Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nye surround system + receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michaelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Har endelig taget det store skridt og fået mig en lejlighed (bliver svært at undvære mors mad ) - men men men skal have mig et nyt lydsystem.

Mit budget ligger umiddelbart på en 10-12k i første omgang, muligvis 15.000. Og få den sjat penge skulle jeg gerne have noget 5.1 surround + receiver, men har absolut ingen forstand på det. Dog har jeg en hel del elektronisk udstyr der skal smides til anlægget.

1 stk. PC som kører billede via. DVI->HDMI til TV, og optisk lyd via. min nuværende receiver.
1 stk. PS3 som kører billede via. HDMI til TV, og analog lyd fra TV til forstærker via. "normale jack stik" (tror jeg, hvid/rød ledning?).
Derudover tror jeg at jeg skal have erhvervet mig en dvd afspiller igen (bruger PS3 pt, men sys den larmer for meget til dvd film).

Har overvejet noget i den her stil:
http://cinemagic.dk/shop/jamo-a-407-3691p.html eller
http://cinemagic.dk/shop/jbl-cs1500-cs-700p.html

Men aner ikke mine levende råd vedr. receiver, har et Samsung 42" LCD i pianoblack. Så farven på både højtalere og receiver må rigtig gerne holdes i blank sort.

Håber nogle kan hjælpe moi
Til top Vis Michaelds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michaelds

Ixos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej Michaelds.

Når du skal ud at finde et surround system, så skal du tænke på hvor mange watt og ohm det er på ( Hvis du køber det seperat.) Hvis din receiver er på 4 ohm, så skal dit højtaler-sæt eller forstærker være på lige så mange ohm. Hvis højtaler-sættet er på 2 ohm, så kan du ende med at ødelægge højtalerne, for de er ikke bygget til at kunne klare 4 ohm.

Når du skal ud at vælge et surround anlæg, så vil jeg fortrække en Denon eller Nad receiver, for der får du meget kvalitet for pengene.

Det du får det bedste billed ud af på fladskærmen, er med et scart-kabel.

Jeg håber, at du kan bruge den viden, jeg har skrevet.

Hilsen Carsten

Til top Vis Ixos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ixos

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ixos skrev:

Hej Michaelds.

Når du skal ud at finde et surround system, så skal du tænke på hvor mange watt og ohm det er på ( Hvis du køber det seperat.) Hvis din receiver er på 4 ohm, så skal dit højtaler-sæt eller forstærker være på lige så mange ohm. Hvis højtaler-sættet er på 2 ohm, så kan du ende med at ødelægge højtalerne, for de er ikke bygget til at kunne klare 4 ohm.

Det er nok mere om reciveren kan klare højttaleren.
Hvis reciveren ikke kan, vil det resultere i forvrængninger, som er skadelig for højttalerne.
Husk på at en for stor forstærker IKKE "dræber" dine højttalere, men derimod underdimensioneret forstærker.

Når du skal ud at vælge et surround anlæg, så vil jeg fortrække en Denon eller Nad receiver, for der får du meget kvalitet for pengene.

Der er andre mærker, som sagtens kan bruges.

Jeg vil anbefale dig at købe brugt, da du får rigtig meget for pengene.
Tjek evt. hifi4all.dk's "Køb Salg Bytte" afdeling.

Hvad blev der af HDMI?!

Hilsen Carsten

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Ixos skrev:

Hej Michaelds.

Det er nok mere om reciveren kan klare højttaleren.
Hvis reciveren ikke kan, vil det resultere i forvrængninger, som er skadelig for højttalerne.
Husk på at en for stor forstærker IKKE "dræber" dine højttalere, men derimod underdimensioneret forstærker.

Der er andre mærker, som sagtens kan bruges.

Jeg vil anbefale dig at købe brugt, da du får rigtig meget for pengene.
Tjek evt. hifi4all.dk's "Køb Salg Bytte" afdeling.

Hvad blev der af HDMI?!

Hilsen Carsten

Ja, meget af det er ikke helt korrekt.

Anyway, når du skal vælge højttalere er én ting gældende.. Vælg samme mærke og helst samme serie. Det er rigtig vigtigt for lyden kort sagt.

Når du så skal vælge forstærker, så se bort fra watt. Ved mærker som laver surroundforstærkere i den forholdsvis lave prisklasse, og faktisk helt op til 10.000 kr så passer det sgu alligevel aldrig. Derfor ville det være godt at teste det på dine indkøbte højttalere før køb.

Hvis du ikke vil gå glip af de nye HD formater osv. er jeg ikke den rette person at spørge, jeg er LANGT FRA expert på det område, der er dog en masse tråde hvor du kan læse noget om det, der er sikkert meget information at hente.

Det klart bedste billede får man ved HDMI, og hvis du har HDMI i din receiver så kan du jo køre det derover. Der kommer lydformaterne igen ind i billedet. Men det er jo i virkeligheden kun gældende hvis du netop skal have blu-ray afspiller, og det er jo helt op til dig.

Du skal også tænke på f.eks sub. Det er den eneste højttaler der ikke behøver at være samme mærke som resten. Og SVS kunne helt sikkert være et bud, der skulle være masser af bang for the bucks. Jeg er ikke så observeret på kabler, så generelt, find noget billigt som samtidig er af en vis kvalitet. Så spiller det ihvertfald kan man sige.

Du kan jo sådan set helt selv vælge hvad du vil have, og en klog ting ville til at starte med være at undvære subben.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=96344

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=96024

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=96023

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/nad_t7 55_surround_receiver_grafit.htm

Så er du bedre kørrende end du aner.. Det spiller satme!

Så er du satme godt kørende

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Ixos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad, det er jeg har skrevet forkert ,så jeg kan lære af min fejl!

Til top Vis Ixos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ixos

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Ixos skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad, det er jeg har skrevet forkert ,så jeg kan lære af min fejl!

SCART er langt fra den bedste måde at overføre billede på.

Både component og specielt DVI og HDMI er bedre !

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Ixos skrev:

Derudover det med watt og ohm

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes