Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spørgsmål om Ohm tilslutning af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har flyttet mit spørgsmål fra "Vintage/Luxman" og herover, da jeg ikke fik svar der.

Jeg har lige fået en Luxman l-430'er. Og den ser rigtigt fin ud!

Men jeg har ikke en brugermanual, kun en servicemanual, som jeg fandt på www. Træls at der ikke er et venligt menneske, der har lagt brugermanualen ud et sted

Jeg har ikke tilsluttet den endnu, da jeg har en lille betænkelighed:

På bagsiden står at den kan trække 4 - 16 ohms højtalere, hvis der kun tilsluttes et sæt HT. Hvis der tilsluttes to sæt skal de være over 8 ohm. Jeg havde tænkt mig at tilslutte min Dali Basis sub på en B-udgangen, men den er i 4ohm. Mine JBL control 25av er i 8 ohm, så det skulle være fint nok.

Hvor alvorligt tror I jeg, i mit tilfælde, skal tage det med over 8 ohm, når flere sæt tilsluttes? Jeg er ikke meget for at tilslutte jbl'erne fra subben, da den jo vil dele lyden, så de ikke spiller fuldt ud.

Hilsen Lars

Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

I første omgang bliver forstærkeren for varm og i værste fald brænder du din forstærker af.

Tror ikke det gøre en forskel om den er forbundet direkte til forstærkeren eller på sub'en.
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Så det kan ikke lade sig gøre at bruge min sub på Luxman'en? Hvis du mener det ikke gør en forskel at sætte den på samme udgang som JBL'erne?
Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 November 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

hvorfor sætter du dem ikke bare i serie, så har du 12 ohm og så er den i vinkel, hvis jeg har forstået det korrekt ?

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ikke forstået? Kan jeg overtale dig til at uddybe ?

Jeg er nemlig helt ny indenfor det elektroniske. Jeg ville sætte de to 12 ", 4 ohms enheder jeg har i serie. De giver så de 8 ohm, min forstærker vil have.

Mener du så at jeg skal lave en tilslutning af JBL'erne til subben (i serie)? Hvis, er det så det der normalt sker, når man tilslutter sine højtalere til en passiv sub?  Jeg har en Dali sub på 4 Ohm, som jeg ikke tør tilslutte, da jeg så troede at forstærkeren så fik for lav modstand. Den kan klare 4 - 16 ohm med et sæt tilsluttet, og 8 til 16 med flere.

Forvirret er jeg da.

Lars

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Edit. Jeg var ikke lige opmærksom på at jeg var i denne diskussion. Jeg har en lignende diskussion om at bygge en 8 ohms sub under "selvbyggeri" her på hifi4all.

Men du mener altså at jeg kan opnå 12 ohm ved at tilslutte JBL'erne direkte på sub'en? Eller skal jeg trække nogle ledninger anderledes?

Lars

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 November 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

nu er jeg også blevet lidt forvirret hvor mange højtalere du har, men...

hvis du sætter to højtalere i serie, så kan du bare lægge deres ohm´ske modstand sammen, for at finde den samlede modstand. dvs. en på 8 ohm i serie med en på 4 ohm  = 12 ohm.

hvis du istedet parallel kobler to på eks. 8 ohm bliver den samlede modstand kun 4 ohm. parallel kobler du en på 8 ohm og en på 4 bliver den samlede modstand altid mindre end den mindste, altså under 4ohm.

obs. du skal dog så vidt muligt forsøge at få den samme belastning på begge forstærker kanaler og er en dali basis ikke en aktiv sub?

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af forvirringen..

Jeg har to JBL højtalere. Det var fordi jeg overvejer at bygge en ny passiv sub af nogle gamle enheder. Det er en helt anden disksussion.

Jeg kan godt følge regnskabet omkring ohm. Men hvordan gøres dette i praksis? Altså hvordan kan jeg sikre mig at JBL'erne tilsluttes rigtigt i terminalerne? Skal jeg ind i subben og ændre noget?

Dali'en er en passiv sub.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 November 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:

Hvor alvorligt tror I jeg, i mit tilfælde, skal tage det med over 8 ohm, når flere sæt tilsluttes? Jeg er ikke meget for at tilslutte jbl'erne fra subben, da den jo vil dele lyden, så de ikke spiller fuldt ud.

Det er ellers den korrekte måde at tilslutte det på. Som jeg skrev i din anden tråd, er det ikke meningen at subwooferen skal spille det samme frekvensområde som JBL´erne, men kun den dybe bas som JBL´erne ikke kan gengive. Ved at tilslutte JBL´erne via subwooferens højttalerudgange sikrer du dig netop at frekvensområdet deles i subwooferens indbyggede delefilter. Herved vil forstærkeren også opfatte opstillingen som et sæt højttalere. I princippet er der ikke tale om en parallelforbindelse, da de ikke spiller de samme frekvenser. Det svarer nærmere til at du har ændret dine 2-vejs JBL højttalere til 3-vejs.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 05 November 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Mener du hvordan du kan sikre dig at du har serie koblet og ikke parallel koblet?
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

jackson stuart skrev:
hvorfor sætter du dem ikke bare i serie, så har du 12 ohm og så er den i vinkel, hvis jeg har forstået det korrekt ?

Nej desværre, den går ikke. Hvis han serieforbinder JBL´erne med subwooferen, vil det betyde at de høje frekvenser (diskanten) også skal igennem basenheden og dybbassen også skal igennem JBL´erne. Det vil komme til at lyde meget dårligt.

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hmmm..

Toebs: Ja. Hvordan sikrer jeg mig at det er seriekoblet, hvis det altså ikke er en dårlig ide, som Stanley skriver?

Umiddelbart vil jeg vel få 6 ohm hvis jeg bare tilslutter JBL'erne i de udgange,d er ligger i Sub'en? Og forstærkeren skal som nævnt have over 8 ohm, hvis der tilsluttes mere end et sæt.
Men det kan være at det tæller som et sæt, når sub'en gennem sit delefilter tagers in del og sender det andet videre? Forstærkeren kan trække 4 ohm ved et sæt.

Lars

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:

Toebs: Ja. Hvordan sikrer jeg mig at det er seriekoblet, hvis det altså ikke er en dårlig ide, som Stanley skriver?

Jeg kunne da godt lave en tegning over hvordan de seriekobles, men det vil lyde så dårligt så det ikke er værd at prøve. Hvis du ligefrem insisterer, laver jeg tegningen i morgen.

Larchris skrev:

Umiddelbart vil jeg vel få 6 ohm hvis jeg bare tilslutter JBL'erne i de udgange,d er ligger i Sub'en?

Nej. Du vil få 4 ohm ved lave frekvenser og 8 ohm ved høje frekvenser (meget forenklet forklaret)

Larchris skrev:

Og forstærkeren skal som nævnt have over 8 ohm, hvis der tilsluttes mere end et sæt.

Det er heller ikke helt korrekt. Det Luxman mener er at de enkelte højttalere skal være min. 8 ohm hvis du tilslutter to sæt. Derved bliver den samlede belastning min. 4 ohm.

Larchris skrev:

Men det kan være at det tæller som et sæt, når sub'en gennem sit delefilter tagers in del og sender det andet videre? Forstærkeren kan trække 4 ohm ved et sæt.

Korrekt.

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Det var dejligt. Jeg får vist ikke brug for tegningen :-)

Så skal jeg jo ikke være nervøs for at tilslutte sub'en på A udgangen, og så tilslutte JBL'erne på sub'en. Den ser det jo som et sæt på 4 ohm, hvilket den godt kan trække. Eller har jeg misforstået det igen?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 November 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:

Det var dejligt. Jeg får vist ikke brug for tegningen :-)

Så skal jeg jo ikke være nervøs for at tilslutte sub'en på A udgangen, og så tilslutte JBL'erne på sub'en. Den ser det jo som et sæt på 4 ohm, hvilket den godt kan trække. Eller har jeg misforstået det igen?

Det er korrekt.

Hvis du blot parallelkobler ser forstærkeren 2,7 ohm og det tror jeg ikke den er glad for.

regnestykket: 1/(1/8ohm+1/4ohm)= 2,667 ohm

En helt anden og bedre løsning er at købe en subwooferforstærker. Du kan få ganske gode forstærkere for under 1000 kr.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er korrekt.

Hvis du blot parallelkobler ser forstærkeren 2,7 ohm og det tror jeg ikke den er glad for.

En helt anden og bedre løsning er at købe en subwooferforstærker. Du kan få ganske gode forstærkere for under 1000 kr.

Tak for svaret.

Nu vil jeg lige være HELT sikker: Når jeg kobler jbl'erne til min Dali sub på de terminaler, der sidder på den (uden i øvrigt at ændre noget). Er de så koblet op som parralelkoblet og giver 2,7 ohm? For det går jo ikke.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 November 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:
Kjeldsen skrev:

Det er korrekt.

Hvis der sidder delefilter i din Dali sub, så ser forstærkeren koblingen som én højttaler. Men prøv og test med lav volumen først og skru langsomt op. Forstærkeren må ikke blive varmere end ved normal brug.

Tak for svaret.

Nu vil jeg lige være HELT sikker: Når jeg kobler jbl'erne til min Dali sub på de terminaler, der sidder på den (uden i øvrigt at ændre noget). Er de så koblet op som parralelkoblet og giver 2,7 ohm? For det går jo ikke.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Der står i manualen til Dali'en at den har et "Roll-off for sattelites" Det må vel være et delefilter?

http://dali-deutschland.de/admin/previousm/BASIS_SUBWOOFER.p df

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes