Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvor mange liter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hey

Vil en 18W/4531 arbejde perfekt i 20 liter ?

Og hvad skal en 15W/8531K01 have ?

Mvh

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 November 2008 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

hejsa  18W/4531 den vil spille oki .. men ikke dybt .. ned til 70hz i lukket kabinet  

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa  18W/4531 den vil spille oki .. men ikke dybt .. ned til 70hz i lukket kabinet  

Hey

Okay, hvor mange liter vil du så give den ?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 03 November 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Lukket eller portet?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det er portet.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

hejsa ...  var det mig selv det skulle lave noget med den enhed .. så ville jeg bare lave den i et  12 liter liter kabinet ( lukket). og finde en ordenlig enhede til at tage sig af de dybe toner. en lille enhed og dyb bas hænger ikke sammen  efter min mening er det meget svært at lave en godt portet kabinet. så det vil jeg bestemt ikke anbefale ..

hvor meget plads har du at gøre med .. har du købt enhederne ,,=????

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 03 November 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv 2stk 18W/8531 i hver deres 20l kabinet tunet til 34,5Hz. Den opsætning giver noget af det mest præcise og definerede bass jeg overhovedet har hørt.

Det er i øvrigt usxx her inde fra, som står bag den omtalte enhed, der anbefaler den opsætning.

Jeg vil tro at 4531 også vil gøre det fint i sådan en opsætning eller et 17-18l kabinet.

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hey

lille_smed - De har ikke så meget plads at gøre godt med, desværre. Jeg har 4 af dem og 2 xt25'er med dobbelt magnet. Ja, jeg har dem hjemme. De skal fungerer i et surround system, så wooferen skal nok klare den tunge del, men den står på stereo når der spilles musik, så derfor skal de oss have en fyldig bund - imo hjælper portet der.

kappen - Okay, 34.5hz Hvilken diskant har du brugt ? Hvor har du delt dem ? osv.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 03 November 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

woyer skrev:
Hey

lille_smed - De har ikke så meget plads at gøre godt med, desværre. Jeg har 4 af dem og 2 xt25'er med dobbelt magnet. Ja, jeg har dem hjemme. De skal fungerer i et surround system, så wooferen skal nok klare den tunge del, men den står på stereo når der spilles musik, så derfor skal de oss have en fyldig bund - imo hjælper portet der.

kappen - Okay, 34.5hz Hvilken diskant har du brugt ? Hvor har du delt dem ? osv.

Hehe. de 34,5 Hz målte jeg efter jeg havde justeret dæmpemateriale, jeg startede på 33Hz. Men det var altså der den ramte plet for mit vedkommende.

Jeg bruger den sammen med en r29 i en 2½ system og der er delt ved 2100Hz.

Jeg har prøvet både med serielle filtre og relativ høj delefrekvens på over 3kHz (hvor det helt klart er nemmest at få enhederne til at integrere perfekt). Men jeg synes helt klart at dette giver den bedste performance. Nu er delefrekvens jo heller ikke noget man vælger frit som nogle tror.

Du kan se det her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66342&K W=bakke+kappen&PN=0&TPN=4

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

hey .. jeg har ikke selv den enhed .. men har den der hedder 12m ..  og r29.. det er ss udgave af xt fra vifa 

efter min mening ødelægger man lidt lyden ved at lave port i en højtaler ..   ved godt stort set alle højtaler mærker gør det .. men det er pgf .. størrelsen .. var det lukket kabinet skal de være meget større ...

men den bedste løsning er helt klart at ringe til kim fra dat .. han vil helt sikkert hjælpe dig .. både med filter og kabinet .. det er super service man får det ...  og han kan også sende dig de små dele du skal bruge som filter ....

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 03 November 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hey .. jeg har ikke selv den enhed .. men har den der hedder 12m ..  og r29.. det er ss udgave af xt fra vifa 

efter min mening ødelægger man lidt lyden ved at lave port i en højtaler ..   ved godt stort set alle højtaler mærker gør det .. men det er pgf .. størrelsen .. var det lukket kabinet skal de være meget større ...

men den bedste løsning er helt klart at ringe til kim fra dat .. han vil helt sikkert hjælpe dig .. både med filter og kabinet .. det er super service man får det ...  og han kan også sende dig de små dele du skal bruge som filter ....

Jeg synes det er vigtigt at understrege at det med bassrefleks vs lukket er et spørgsmål om religion, man kan opnå god bas på begge måder.

Hvad der kan være informativt er at lukkede systemer er forholdsvis nemme at få til at spille rigtig godt, hvor i mod bassrefleks er meget sværre at få til at virke optimalt og kræver næsten at man har adgang til måleudstyr. Bassrefleks kan tilgengæld blære sig med at, det bliver brugt i næsten alle high end højtalere.

Bassrefleks er også et meget mere misforstået princip og er blevet brugt forkert af mange og deraf har det fået et dårligt rygte og det er sikkert på grund af at det er langt sværre at få til at fungere godt.

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hey

Tak for svarene begge 2.

lille_smed - Som kappen siger, så kan man i uendelighed diskutere om portet er godt eller skidt.  Jeg kender skam godt kim, men bygger bare kabinetterne selv. Og så beder jeg sync om han ikke gider at lave et filter til mig - skal han oss til nogle andre højttalere jeg er igang med. (I kan da lige få lidt tegninger ved samme leglighed .. r29, 15m og 2x 22W alu).

Kappen - Okay, spændende tråd. Hvor mange grunker måtte du slippe for filter ?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 03 November 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

woyer skrev:
Hey

Kappen - Okay, spændende tråd. Hvor mange grunker måtte du slippe for filter ?

Det filter der er vist der inde er ikke opdateret, jeg har lavet om på det siden og er først helt tilfreds efter at have rettet det 3 gange, men hvad jeg er kommet af med ialt ved jeg ikke præcis, nogle af komponenterne havde jeg liggende andre købte jeg osv. men ca. 1000,- for dem begge hvis man skulle købe fra ny vil jeg tro.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes