| Forfatter |
|
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så "heldig" at have et pulterkammer der støder op til mon stue (lytterum), hvilket vil gøre det muligt evt. at bygge en sub i et hjørne lige ved siden af min venstre højttaler med kabinet inde i pulterkammeret. Subben skal spille sammen med disse højttalere (2 x 8" pr side):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58605&K W=thomas+f
Jeg har et elektronisk filter (eq) i forvejen og skal således bare supplere med en eget (mono) effekt...
Kabinettet kan i princippet være stort (flere 100 liter...?) da det jo bare skal gemmes af vejen i pulterkammeret.
Spørgsmålet er, om der en nogle gode ideer til projektet? Hvilken enhed(er) vil være egnet (måske LAT)? Og, hvad med kabinetstørrelse?
Håber på nogle indspark...? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, du skulle måske kigge lidt på Infinite Baffle IB når nu du kan bruge hele rummet til kabinet...
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
| Hmm, du skulle måske kigge lidt på Infinite Baffle IB når nu du kan bruge hele rummet til kabinet... |
|
|
Spørgsmålet er, om det er den rigtige løsning når det er et andet rum (nemlig pulterkammeret) jeg forestiller mig sub-kabinettet kan placeres og IKKE i selve lytterummet? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet bliver lettere at svare på, hvis vi ved, hvilke(n) basenhed(er), du ønsker at benytte - nu du vil lave et kabinet.
Men fidusen ved "infinite baffle" = [ at bruge selve kammeret som kabinet ] er netop, at du får max. volumen til din basenhed, og du slipper for at bygge et kabinet. Det er jo ikke et rum, hvor nogen opholder sig i normalt - går jeg ud fra
Men det kan måske være, at pulterkammeret ikke er væg- og loft-beklædt ( = isoleret og med dampspærre) men derimod et åbent rum, hvor fugt udefra kan komme ind? Desuden skal enheden vel beskyttes bagtil, så mor eller ungerne ikke "bare" smider noget ind, som lander lige bag enheden, og måske endda læner sig op ad membranen? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Spørgsmålet bliver lettere at svare på, hvis vi ved, hvilke(n) basenhed(er), du ønsker at benytte - nu du vil lave et kabinet.
Men fidusen ved "infinite baffle" = [ at bruge selve kammeret som kabinet ] er netop, at du får max. volumen til din basenhed, og du slipper for at bygge et kabinet. Det er jo ikke et rum, hvor nogen opholder sig i normalt - går jeg ud fra
Men det kan måske være, at pulterkammeret ikke er væg- og loft-beklædt ( = isoleret og med dampspærre) men derimod et åbent rum, hvor fugt udefra kan komme ind? Desuden skal enheden vel beskyttes bagtil, så mor eller ungerne ikke "bare" smider noget ind, som lander lige bag enheden, og måske endda læner sig op ad membranen? |
|
|
Hej Bo
Jeg "vil" ikke nødvendigvis bygge et kabinet... Troede bare det var nødvendigt i den givne situation? Man kan altså godt montere en enhed i væggen mellem to uafhængige lokaler? Jeg troede, at både for- og bagsiden af enheden i en IB skulle befinde sig i lytterummet?
Det skal siges, at rummet også vil komme til at skulle indeholde andre ting (støvsuger, et par kasser julepynt mv;-)), så måske tanken om et kabinet alligevel er relevant? Alternativt en eller anden form for beskyttelse af enhedens bagside. Pulterkammeret er isoleret mv.
Jeg har som sagt ikke besluttet mig for hvilken enhed der skal anvendes. Måske en LAT vil være en mulighed? Men, gode idéer er velkomne! __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
soffi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
IB = Infinite Baffle (eller deromkring) uendelig baffle det betyder netop at det forreste af din enhed ikke kan "se" det bagerste af enheden og omvendt  det lidt spændende ved det er at man vist ikke behøver enheder i den helt dyre ende, men gerne store billige enheder der er beregnet til free air
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
soffi skrev:
IB = Infinite Baffle (eller deromkring) uendelig baffle det betyder netop at det forreste af din enhed ikke kan "se" det bagerste af enheden og omvendt det lidt spændende ved det er at man vist ikke behøver enheder i den helt dyre ende, men gerne store billige enheder der er beregnet til free air |
|
|
Nu er jeg jo ikke "expert" (derfor spørgsmålet;-)) - MEN ved et hurtigt opslag på forum om IB bliver der talt om di-pol i IB sammenhæng.... Og, det betyder vel at begge sider af enhden spiller i samme lokal (lytterummet)? Kan du evt linke til nogeinfo? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
soffi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak! Det vil jeg se på! __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant læsning!
Jeg savner dog konkrete projekter jeg kan arbejde videre med?
Her er nogle tanker:
Jeg har kun mulighed for at lave een sub.
Hullet i væggen melem de to rum bør være så lille som muligt.
I forbindelse med valg af enheder kan der tages højde for, at jeg har et filter med mulighed for eq (Behringer).
Hvordan kommer jeg videre? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYcable sælger IKKE internationalt, hvilket de påpeger meget tydeligt - måske du er heldig at få den gennem StreamingAudio
http://www.streamingaudio.se/
Denne helt nye BMS 18" er uden tvivl en kompetent sub med 95db SPL og stort Xmax, men den koster en del, hvis ellers den er frigivet til salg - men det laves næppe bedre
Da du foretrækker et lille hul i væggen, vil en fin løsning være 4.ordens bandpass hvor eneste hul i væggen til enheden vil være refleksporten 
http://bmspro.com/18N860.bms_18n860_woofer.0.html
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
DIYcable sælger IKKE internationalt, hvilket de påpeger meget tydeligt - måske du er heldig at få den gennem StreamingAudio
http://www.streamingaudio.se/
Denne helt nye BMS 18" er uden tvivl en kompetent sub med 95db SPL og stort Xmax, men den koster en del, hvis ellers den er frigivet til salg - men det laves næppe bedre
Da du foretrækker et lille hul i væggen, vil en fin løsning være 4.ordens bandpass hvor eneste hul i væggen til enheden vil være refleksporten 
http://bmspro.com/18N860.bms_18n860_woofer.0.html
|
|
|
Yes, men da den netop ikke er vist på den side måtte jeg jo vise et sted, hvor den var. 
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
|
Har du en "opskrift" på dette...? Og hvordan vil en sådan løsning være lydmæssigt sammenlignet med en IB-model? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
.... Synes umiddelbart det er svært at finde enheder der er tilgængelige gennem danske forhandlere? Kan det passe?
__________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas.
Kig evt. på tempest x, som kan købes gennem streamingaudio.se. Det er en ganske glimrende enhed til projektet.
Er selv i gang med lignende system, og har et par stykker af tempesten. Dog er tiden og et uheld med min bærbar, med til at spænde ben for projektet pt.
Ellers held og lykke med subben. Og til ib-sub, skal du mindst bruge 2 stk. enheder, og helst 4.
mvh
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Luv
Jeg hører gerne nærmere om dit projekt! Hvad er planen? Skal du bruge 2 eller 4 enheder? Og, skal de monteres i manifold? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |