Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: problem med rørslæde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

hej med jer, jeg har et mystisk problem med en af min blokke.  jeg kan høre musikken fra en af forstærkerne. altså det lydder som om der sidder en lille PC højttaler inde i forstærkeren og spiller. ?? yderst mystisk.

er der nogle der kan forklare det ? er det måske et rør der er stået af ? det lydder bare som om det kommer inde fra selve forstæreren.

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Du kan tage det helt roligt! Med mindre dine rør begynder at lyse blåt, så er der ikke noget galt.

Lige så vel som rør kan være mikrofoniske (opsamle lyde fra luften), så kan de også rent mekanisk afgive lyde, når der afsættes effekt i dem. Det samme gælder effekttransistorer.

Typisk oplever man fænomenet, når der måles med høje effekter på en belastningsmodstand. Så er der jo ikke nogen lyd til at maskere det.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har i aftes målt på en rørforstærker. Og jeg kunne som Jan skriver tydeligt høre testsignalet fra rørene - men kun ved nogle niveauer. Så der er nok noget med resonanser i det også...

Men det er altså ikke alt blåt lys der er farligt. Når rør lyser blåt er det i mange tilfælde bare noget i glasset der lyser svagt blåt når det bliver ramt af elektroner.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

ja ok, men det har jeg nemlig ikke lagt mærke til før, jeg montere 2 store højttalere på min 2 blokke igår, og den bloks ene kanal ville ikke rigtigt spille ordentligt bass, det virkede lidt mustisk, så jeg slog top forstærkeren fra, så den kun kørte med bund, og der opdage jeg at der var musik fra selve forstærkeren og den ene kanal kunne ikke rigtigt levere den ønskede bass, iforhold til den anden kanal. ? !

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

sad og tænke på, om det eventuelt kunne være en ladelytte i udgangen der er stået af, så den går i selv sving ??

men mest af alt, blok nr 2, siger nemlig ikke noget i forstærkeren, eller jeg har ihvertfald ikke hørt det " måske fordi når jeg slår den til, så overdøver toppen den mekaniske støj ? den spiller ihvertfald som den skal !

men der er ikke noget blåt lys, og ja man kan tydeligt høre signalet når man skruer meget op, men jeg syntes bare ikke jeg kan lokalisere lyden fra et rør, det lydder mere som om det kommer fra selv indmaden ? måske det bare er mig, men jeg undre mig, og så meget erfaring og forstand har jeg ikke på rør verdenen endnu. jeg er stadivæk nubegynder..

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Du kører ikke forstærkerne uden højttalere eller belastningsmodstande tilsluttet vel? Hvis du gør det kan du ødelægge både rør og udgangstrafoer.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

nej da, jeg har 2 infinity kappa 8,2 spændt foran. og de kører biamp fra 2 stereo rørforstærkere, med 2 x el 34, 1 x driverrør, ½ x indgangsrør og rørensretter til hver af de 4 kanaler til sammen.  

men jeg havde 1 indgangsrør liggende, og prøvede at skifte det på den der driller, og det hjalp lidt, nu skrætter lyden ihvertfald ik, men den er stadivæk flad, og den kan ikke rigtig spille op før den begynder at forvrænge, men den anden slæde trækker kappaerne fint og flot alene..

måske er det på tide at finde nogle nye rør.?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes