Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: højtaler sprunget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Min forstærker er begyndt at opføre sig underligt. Den skruer selv op for lyden, den har gjort tilbage for 2 år siden ca, men kun 1 enkelt gang.

Idag blev den så ved med at gøre det, hvilket resulterede i at den ene højtaler nu kun spiller diskant. Jeg har prøvet at bytte om på kanalerne på forstærkeren, men dette hjælper ikke, så alt tyder på det er højtaleren det nu er gal med.

Nogen der har en idé om hvad der evt. er sket og hvad der kan gøres for at fikse det?

Højtaleren er en Jamo x870 og forstærkeren en harman/kardon AVR 5500. Hvis nogen har nogen som helst ide om hvad der er galt med forstærkeren må de også gerne melde ud, jeg tør ikke rigtig lade den spille, da jeg er bange for den gør det samme igen.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Synes det lyder mærkeligt, at basser og mellemtone er røget og ikke diskanten. Diskanten er den nemmeste at sprænge...

Mht. løsning er jeg dog på bar bund...

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Pacex skrev:

Min forstærker er begyndt at opføre sig underligt. Den skruer selv op for lyden, den har gjort tilbage for 2 år siden ca, men kun 1 enkelt gang.

Idag blev den så ved med at gøre det, hvilket resulterede i at den ene højtaler nu kun spiller diskant. Jeg har prøvet at bytte om på kanalerne på forstærkeren, men dette hjælper ikke, så alt tyder på det er højtaleren det nu er gal med.

Nogen der har en idé om hvad der evt. er sket og hvad der kan gøres for at fikse det?

Højtaleren er en Jamo x870 og forstærkeren en harman/kardon AVR 5500. Hvis nogen har nogen som helst ide om hvad der er galt med forstærkeren må de også gerne melde ud, jeg tør ikke rigtig lade den spille, da jeg er bange for den gør det samme igen.

sjovt det gjorde min harman avr 7500 også nogen gange da den var ny....siden har den ikke gjordt det...fandt aldrig ud af hvad der skete...nåede dog at redde højtalere....mvh

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Sidder der ikke en sikring i Jamo x870?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Sidder der ikke en sikring i Jamo x870?

det ville da bestemt være rart hvis der gjorde. Jeg er overhovedet intet teknik geni, tværtimod, så hvis nogle evt. kunne bekræfte dette eller fortælle mig hvordan jeg selv kunne tjekke det?

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
Pacex skrev:

sjovt det gjorde min harman avr 7500 også nogen gange da den var ny....siden har den ikke gjordt det...fandt aldrig ud af hvad der skete...nåede dog at redde højtalere....mvh

underligt. Har du så også haft problemer med fjernbetjeningen ? Min volumen knap har faktisk ikke rigtig virket i mange år. Har ingen ide om hvad der er sket, alle andre knapper virker fint.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Pacex skrev:
velkommen skrev:
Pacex skrev:

underligt. Har du så også haft problemer med fjernbetjeningen ? Min volumen knap har faktisk ikke rigtig virket i mange år. Har ingen ide om hvad der er sket, alle andre knapper virker fint.

ja det havde jeg den gang.....er jo 5 år gammel...skete nogen gange men har ikke haft problemer siden

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan hjælpe mig med at finde ud af mere? JEg har prøvet og google efter noget om højtalerne, men kan ikke finde det, og manualen til højtaleren leder jeg stadig efter.. :S

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

bump

slet ingen ?

Jeg har haft kontakt med Jamo, de havde ikke hørt om problemet før, og de mente også at diskanten burde være gået først hvis enhederne var sprunget.

Ellers må jeg afsted med det hele til det nærmeste elektronik værksted.

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Ang. Harmann Kardon der selv skruer op har jeg samme problem dette er med en AVR 630, årsagen hos mig er ambilight fra mit Philips TV, hvis forstærkeren står for tæt, og jeg forsøger at regulere lydniveauet så kvittere Harmann Kardonnen med at skrue op indtil max. er nået.

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jehg skrev:

Ang. Harmann Kardon der selv skruer op har jeg samme problem dette er med en AVR 630, årsagen hos mig er ambilight fra mit Philips TV, hvis forstærkeren står for tæt, og jeg forsøger at regulere lydniveauet så kvittere Harmann Kardonnen med at skrue op indtil max. er nået.

Jehg

Tak for hjælpen, dog har jeg ikke et philips ambilight tv. Det er dog et philips, men det har ikke været tændt de gange den har lavet fejlen.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 November 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Pacex skrev:
Slet ingen der kan hjælpe mig med at finde ud af mere? JEg har prøvet og google efter noget om højtalerne, men kan ikke finde det, og manualen til højtaleren leder jeg stadig efter.. :S

Er det denne højttaler du har ?

Hvis det er, synes jeg det lyder ret usansynligt at alle bas og mellemtoneenheder er brændt af. Så tror jeg mere på at det er en fejl i delefilteret. Er det servicemanualen du søger fordi du selv vil fejlfinde på højttaleren ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Pacex skrev:

Er det denne højttaler du har ?

Hvis det er, synes jeg det lyder ret usansynligt at alle bas og mellemtoneenheder er brændt af. Så tror jeg mere på at det er en fejl i delefilteret. Er det servicemanualen du søger fordi du selv vil fejlfinde på højttaleren ?

Ja det er den højtaler jeg har.

Det samme siger den person hos jamo jeg har snakket med. Han nævnet dog intet om delfilteret, men jeg vil også selv tro at det var der fejlen lå. Jeg ledte egentligt bare efter manualen så jeg evt. kunne se om der sad en sikring e.l. i som der kunne udskiftes, men det er vist ikke lige tilfældet i højtalere (har jeg hørt mig frem til). Så jeg må afsted med højtaleren samt anlægget til en elektronik butik e.l. hvor de kan måle lidt på det.

Nogen der har nogen som helst idé om hvad fejlen kan være i forstærkeren?? En løs forbindelse, eller en dårlig vol. knap ?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 November 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Sæt et 1,5V batteri over højttalerklemmerne på ht kabinettet... Bassen SKAL bevæge sig ind eller ud alt efter polariteten. Sker det ikke, er enten serie-spolen i delefilteret eller en fælles seriemodstand (sikring) eller selve basenheden defekt. Du kan jo skrue basenheden ud og teste den med batteriet.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes