Sendt: 01 November 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Når man laver en bånddiskantmembran, så er mulighederne jo uendelig mange.Nogle vil have den
tyndeste folie osv.Nogle vil ha et 25 mm bredt bånd, andre vil ikke over 16 mmMen hvad lægger i banerne på ?Finder man
en plastfolie og smører/sprøjter lim på og derefter banerne, bliver båndet så ikke for tungt ? (mht folien + lim + banerne)
Hvor "let" skal båndet være (f.eks pr ½ meter, ved en given bredde) ?Gælder disse =Jo lettere bånd, jo højere går det op i
frekvens ?Jo bredere baner på båndet, jo større udnyttelse af magneterne ? (og selvf også lavere impedans)__________Har
man baner både foran og bagpå folien, hvordan forbindes disse bagpå så ?Så en <span style="text-decoration:
underline;">DIY ht</span> i et gammel hifiblad (Hed noget med FIX), hvor der både var baner foran og bagpå - men der
stod ikke hvordan de blev forbundet Hvordan forbindes de <span style="color: rgb(0, 255, 0); font-weight: bold; text-
decoration: underline;">grønne</span> baner ? --------->>> view=1"><span style="font-weight: bold;">HER</span>Et bånd fra Dali Megaline / Dali Skyline er jo egentlig ikke så let
igen, men det spiller jo fremragende  |
|
|
Min erfaring er at der betyder noget er vægten af båndet - og det der vejer i et bånd er alu leder materiale - selve
bærefolien kan fås ned til meget lav vægt. jeg har haft succes med 2,2 g/m2 mylar folie. Andre har rapporteret gode
resultater med tyndt papir - søg og du skal finde også i dette forum. Lim - jeg bruger 3 M spraymount - måske kraftigt
fortyndet kontakt lim er endnu lettere - men jeg tvivler på at det har en særlig stor betydning.
Så derfor - skaf det tyndeste alu ledermateriale du kan finde - 7 um findes i superbrugsen - 4um findes men jeg har ikke
kunne finde noget (måske hvis du slagter et par kondensatorer )
Så spørger du om bredden på magnet gabet: Her gælde stærkere magnet felt jo mindre gap men membranen skal bevæge
sig længere(forvrængning) for et givet lydtryk jo smallere gap - endvidere får du en dårligere spredning i den øverste
diskant når du går over ca. 25 mm membran bredde - så i sidste ende er det et spørsmål om hvor langt ned i frekvens du
ønsker båndet skal gå.
Når du har lagt dig fast på leder materiale - båndets højde og bredde - så skal du ha lavet et leder mønster så du får en
passende impedans 3-8 ohm - det går du ved at dele båndet op i 1-2-3-4 baner.
Ideen med dobbeltbånd og leder baner på begge side af båndet er ikke værd at forfølge da det ikke giver andet end mere
vægt.
Alt ovenstående selvfølgeligt bare min mening. Denne her tråd kan gi dig en del mere info;
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60559&PN=1
|