulole være?

kimschips
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 December 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej:

Jeg er selv igang med lignende system: 2.5Vejs @ 2.5Khz og @150Hz.

Disk: SS9700

Mlt: Audiotechnology 18H52

Bund LAt 500 i et 50liters kabinet aktivt op til 150Hz (max)

Er ved at købe clio 7 af en, har anskaffet noget Lspcad så jeg skal i gang med at måle og simulere her i juleferien:)

Til top Vis kimschips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimschips

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

umiddelbart synes jeg, at det er mange penge at smide i basdelen i forhold til den nævnte diskant. Nogen bestemt grund til det, da du er på studiebudget? Jeg vil anbeale en billigere basenhed og en bedre diskant - og en god kondensator dertil på filteret...

Hvad skal dine ht bruges til? musiksmag, rumstørrelse, forstærker, lydniveau mm...

Jeg har hørt LAT 700 og den spiller da ok, men foretrækker klart en regulær basenhed, som f.eks. SS 26W eller 22W...

Iøvrigt vil jeg anbefale dig at vente med at bygge kabinetterne, til du har valgt enheder, så kabinettes volumen er optimeret til de enheder, du bruger.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

umiddelbart synes jeg, at det er mange penge at smide i basdelen i forhold til den nævnte diskant. Nogen bestemt grund til det, da du er på studiebudget? Jeg vil anbeale en billigere basenhed og en bedre diskant - og en god kondensator dertil på filteret...

Hvad skal dine ht bruges til? musiksmag, rumstørrelse, forstærker, lydniveau mm...

Jeg har hørt LAT 700 og den spiller da ok, men foretrækker klart en regulær basenhed, som f.eks. SS 26W eller 22W...

Iøvrigt vil jeg anbefale dig at vente med at bygge kabinetterne, til du har valgt enheder, så kabinettes volumen er optimeret til de enheder, du bruger.

Det er jeg lodret uening i, xt25 har nogle skavanker som dyrer scanspeak diskanter ikke døjer med, men bliver den delt rigtigt, kan den uden problemer måle sig med selv de bedste diskanter man kan få.

LAT500 / 700 derimod ville jeg som du også nævner ikke smide så mange penge efter, den ser jo også rædderlig ud..
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 December 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg synes xt25 er god til prisen, men har dog ikke hørt den spille så letflydende og blødt som hverken D2904, D3000 eller for den sags skyld ringradiatorudgaverne af disse...

Min pointe i mit indlæg, var at tobiazz ville få en bedre ht, ved at skippe LAT'en og bruge de sparede penge til at forbedre diskant og mellemtone. Om det så skal være bedre enheder eller bedre filter (eller begge dele), kan man jo så diskutere...

Men under alle omstændigheder synes jeg at det er for mange penge, der smides i basdelen i forhold til resten...

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 December 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg synes xt25 er god til prisen, men har dog ikke hørt den spille så letflydende og blødt som hverken D2904, D3000 eller for den sags skyld ringradiatorudgaverne af disse...

Min pointe i mit indlæg, var at tobiazz ville få en bedre ht, ved at skippe LAT'en og bruge de sparede penge til at forbedre diskant og mellemtone. Om det så skal være bedre enheder eller bedre filter (eller begge dele), kan man jo så diskutere...

Men under alle omstændigheder synes jeg at det er for mange penge, der smides i basdelen i forhold til resten...

Hvad hulen er det for en xt25 du har hørt? Mine oplevelser og alle andre jeg kender der er bekendt med disse enheder fremhæver altid xt25 altid for at slå disse top scanspeak i blød og letflydende lyd, hvor scanspeaks nyere topmodeller virker mere hårde i lyden og det er der mange der ikke bryder sig om og fortrækker derfor xt25 af den grund.

Jeg er ellers enig med dig i at han skal droppe LAT'en, men jeg synes for alt i verden at han skal holde sig til xt25. Så synes jeg i øvrigt også at han skal købe billige std filter komponenter (selvfølgelig i en ordentlig kvalitet men heller ikke mere end det).

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 December 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Så synes jeg i øvrigt også at han skal købe billige std filter komponenter (selvfølgelig i en ordentlig kvalitet men heller ikke mere end det).

Nu er det desværre ikke så tit at billige standard komponenter rimer på ordentlig kvalitet. Men på den anden side, er det ofte ikke så store forbedringer som opnås ved at fordoble prisen, at det prismæssigt kan forsvares Så der er altid nogle kompromiser som skal indgås, alt efter forventninger til ht'en og selvfølgelig prisrammen...

Inden jeg udtaler mig om hvor meget gas den skal have på filteret, vil jeg da godt lige høre tobiazz, om hvad han forventer af ht'en, og lidt om musiksmag, rum og anlægget. Og ikke mindst budgettet...

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 December 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

kappen skrev:

Så synes jeg i øvrigt også at han skal købe billige std filter komponenter (selvfølgelig i en ordentlig kvalitet men heller ikke mere end det).

Nu er det desværre ikke så tit at billige standard komponenter rimer på ordentlig kvalitet. Men på den anden side, er det ofte ikke så store forbedringer som opnås ved at fordoble prisen, at det prismæssigt kan forsvares Så der er altid nogle kompromiser som skal indgås, alt efter forventninger til ht'en og selvfølgelig prisrammen...

Inden jeg udtaler mig om hvor meget gas den skal have på filteret, vil jeg da godt lige høre tobiazz, om hvad han forventer af ht'en, og lidt om musiksmag, rum og anlægget. Og ikke mindst budgettet...

Jeg synes det er vigtigt at pointere: Hvor godt delefilteret er, har intet at gøre med de komponenter det er lavet af at gøre.

Jeg vil æde min gamle hat på at de fleste alligevel ikke vil kunne høre forskel på std monacor filter komponenter vs top mundorf eller duelund, og slet ikke i blindtest. Der er _måske_ en lille forskel, men der skal virkelig være tjek på _alt_ andet (hvor mange selvbyggere har det?) før det overhovedet giver mening at købe eksotiske komponenter.

En konstruktion vil altid kunne forbedres.

Hvad der er vigtigt her, er at filteret er korrekt konstrueret og det er ikke noget man gør med et fingerknips.

Det er jo heller ikke uden grund at de fleste top $ højtalere ikke benytter sig af disse eksotiske komponenter og de der gør, bliver somregel sponsoreret af komponent producenterne.

Dermed er det ikke sagt at en spole med lav DC modstand i serie med bassen (som er dyrer), ikke er bedre end en med høj DC modstand, men det er altså ikke altid det gælder den vej. Der skal være fornuft i valget og man skal ikke forvente at bare fordi man køber et dyrt komponent lyder det bedre end et billigt.

Men ja det er på tide at trådstarter drejer tråden i den retning han vil.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 December 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Musik er ret kedelig uden god bas

Ellers er jeg enig med Kappen hvad angår filter komponenter - lige nu bruger jeg en billig billig trådspole med 0.7mm tråd på mellemtonen, koster ca 15kr, og det lyder mindst lige så godt som da jeg brugte en Jensen voks/papir

Kondensatorer er overvejende ovale sølvfarvede Monacor, og de er fuldt ud tilstrækkelige til at opnå lyd i highend klasse - modstande er de almindelige hvide med tråd, de gør hvad de skal

Det er da muligt at jeg en dag vil prøve en DCA kondensator og modstand på diskanten, men lige nu spiller mine højtalere nok så godt som overhovedet mulig, så hvis jeg vil have mere/andet kræver det et helt nyt design, og det er også planlagt med pro enheder

Se blot filter fra Neepers højtaler, jeg synes dog nok at det er lige lousy nok at bruge en spole med pulverkerne, DET dur bare ikke - og det altså højtaler til måske 100kilokr

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Jeg synes dog nok at det er lige lousy nok at bruge en spole med pulverkerne, DET dur bare ikke

Hvad fejler det da? Nu er jeg ny her i branchen, så er ikke så meget inde i det.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 December 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Teorien siger at pulverkerner vil gå i mætning og forvrænge, men muligvis ikke så udpræget som ved egentlige jernkerner

Men de behøves såmænd ikke gå i mætning før der er problemer, hvilket jeg har konstateret ved eksperimenter, de lyder simpelthen ikke godt

Der laves udmærkede ringkerner som er viklet enten på en ringkerne med luftspalte, eller kerner lavet af pulverjern(så vidt jeg ved skulle luften som er indeholdt i pulverringkernen virke som en luftspalte) - de har ydermere den fordel at de ikke reagerer på andre filterspoler 

Lige der ville jeg nok ikke spare

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes