Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forvrængning fra ører og næser. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Ved ikke om der er det rigtige forum men....

Vi havde en diskusion på arbejdet. Der var der en af mine kollegaer der havde anskaffet sig noget nyt grej (fabrikatet er her underordnet) med en forvrængning på 0,0000000x% sådan cirka.

Her kom jeg til at huske min studietid på Aalborg Universitet Center. Der arbejdede jeg med akustik og 3 dimensional lyd i hovertelefoner. Det var ret forbavsende at næsen og det ydre øre i gennemsnit gav 2% forvrængning og det værste punkt var hvis man lyttede til en lydkilde 45 grader til den modsatte side af øret man målte i. Om store næser/ører gav ekstra meget kan jeg ikke huske  . Store næser giver derimod større forsinkelse af lyden

Her var der næsten udelukkende tale om 2. harmonisk forvrængning. Det kan være årsaget til at en rørforstærker med 2-3% forvrængning kan lyde bedre end en halvleder forstærker med 0,5% forvrængning.

Til dem der ikke lige kan huske der så laver rør 2. harmonisk og transistorer (ikke MOSFET's) 3. harmonisk. Lige MOSFETter kan jeg ikke huske forvrængningstypen på.

Det er nu lidt sjovt at tænke at jeg var med til at starte noget op, for 20 åt siden, der bliver brugt i bla. F16.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Men husk på, at når man optager lyden, så er denne forvrængning jo med på optagelsen.

Det kaldes i øvrigt "formanter", når man taler om stemmens "forvrængning". Det er disse formanter der gør, at man kan høre forskel på 2 personer, selvom deres stemmes grundfrekvens er ens. Jo mere udprægede formanter, desto lettere genkendelig er ens stemme.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs

rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:

Men husk på, at når man optager lyden, så er denne forvrængning jo med på optagelsen, og skal ikke re-genereres i eks en rør-forstærker med 2% forvrængning.

Det kaldes i øvrigt "formanter", når man taler om stemmens "forvrængning". Det er disse formanter der gør, at man kan høre forskel på 2 personer, selvom deres stemmes grundfrekvens er ens. Jo mere udprægede formanter, desto lettere genkendelig er ens stemme.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:
rohs skrev:

Men husk på, at når man optager lyden, så er denne forvrængning jo med på optagelsen, og skal ikke re-genereres i eks en rør-forstærker med 2% forvrængning.

Ikke forstået. Med på optagelsen?

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes