Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker match til JBL 250ti classic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bbn74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej, har købt mine drømme højtalere og nu piver og klynker min lille NAD reciever. Nej den magter ikke mine JBL'er, surprise. Men så er tanken hvad der kunne være et godt fornuftigt match til dem.
Mine tanker er
Lyngdorf: men kan de styre bas enhederne til at give den stramme bas som jeg ønsker ?
Crown (Amcron) : kender jeg lyden af, det kan, men der er blæsere (støj) og lav HAF faktor
Rotel: høj dæmpningsfaktor og syntes jeg dejligt neutralt design.....

Nogen der har erfaringer med store enheder og specielt lyngdorf ?

Håber på gode input

Mvh
Brian
Til top Vis bbn74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bbn74

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Rotel har nu ikke specielt høj dæmpningsfaktor når du sammenligner med eks Crown , det alene er heller ikke en faktor jeg i sig selv ville tilligge for stor betydning.

Crown kan findes i lydløse versioner.

Lyngdorf er lavet til at være optimeret til de lette 10" han selv benytter.

jeg har en Crown K2 (1.gen BCA) og en Powertech 2.1 liggende og flyde du kan låne, så har du i det mindste noget der kan spille dem op indtil du evt. finder noget andet.

De står bare og fylder, så send mig en PB, så kan jeg kigge forbi med dem.

bbn74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

hej Kim....
Mener at Rotel har en absolut rimelig dæmpningsfaktor og det har en del og sige for en stram og tør bas... Ikke alt sigende vil jeg så skynde mig og sige... Men så vidt jeg huske rer det et udtryk for hvor gd forstærkeren er til at sluge energi genereret af enhedens motoriske kraft.....
Men er slet ikke i tvivl om at crown er meget kapable og effektive, men det kan da godt være man kan finden en fornuftig en uden blæser.....
Lyngdorf kender jeg ikke meget til, men umiddelbart virker den ikke så atraktiv som du skrive rder.....

Men vil da nok i hvert fald meget gerne prøve og låne en crown og binde foran den... de laver i hvert fald de bedste PA forstærkere jeg har hørt og har da hørt nogle stykker selvom jeg ikk earbejder med det......

Noget er religion, andet er cool fact og data og noget er smag og behag....

Brian

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

De ca 1000 rotel plejer at have maks imponerer mig ikke synderligt, min computer forstærker har 4500 mens forstærkeren til mine diskanter ligger på 20k

dæmpningsfaktoren siger ganske rigtigt noget om forstærkerens (manglende) "modstand" overfor enhedesn emf, og dermed enhedens evne til frit at bevæge sig og dermed dæmpe sig selv. men et aktivt emf returvejs system er nu en gang væsentligt bedre.

Men du har helt ret i sidste antagelse, "hearing is believing"

kamila
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

hej jeg har haft mange jbl  og forstærkeregennem tiderne til jbl er det bedste jeg har haft på . mcintosh det drejer sig om mc 275 og den integrede mc 6850 ,men hvis det er baskontrol du vil have og det ikke må koste hvad krell gør så prøv en lc audio millenium hvis den stadig laves den er istand til at få en 14 tommer til at smælde så du dåner ,jeg garanterer.men jeg garanterer også at den heller ikke har samme mellemtone som en mcintosh.men krell og mark levinson er også gode valg måske en kombination af de ting,kommer også an på smag og hvad man bruger sit anlæg til.mvh lars 
Til top Vis kamila's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kamila

bbn74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er kun glad for at få masser af input, men krell er nok lige i den dyre ende. Så skal højtlaerne man har være af en endnu højere kvalitet. Lidt ud fra devisen om elektronik bliver billigere og billigere og producere, måske lige bortset for en god kobber trafo og store lytter. Men ellers foregår der en stor udvikling og er af den religion at mange burde ofre mere på deres højtalere, der i mange anlæg er det svage led i mine øjne.....
   Men har et indtryk af Krell er for dyrt og er ikk emeget for hjemme byg.... :/

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

bbn74 skrev:
   Jeg er kun glad for at få masser af input, men krell er nok lige i den dyre ende. Så skal højtlaerne man har være af en endnu højere kvalitet. Lidt ud fra devisen om elektronik bliver billigere og billigere og producere, måske lige bortset for en god kobber trafo og store lytter. Men ellers foregår der en stor udvikling og er af den religion at mange burde ofre mere på deres højtalere, der i mange anlæg er det svage led i mine øjne.....
   Men har et indtryk af Krell er for dyrt og er ikk emeget for hjemme byg.... :/

En gl. brugt Thule IA350B har 112% styr på JBl'erne, som bliver holdt i et jerngreb  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

De ca 1000 rotel plejer at have maks imponerer mig ikke synderligt, min computer forstærker har 4500 mens forstærkeren til mine diskanter ligger på 20k

dæmpningsfaktoren siger ganske rigtigt noget om forstærkerens (manglende) "modstand" overfor enhedesn emf, og dermed enhedens evne til frit at bevæge sig og dermed dæmpe sig selv. men et aktivt emf returvejs system er nu en gang væsentligt bedre.

Men du har helt ret i sidste antagelse, "hearing is believing"

En dæmpningfaktor på 4500 svarer til en udgangsimpedans på 1,7mOhm eller 0,0017 Ohm med en 8 Ohm's højttaler! Hvilken Amp. taler vi om her????

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hvad med den nye Harman Kardon HK 990. Den er dejlig kraftig med MASSER af strøm og power.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

bbn74 skrev:
Hej, har købt mine drømme højtalere og nu piver og klynker min lille NAD reciever. Nej den magter ikke mine JBL'er, surprise. Men så er tanken hvad der kunne være et godt fornuftigt match til dem.
Mine tanker er
Lyngdorf: men kan de styre bas enhederne til at give den stramme bas som jeg ønsker ?
Crown (Amcron) : kender jeg lyden af, det kan, men der er blæsere (støj) og lav HAF faktor
Rotel: høj dæmpningsfaktor og syntes jeg dejligt neutralt design.....

Nogen der har erfaringer med store enheder og specielt lyngdorf ?

Håber på gode input

Mvh
Brian

Du skriver vist ikke hvad dit budget er?
Ejheller om det skal være en int. eller en effektforstærker?
Hvilke signalkilder har du?

JEg ville overveje at prøve at komme til at høre en Krell kav 400 xi. HAr ikke hørt den specifikt med dine højttalere, men med en del andre og den gør jobbet langt hen ad vejen.

Krell kav 400 brugt på ksb

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kender to som begge har JBL 250 TI classic og de har begge valgt Aragon med stor held, den ene  brugere Aragon palladium og den anden brugte Aragon 4004 mk2(Har efter mange års tro tjænste lige skifted til Tempel audio).Begge modeller kan findes brugt til overkommelige penge.

Evt. en brugt Nakamichi pa-7e mk.2 eller en Krell ksa 100s, har dog ikke hørt disse modeller med JBL, formoder bare de vil spille fint sammen med JBL pga. de store strøm reserver. Parasound er også et fornuftig valg hvis man vil skele til økonomien, kan ikke huske model nummeret, men har hørt den med 250 TI, lyder helt ok.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge her, http://www.vincent-hifi.dk/index.php?page=shop.browse&ca tegory_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=1  og find en der passer til din økonomi, smag og plads. Så går du ikke galt i byen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Nakamichi PA-5E MKII (eller PA-7E MKII)

Der er en meget lille forskel mellem dem,

den "lille" har maginalt mere luft i toppen,

den "store" kan spille en smule højere,

kortsagt de er på dine højttalere 99% identiske mht. sonisk ydelse i 99% af tiden 

hvilket slet ikke er mærkeligt i det at de benytter det samme print.  

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:
Hvad med den nye Harman Kardon HK 990. Den er dejlig kraftig med MASSER af strøm og power.

Den er ikke kraftig nok. til de le 14h basser.

De kræver så meget strøm. meget mere end hvad en receiver kan klare.

Bruger selv vincent sp-991 til opgaven. som de gøre rigtig godt. Havde en KRELL kav 2250 på. selv de var ikke stærke nok til at drive dem. Så jeg ville nok prøve at give dem sund anbefaler et lyt.

power

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Receiver

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

HK 990 skulle efter sigende være noget anderledes end deres tidligere modeller af integrerede forstærkere, så jeg ville faktisk være åben overfor at prøve det, den kontrol den demonstrerede over LS80 på årets KT Messe viste gode tegn, og intet er tabt ved at afprøve det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes