Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. maj 2024 | 08:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Warfedale denton oplevelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

jeg vil bare lige dele min første heldige oplevelse med vintage højttalere.
Og måske lokke andre .

Først vil jeg sige at jeg altid har være meget kritisk over for vintage højttalere.
ikke på grund af kvaliteten som ny men mere de materialer de består af og deres manglende modstand over for fugt/sol .
Samtidigt bliver en udskiftet højttaler tit brugt til værksted mm. altså nedgraderet.

desuden har jeg tiderne igennem hørt så meget skrammel og dårlige sammensætninger.

Til sagen :-)
jeg har i længere tid gerne ville prøve vintage højttalere i mit 18m2 kontor /soveværelse istedet for de ellers ok eltax jeg havde.

Setup
forstærker Nad 2030I
tuner Nad 4020A
Cd Pioneer PD-204
Båndoptager Beocord 1900
Audio timer Marantz AT-6

Flere gange havde jeg luret på markeder men fået kolde fødder

men her for 14 dage siden rendte jeg på nogle slidte Warfedale Denton Xp2 (1973)
100 Kr. og det vare mine
så fik jeg enda garanti for at de var ok :-)

De havde en passende størrelse var trykkammer så de kunne fungere ved ophæng på væg.

jeg har tidligere skrevet at enhederne var som nye ... det holder ikke helt stik den streg man kan se på den ene mellemtone/bas tror jeg stammer fra en dygtig udført reparation man kan ikke mærke stregen men domen sidder lidt ude af focus.
men selv med en tone generator kan jeg ikke forskel på de to højttalere. så man må sige at hvad de end har lavet så virker det.

jeg var som sagt meget kritisk og forventede absolut ikke det store af dem.

Ti minutter efter jeg havde afprøvet dem var mine gamle eltax + sub foræret væk til en kammerat ;-)
Det var noget af et chock dyb bas sprøde meget detaljeret mellemtone og en tilpas afrundet diskant. Dvs man mangler aldrig noget men man får heller ikke lyttetræthed.

jeg har tidligere haft et lukket mission sæt på samme forstærker og man kunne nærmest grille på den. men den holdt.
her virker det mest som min Nad keder sig og den er knapt lun. men samme højttaler er anbefalet til rørbrug.

Den åbner meget tidligt dvs. at man kan spille meget lavt og alligevel få alle detaljer med.
Hvad der virkeligt undre mig er at den lille lukkede kasse også kan spille afsindigt højt uden at ændre klang balance.
Normalt er min oplevelse med lukkede konstruktioner at de pludselig klasker sammen i lyden hvis man presser dem lidt.

Lyden er virkelig svær at beskrive da de er noget kameleon som ændre virkeligt karakter efter materiale. de kan være store og bløde men også kontante og sprøde og åbne ?

jeg prøvede at teste kontrollen med Hoover minder om portishead med mere kant. ingen mislyde ved selv meget højt lydtryk og Hoovers dybe bas virkede klippefast. ? fatter det heller ikke selv ? men de spiller rock og sart musik lige godt og alligevel meget forskelligt.

men lige fra hjertet vil jeg kalde dem underholdende og overraskende på den fede måde.
Jeg skal hele tiden lige prøve at høre en anden skive for at høre resultatet.
Og de har ikke skuffet endnu.

jeg havde været lige så glade for dem hvis de havde været sprit nye. men naturligvis er det sjovt at man kan få den oplevelse med så gamle kasser.

men jeg ved jeg også har været heldig da alt var ok teknisk.

det skal siges at efter billederne er taget har de fået en liter træ olie hver og man ser slet ikke ridser og skrammer.

str Højde 36 Brede 25 Dybde 23











__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

de er fede - tillykke - britisk hifi fra dengang hvor man endnu ikke var begyndt at fylde kunderne med BS- og smart reklamevås

JEg spekulerer lidt på om du har været udviklet lidt i samme retning som Rogers Ls3/5A - til nærlytning i små rum - frekvensområdet praler jo ikke men de lyder med garati af mere end de ser ud




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Takker jeg er super glad for dem. absolut ikke noget jeg vil af med igen
ja det er noget af en eye opener for mig :-)
jeg fatter heller ikke en bjælde af at de kan levere et så højt lydtryk eller for den sags skyld den veldefineret bas. naturligvis hjælper væggen på basen men det burde gå galt ved kraftig lydstyrke. trylle bas går jo altid galt når man skruer lidt op.
Mine tidligere ellers velrenomerede Mission 7xxi bliver slagtet og flået af de gamle kasser på alle pukter
natuligvis hjælper det at den lille nad er ret strømstærk.
Rogers Ls3/5A som du nævner vil jo helst ikke spille for højt

men ja jeg har nok misforstået monitor begrebet og blandet det sammen med studiomonitor. for denne slagter ikke musikke men giver bare vellyd. kameleon effekten er måske nettop et udtryk for deres evne til at levere den rigtige lyd ud fra matriale. men det er nu ikke en egoist højttaler den evner at fylde hele rummet.

og du har helt ret de har en rigtig stor lyd når matrialet kræver det ;-) Cowboy Junkies står klokkeklart og rå rock bliver leveret med en rette fylde

de passer i den grad til min smag og opfylder behovet. hvis jeg forsøger med nogle andre er det af nysgerrighed og ikke fordi jeg tror det bliver bedre .

Hvis dette er vintage sound så lad os få noget mere af det   

Og de skal naturligvis også afprøves i stuen








__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Rogers kan spille rigeligt højt i en kassevogn som de jo er beregnet til  godt nok en BBC kassevogn

Drukner dine højtalere når du flytte dem ind i stuen er det bare tilbage med dem i soveværrelset hvor de lyder godt og så må du have fat i nogle større vintage kasser "af de gode" til stuen

Om det så skal være Britisk, eller Britisk på Amerikansk allá ARs eastcoast sound eller om det skal være rigtigt Amerikansk Westcoast allá Altec og JBL, eller Wannabee Amerikansk allá Pioneer, Sansui og Kenwood må tiden vise

Boede du ikke så pokkers langt væk var du velkommen til at prøve fra lageret som rummer lidt af det meste


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ok så har jeg lært lidt jeg troede de var udviklet til studiebrug :-)
Det viser sig jo at det faktisk er bilhøjttalere

jeg er skam rigtigt glad for mine SA 1270 i stuen. og tvivler på at de kan jage dem ud.
jeg må så også sige at mene Dentons kvaliteter ikke ikke er ulig SA.
Men det gør jo ikke at det skader at prøve dem i stuen for sjov.

Tak for dit gennerøse tilbud
Du er sq en flinker mand.
Det kunne være jeg bare skulle flytte østpå men jeg ville bare få så hulens langt på arbejde
men på den anden side hvem har tid til at arbejde når men roder med HiFi

men det jeg har lært af dette er at nu forstår jeg at folk gider rode med vintage højttalere.

Jeg har dog aldrig afvist det man er jo nødt til at prøve det i en ordentlig sammehæng før man kan udtale sig.
Det er nu også sjovt at sådan et lovbuget anlæg her inde kan give de oplevelser.
med held kan man nok få det hele til 1000 kr.
Det sætter tingene lidt i perspektiv.

Det hele også mest skrevet for at motivere nysgerrige tvivlere som mig.
For der er intet negativt vintage over lyden på disse.
de er crisp og åbne.
Jeg vil dog råde folk til at købe billigt hvis de ikke har mod på renovering



__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes