| Forfatter |
|
oleahmed Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg efterhånden en små garvet rotte indenfor surround, men er der nogen af jer, som bryder sig om THX Select eller Ultra, istedet for DD eller DTS (altså uden valg af THX af en art).
Syntes at med valg af THX indover materialet, er noget fortrængt, som om det ikke passer til hjemmebioen. Nogle her, som altid vælger at bruge THX? Ved godt at den skruer ned for spidserne, og laver en "timbre matching", men bryder i jer om lyden?

|
| Til top |
|
| |
René Bo Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu det lyder udemærket...
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kørte altid DTS da jeg have en maskine med THX. nu har jeg købt nået ordentlig så nu står der ikke THX på  __________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mig der har misforstået noget?
Men mener da ikke THX er en lyd komprimering som DD og DTS er.
Det er der i mod standard som forstærker DVD og andre ting skal leve op til
Eller er det mig?
Om de standard er gode eller dårlige vil jeg ikke sådan lige blande mig i __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
oleahmed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
Er det mig der har misforstået noget?
Men mener da ikke THX er en lyd komprimering som DD og DTS er.
Det er der i mod standard som forstærker DVD og andre ting skal leve op til
Eller er det mig?
Om de standard er gode eller dårlige vil jeg ikke sådan lige blande mig i
|
|
|
Det er ikke en komprimering, men et valg man kan tage indover DTS eller DD, som så sørger for at "manipulere" lyden til at minde om det i biffen. Her skærer den lidt af toppen (diskanten), og flere ting jeg ikke lige gider at remse op :) Jeg syntes bare (de forstærkere jeg har haft) de skærer for meget af, specielt ved NORMAL lydstyrke, men ved høj lydstyrke er det nu meget rart at kunne vælge THX indover :)
Hvad siger i andre?
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter - og foretrækker - THX 'sound'en. Mere behagelig, naturlig osv. Især lyden i bagkanalerne bliver 'helt rigtigt', hvor det på direkte DD og DTS godt kan blive meget skarpt og alt for tydeligt, så man kan høre præcis hvor højttalerne sidder. Med THX flyttes fokus ind på handlingen af filmen i stedet for.
I det hele taget er der en mere harmonisk lyd med THX, med blødere overgange mellem kanalerne, og dermed en større fornemmelse af at være i den pågældende films verden, i stedet for at sidde foran en stak elektronik-apparater med højttalere til.
NB: Sjovt nok foretrækker jeg på musik en 'analytisk' lyd i stedet for 'musikalsk' lyd.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
oleahmed skrev:
| Jeg syntes bare (de forstærkere jeg har haft) de skærer for meget af, specielt ved NORMAL lydstyrke, men ved høj lydstyrke er det nu meget rart at kunne vælge THX indover :) |
|
|
...selvfølgelig skal det da vurderes på den 'rigtige' lydstyrke: THX reference niveau er 0dB på forstærkeren!

...Afhængig af filmen er jeg på mellem -19dB og -7dB.
Og her kan det faktisk bruges til noget at angive indstilling af volumenkontrollen, den er nemlig ens i forskellige lytterum, ved en given decibel angivelse for volumen.
|
| Til top |
|
| |
Fries Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved er THX en form for "godkendelse" som Lucas Studios (dem bag Star Wars) yder. Altså de har fundet på en række minimums krav, som de siger at din forstærker skal have. For at kunnne få den fulde effekt af lyden i deres film. Ret mig endelig hvis jeg tar fejl?
__________________ No place like 127.0.0.1
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fries skrev:
Så vidt jeg ved er THX en form for "godkendelse" som Lucas Studios (dem bag Star Wars) yder. Altså de har fundet på en række minimums krav, som de siger at din forstærker skal have. For at kunnne få den fulde effekt af lyden i deres film. Ret mig endelig hvis jeg tar fejl?
|
|
|
Det er 100% korrekt, men THX er også en bearbejdning af lyden som tilpasser lyden til en stue. Kombinationen af lydbearbejdning samt minimumskrav giver den helt specielle THX-sound. Oprindeligt var det fire bearbejdninger, og nogel af dem er blevet 'kopieret' til ikke-THX forstærkere: ReEqualizing - retter frekvensgangen ind, så den er ret i en stue i stedet for en biograf. Adaptive Crossover - flytter delefrekvensen mellem centerhøjttalerr og subwooferen - der deles dybt i stille passager, så man får mest lyd fra centeren, og højere ved 'knald-på' scener, så dyanmikken bevares i centerkanalen. Timbre-matching - kan sQ ikke huske hvad den gør 
Decorrelation - en fasedrejning i bagkanalerne som gør det sværere at stedfæste baghøjttalernes placering. Ideen er at skabe et lydfelt, og ikke en opmærksomheds-krævende pin-point lyd fra højttalerne ( også årsagen hvorfor THX anbefaler diffust udstrålende baghøjttalere)
I gamle dage kunnne man læse det hele på www.THX.com, men idag hvor det er Creative der har købt navnet af LucasFilm står der mere om alt muligt andet.
Nå....jeg klikkede lige ind og fandt timbre matching: http://www.thx.com/technologies/timbre.html ...så de holder åbenbart lidt fast i de gamle dyder, og heldigvis har de ikke pillet ved de 'gamle' ting som LucasFilm og Tomlinson Holman opfandt. Det er en god ting, og gør at THX helt klart stadig er et must i mine øjne, hvis man vil have den rigtige biograflyd.
Man VED at det bare er helt rigtigt, når den der 20th century FOX trailer med bogstaverne kommer ind, og fanfaren gengiver hele blæseorkesteret på fuld hammer, og det slutter med et ordenligt crescendo, der bare siger BUM i subwooferen. YEAH. Man føler sig helt klart transmogriffet direkte ind i Imperial.
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
manden bag THX er Geroge Lucas, som ville have at alle som sad i biografen skulle have samme oplevelse
__________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
oleahmed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
oleahmed skrev:
| Jeg syntes bare (de forstærkere jeg har haft) de skærer for meget af, specielt ved NORMAL lydstyrke, men ved høj lydstyrke er det nu meget rart at kunne vælge THX indover :) |
|
|
...selvfølgelig skal det da vurderes på den 'rigtige' lydstyrke: THX reference niveau er 0dB på forstærkeren!

...Afhængig af filmen er jeg på mellem -19dB og -7dB.
Og her kan det faktisk bruges til noget at angive indstilling af volumenkontrollen, den er nemlig ens i forskellige lytterum, ved en given decibel angivelse for volumen.
|
|
|
Den er jeg med på :) mit problem består nok i at jeg ikke længere kan høre -5 - 0db, grundet 2 bebser i de sidste 3 år.. Så jeg har spillet alle mine film ved ca. -20db, hvilket nok ikke gør at THX indover, er optimalt her i vores bif, det bliver simpelthen for indelukket, for ved -5 - 0db lyder det nemlig alt for lækkert.. Skod, må vente til de bliver ældre 
Men rart at høre jeres meninger, helt klart. Tak for det.
|
| Til top |
|
| |
oleahmed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fries Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen mange tak for info Nrik det mener jeg virkelig og ja jeg elsker også lyden af 20th century FOX, hvis man kan sige det.
__________________ No place like 127.0.0.1
|
| Til top |
|
| |