Forfatter |
|
simonhp Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Forum
På en lille restauration har jeg et setup der består af:
1 stk. Cambridge Audio C500 forforstærker 1 stk. AMC XA effektforstærker ( http://www.amchome.com/content/amc-xa-24-channel-power-ampli fier) der trækker 14 stk. B&W DM303 højttalere hængt op i loftet - pegende nedaf.
Ovenpå restaurationen ligger der et hotel, hvorfor det er vigtigt at lyden bliver så høj som muligt hos os uden at blive for høj hos hotellet. Det skulle være pointen med setup'et - at der er en masse lydkilder tæt på gæsterne i stedet for f.eks 4 store højttalere.
Problemet er så bare at når der kommer mange gæster og støjniveauet bliver højt og vi lader musikkens niveau følge med, så har jeg opfattelsen af at der forsvinder nogle toner - altså at det ikke er hele lyden fra diskant, mellemtone og bas der kan høres - det er tit f.eks vokal der forsvinder. Det er til trods at vi skruer "højt nok" op. Er det forstærkeren der ikke kan følge med?
Nogen gode forslag til hvad man kan gøre? :)
På forhånd tak for input :)
Hilsen Simon
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
At koble 14 højttalere på en 4-kanals forstærker, tror jeg ikke at nogen forstærker bryder sig om. Hvis jeg var dig, ville jeg finde nogle små aktive satelitter i stedet..
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at købe en forstærker magen til, slå dem begge til at køre med 2 kanaler og så lade dem trække 3-4 højttalere på hver kanal?
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke der er nok power i sådan én. Jeg ville købe to syv kanals forstærkere. Hvad er budgettet? Hvordan er højttalerne tilsluttet? Den har jo ikke 14 udgange til højttalere.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budgettet er helst ikke til mere end en forstærker mere.
Som det er nu er de 14 højttalere spredt ud på de 4 kanaler - serieforbundne. Det fungerer IMO overraskende godt indtil volumenknappen på forforstærkeren er ca. her:

- eller dvs. lidt før. Niveauet dér giver det niveau på musikken som vi ønsker - vi får ikke brug for at spille højere. Som sagt er det bare lige der omkring at lyden mister nogle detaljer - eller dvs. sådan opfatter mine dårlige ører det :)
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeres "problem" ligger i at forstærkeren ikke er stor nok. Udover det, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeres højttalere er sat til forstærkeren? Hvis i ikke har sat dem "rigtigt" til, syntes jeg det er utroligt at forstærkeren har ville være med ind til nu.  Man kan nemlig godt komme til at sætte dem forkert sammen, så modstanden over udgangene falder til fx 2ohm, eller måske endda 1ohm!  Og det kan være skadeligt på både højttalere og ikke mindst forstærkeren.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige tilføje at der rent lydtryksmæssigt er meget tilbage i forstærkeren - dvs. den kan spille langt højere end det vi gør. Det er stadig detaljedelen som jeg er i syv sind omkring.
Dan R. Hansen:
AMC-forstærkeren har 2 indgange til phoenix-connectors med 4 huller - hvori der i hver connector er sat 2 par højttalerkabler - der i den modsatte ende har et par højttalere serieforbundet.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonhp skrev:
Som det er nu er de 14 højttalere spredt ud på de 4 kanaler - serieforbundne. |
|
|
Det lyder ikke som en fantastisk idé. Hvis det er 8-ohms højttalere, og du har 4 i serie, skal der en ret høj spænding til at drive dem. Det kunne en forstærker med en 70V eller 100V udgang sikkert klare... Men hvorfor ikke bare koble fire i serie/parallel? Så har du en normal belastning, som en "normal" forstærker lettere kan trække. De to sidste højttalere kan du koble i serie, men de vil aldrig spille med helt samme styrke som de andre. Så fjern to højttalere, eller tilføj to mere, og behold forstærkeren  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
simonhp skrev:
|
|
Det lyder ikke som en fantastisk idé. Hvis det er 8-ohms højttalere, og du har 4 i serie, skal der en ret høj spænding til at drive dem. Det kunne en forstærker med en 70V eller 100V udgang sikkert klare... Men hvorfor ikke bare koble fire i serie/parallel? Så har du en normal belastning, som en "normal" forstærker lettere kan trække. De to sidste højttalere kan du koble i serie, men de vil aldrig spille med helt samme styrke som de andre. Så fjern to højttalere, eller tilføj to mere, og behold forstærkeren 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Hej Mikkel
Det virker til at du modsiger dig selv, men sandsynligvis fordi jeg ikke forstår det. Kan jeg få dig til at uddybe? 
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. kigge forbi din nærmeste www.aage.dk og spørge dem om "installationsforstærkere". De er lavet til netop den type brug du efterlyser. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonhp skrev:
mcs_5 skrev:
simonhp skrev:
|
|
Det lyder ikke som en fantastisk idé. Hvis det er 8-ohms højttalere, og du har 4 i serie, skal der en ret høj spænding til at drive dem. Det kunne en forstærker med en 70V eller 100V udgang sikkert klare... Men hvorfor ikke bare koble fire i serie/parallel? Så har du en normal belastning, som en "normal" forstærker lettere kan trække. De to sidste højttalere kan du koble i serie, men de vil aldrig spille med helt samme styrke som de andre. Så fjern to højttalere, eller tilføj to mere, og behold forstærkeren 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Hej Mikkel
Det virker til at du modsiger dig selv, men sandsynligvis fordi jeg ikke forstår det. Kan jeg få dig til at uddybe? 
|
|
|
Det er nok nemmere med en tegning. Som det er nu bruger du noget der ligner første opstilling og får en høj impedans. Det Mikkel foreslår er den anden opstilling, hvor du får en normal impedans. Du skal så bruge 4 højttalere pr kanal, som han også skriver.

|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Du kan evt. kigge forbi din nærmeste www.aage.dk og spørge dem om "installationsforstærkere". De er lavet til netop den type brug du efterlyser. |
|
|
Ja, det ville nok være den bedste løsning, men nok også ret dyrt. Jeg går ud fra at du tænker på 100 volt-systemer hvor man kører med trafo i hver højttaler.
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner intet om impedans osv - så hyrer nogen til at komme forbi, se hvordan det er sat op og giver et bud på en løsning. Tak for input til alle :):)
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonhp skrev:
Det virker til at du modsiger dig selv, men sandsynligvis fordi jeg ikke forstår det. Kan jeg få dig til at uddybe?  |
|
|
Ja. Normale forstærkere er beregnet til at drive højttalere med lav spænding og høj strøm. Når du kobler højttalere i serie skal du bruge en høj spænding til at drive dem. Hvis vi regner med en effekt på 8W pr. højttaler, skal du bruge 8V til en højttaler (8V/8 ohm = 1A. 1A*8V = 8W). Hvis du kobler 4 højttalere i serie, skal du bruge 32V for at afsætte 8W i hver højttaler. Det svarer til en forstærker på 128W for at komme op på 32W - ikke så effektivt. Hvis du kobler højttalerne i serie/parallel, som vist i et andet svar, ender du med en impedans på 8 ohm. Det betyder at du kun skal bruge en 32W forstærker til at få 8W pr. højttaler (ved en spænding på 16V). En anden mulighed, er at købe en 70V eller 100V forstærker (volt ikke watt), der kan drive 7 højttalere koblet i serie pr. kanal. Denne type forstærker er normalt beregnet til at levere dåsemusik i f.eks. supermarkeder eller lign., hvor hver højttaler er forsynet med en trafo der omsætter fra 70/100V til 8V. Men sådan en forstærker kan også trække mange normale højttalere koblet i serie.
Citér:
Jeg aner intet om impedans osv - så hyrer nogen til at komme forbi, se
hvordan det er sat op og giver et bud på en løsning. |
|
|
Så kompliceret er det heller ikke  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
simonhp Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah nu forstår jeg - jamen i så fald ER højttalerne koblet i serie/parallelt Beklager at jeg skrev at det var anderledes.
Ville en økonomisk løsning ikke være at køre med 2 effektforstærkere - dvs. købe en AMC magen til, koble dem begge på forforstærkeren og lade dem være 2 kanals istedet for 4-kanals og så lade hver kanal trække 3-4 højttalere?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonhp skrev:
Ah nu forstår jeg - jamen i så fald ER højttalerne koblet i serie/parallelt Beklager at jeg skrev at det var anderledes. |
|
|
Hvis du er det mindste i tvivl, så mål efter med et multimeter i ohm-stilling (med forstærkeren koblet fra). Hvis højttalerne er forbundet rigtigt, skulle du måle 5-8 ohm fra + til - på højttalerkablerne.
Citér:
Ville en økonomisk løsning ikke være at køre med 2 effektforstærkere - dvs. købe en AMC magen til, koble dem begge på forforstærkeren og lade dem være 2 kanals istedet for 4-kanals og så lade hver kanal trække 3-4 højttalere? |
|
|
Jo. Hvis du kobler 4 højttalere i serie/parallel på tre af udgangene, og de sidste to højttalere i serie på den sidste udgang, skulle det fungere fint. Der er ikke nogen "god" måde at koble tre højttalere til en udgang. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
kim olsen skrev:
Du kan evt. kigge forbi din nærmeste www.aage.dk og spørge dem om "installationsforstærkere". De er lavet til netop den type brug du efterlyser. |
|
|
Ja, det ville nok være den bedste løsning, men nok også ret dyrt. Jeg går ud fra at du tænker på 100 volt-systemer hvor man kører med trafo i hver højttaler. |
|
|
min ummiddelbare tanke er at det er bedre med 100 volts multikanalinstalationsforstærkere, de kan faktisk fåes til en ok penge, end at brænde den ene forstærker efter den anden af.
De fleste hifi nørder når jo at brænde temmeligt mange penge af på unødvendigt grej inden de når til en fornuftig løsning, ingen grund til at man ikke kan lærer af den fejl når det er til erhvervsbrug. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
min ummiddelbare tanke er at det er bedre med 100 volts multikanalinstalationsforstærkere, de kan faktisk fåes til en ok penge, end at brænde den ene forstærker efter den anden af.
De fleste hifi nørder når jo at brænde temmeligt mange penge af på unødvendigt grej inden de når til en fornuftig løsning, ingen grund til at man ikke kan lærer af den fejl når det er til erhvervsbrug.
|
|
|
Vi er helt enige. Jeg må dog tilstå at jeg ikke kender priserne på den slags udstyr idag, men når jeg skrev at det nok blev ret dyrt, tænkte jeg mere på at der skal monteres trafo i højttalerne.
|
Til top |
|
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tænkt på, at gæsterne virker som 'absorbenter', og ændrer rummets akustik ? Så det er ikke nok, bare at blæse flere Watt ud, men også øge diskantniveauet f.eks.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerne hænger i loftet, hvilket giver et hæv i bassen. Prøv at kompensere for dette ved at skrue ned for bassen på forforstærkeren.
Du kunne også smide en kompressor på.
|
Til top |
|
|