| Forfatter |
|
woyer Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Ja, nogen der har diy-planer med Scan Speaks nye serie ? Fortæl alt :-) Går selv og sparer op til det pt.
__________________ I wouldn't go so far as to call a dog filthy but they're definitely dirty. A dog got personality. Personality goes a long way.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ScanSpeaks nye Illuminator serie består indtil videre af midwoofere og diskanter
Jeg vil betegne 5-6" midwooferne som "minisubs" uden egentlig dybbas og med temmelig tvivlsom højfrekvens - så jeg ser ingen grund til at være ivrig i den retning
Med -3db ved 50hz i basrefleks kan jeg ikke helt se formålet med et Xmax på 18mm, medmindre man laver lukket system med EQ - for mig at se ligner det mest et interessant fejldesign, men flotte det er de
MEN, Illuminator diskanten 662000/662001 er særdeles interessant 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal alle enheder med vold og magt proppes i en basrefleks? Som den gode Duelund sagde "En højttaler med mere en et hul (det til enheden) er defekt".
Jeg har nu ikke noget mod en akustisk ventil eller en TL. Har dog ikke rigtigt kigget nærmere på Iluminator serien endnu, men de ser spændende ud.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Basrefleks er helt fint, hvis det laves ordenlig. Det er lidt noget fis at sige, at det ikke virker. Princippet har bare været
misbrugt på det groveste, og deraf fået et dårlig ry. Du kan faktisk få et basrefleks til at falde til ro hurtigere end de fleste
lukkede systemer. Men det kræver at man kigger på andet end frekvenskurver.
De nye SS ser super flotte ud. Men frekvensgangen bekymre også mig lidt. Sjovt at 6½ faktisk måler bedre end den lille 5".
Men, er de på lager? Kan de købes?
Mit problem er lidt, at de har en tendens til at ændre på enhederne som de finder fejl. 66000 diskanten findes i flere
versioner med samme navn. Jeg vil give dem lidt tid, indtil de værste børnesygdomme er rettet, hvis det skal bruges på sigt.
Er det til ens egen konstruktion kan man jo bare få i gang og rette til hvis de skulle blive skiftet.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Basrefleks er helt fint, hvis det laves ordenlig.
66000 diskanten findes i flere versioner med samme navn.
|
|
|
Min erfaring er også at basrefleks har hørbart fasedrej
Hvilken anden diskant har en tilsvarende frekvenskurve som 662000, jeg ser ingen der bare ligner
|
| Til top |
|
| |
woyer Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville Illuminator-serien ikke komme med en 12" sub ?
De er ihf. inde på www.frequence-shop.dk
Syncronic - står dit tilbud stadig fast - om du kunne lave delefiltre til mine SS-højttalere ?
Kan heller ikke se hvorfor bassrefleks skulle være skidt, hvis det bare bliver målt efter.
__________________ I wouldn't go so far as to call a dog filthy but they're definitely dirty. A dog got personality. Personality goes a long way.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > 66000 diskanten er revideret op til flere gange, uden at få nyt serienummer. Købte du en af de første og sammenlignede med en nu, er de ikke ens. Zaph har sammenlignet et par stykker så vidt jeg ved, og fundet forskelle. Hvordan afstemmer du basrefleks? Efter bedste fase, stepresponse eller frekvenskurve?
Woyer > Du kan altid komme forbi og få lavet et filter. Jeg ved ikke om frequence har dem på lager, men det ville undre mig, da de som distributør vidst ikke har givet ordet videre til deres forhandlere. Tror også de amerikanske forhandlere/distributører for først til mølle, ligemeget hvornår de henvender sig.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syncronic, jeg synes det er lidt pudsigt at når jeg baseret på en måling peger på en diskant, og som jeg iøvrigt "spår" en stor fremtid, så begynder netop du at snakke om serie-numre i stedet for målinger, det er da vist den omvendte verden vis en anden diskant med frekvenskurve som bare ligner den Illuminator 660000, og jeg bøjer mig som sagt så forventer jeg at denne diskant måske bliver begyndelsen på en ny era med tilbagevenden til dome-diskanter, og dermed enden på ringradiatorens "storhedstid" 
12" Illuminator ? DET ville være meget interessant
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
De to her er præcis ens, undtagen frontpladen, så vidt jeg ved.
http://www.tymphany.com/d3004_660000 <- Air Circle 660000
http://www.tymphany.com/d3004_662000 <- Illuminator 660000
Den første, siger jeg bare at der er blevet rettet en del på den, fra den først kom ud, til nu. Jeg har haft et sæt af dem (har det stadig) og den slår på ingen måder R29'eren. Fin diskant, men syntes den har en lidt sær egenlyd. Jeg har begge, hvis du kommer på disse kanter.
Eller har vi misforstået hinnanden?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Eller har vi misforstået hinnanden?
|
|
|
Det har vi så nok, lader det til - jeg betragter også de to diskanter som værende ens, da de tilsyneladende måler ens og begge registreret under "Illuminator" banneret - men de skal såmænd nok lyde forskelligt da de har forskellig forplade, men det ses åbentbart ikke på målingen, medmindre de har anvendt samme måling hvilket ikke skulle undre mig spor
Jeg siger bare at frekvens-målingen er det flotteste JEG har set - men "sær egenlyd", det lyder jo ikke så godt, hvad så end det kan være
Men de nye Illuminator skulle vel alle være forbedrede R29ere - de ligner hinanden men de nye måler så vidt jeg kan se bedre og dome Illuminatoren ligner stadig et godt bud på en diskant som kan bruges/deles meget lavt, men HVOR lavt skal jeg ikke kunne sige - lav delefrekvens er efter sigende ikke ringradiatorens livret
Jeg tror du tager fejl hvis du siger at de bare er de "gamle" revelator med andre forplader
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo se Scanspeaks egen vurdering gennem deres prissætning. Den højest prissatte Illuminator-diskant er krydsningen af Aircirc-modellen og R29 - altså stadig en ringradiator.
Hvis Scanspeak var sikre på, at der var tale om forbedringer, ville de nok have skruet prisen yderligere op, ligesom de har gjort på de øvrige Illuminator-enheder.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Man kan jo se Scanspeaks egen vurdering gennem deres prissætning. Den højest prissatte Illuminator-diskant er krydsningen af Aircirc-modellen og R29 - altså stadig en ringradiator.
Hvis Scanspeak var sikre på, at der var tale om forbedringer, ville de nok have skruet prisen yderligere op, ligesom de har gjort på de øvrige Illuminator-enheder.
Mvh.
|
|
|
Deres prissætning af de nye diskanter er nok mest lagt an på, at de har genbrugt aircirc som de faktisk havde problem med før i tiden da det kom frem, og de har jo brugt det noget tid og har forfinet i deres tidligere modeller, de har så ment at denne løsning skulle føres videre i deres nye topmodel, kontra deres multiple chamber for R29, synes det ser noget federe og mere hightech ud, men det har jo som sådan intet med lyden at gøre, men det gav mere følsomhed end de nye illu diskanter.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men hvis de var overbeviste om, at de havde lavet noget, der var en markant forbedring, så havde prisen nok også afspejlet det - ligesom den gør på de større enheder, hvor de er ret sikre på, at have forbedret Revelator-enhederne.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Jo, men hvis de var overbeviste om, at de havde lavet noget, der var en markant forbedring, så havde prisen nok også afspejlet det - ligesom den gør på de større enheder, hvor de er ret sikre på, at have forbedret Revelator-enhederne.
Mvh.
|
|
|
Jeg ser det mere at de er store basale ændringer på deres bas/mellem og nok også deres basser når de kommer i handlen, hvormod det næsten er et facelift vi har med at gøre på diskant fronten..
Man kan vende og dreje den på mange måder, vi er enige ang deres andre enheder i illu serien, jeg håber med tiden at kunne prøve deres 5" enheder af, R29'eren beholder jeg nu... __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg også er en fornuftig prioritering.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos BMM koster 660000 1353kr mens 662000 koster 1835kr, så 500kr er mange penge for en forplade
Modsvarer prisen lydkvaliteten - det skal man nok ikke regne med er en selvfølge - ringradiatoren er kendt over hele verden og den enhed highend fabrikanter bruger, da de ved kunderne forventer den - hvad er så mere naturligt end at sætte den som topmodellen, og prissætte den derefter - det kaldes "marketing" og oftest det der styrer
Men det kunne selvfølgelig være interessant at lytte-teste de to varianter, dvs samme enhed med forskellig forplade - den fine har ingen skruehuller tæt ved membranen hvilket er en stor fordel, men til gengæld er der en rund kant omkring membranen ved overgangen til gummibehandling
Skruehuller på den billigere variant har "reifede" kanter hvilket umiddelbart synes mærkeligt, MEN det er muligvis ikke helt tosset, i det mindste har de da tænkt over det
men gummibehandlingen af forpladen skal såmænd nok have en eller anden indvirkning på lyden, da det er et MEGET følsomt område, men som det er udført medfører det også ekstra kanter 
|
| Til top |
|
| |