Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox - forklaring til newbee (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 November 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

hej,

sidder og leger med tanken om at køre musiksamlingen/ noget af den over på en server, men har i den anledning et par spørgsmål.

Er det en ok mulighed at indkøbe en brugt squeezebox som denne

Pinnacle SoundBridge M1001

Dertil denne D-Link DNS-323 2-bay NAS + en harddisk af vilkårlig størrelse.

Ville jeg som udgangspunkt kunne koble ovenstående sammen og være kørende? Ved at jeg mangler en DAC, men er der en indbygget i ovenstående squeezebox og hvordan er den som en start?

Skal man bruge sin computer for at overføre nye filer til harddisken?

Skal man bruge sin computer for at rippe i flac+overføre til server/ haddisk?

På forhånd tak for svarene, mvh en newbee

hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 November 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Med det anlæg vil det være synd at indgå kompromis med lydkvaliteten. Jeg er selv ny på området og leder også efter erfaring.

Hvad jeg har læst mig til på internationale sites er, at det mest optimale er en MAcbook med Itunes, lossless format og så overføre via USB til en kompetent DAC med USB indgang, eks. Stello 200 eller lignende.

Selv Itunes på Windows baseret platform skulle reducere lydkvaliteten.

Til top Vis hifi2me's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi2me

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Den skal du ikke hoppe på.....
Den Pinnacle du linker til på dba er ikke en squeezebox og som jeg husker det, skulle betjeningsvenligheden og kvaliteten ikke ligge i nærheden af en squeezeboxen.
(Jeg har selv en Squeezebox 2)
Så find hellere en brugt (rigtig) SB3 eller en duet. I den dyre ende er der jo også transporteren fra slimdevices

Tjek lige sitet ud:
http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html
og kig under "product info".

Review:
http://newz.dk/artikler/wifi-hifi-soundbridge-vs-squeezebox
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Porta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2008
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 November 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Pinnacle Soundbridge är inte en Squeezebox, om du vill ha bra ljud så använd antingen en Squeezebox 3 (Classic), en Duet, eller en Transporter ( http://www.slimdevices.com/ )
Alla tre har inbyggd Dac av mycket bra (Classic och Duet) till extremt bra (Transporter) kvalitet.
Det finns även möjlighet att ansluta en extern Dac om man föredrar det.
Samtliga ovanstående låter bra som de är , men det finns möjlighet att använda extern Dac om man vill lyfta ljudet ytterligare.

Jag skulle inte rekommendera en Soundbridge, den klarar t ex inte flac så för musiklyssning är den tveksam.

Beträffande NAS:en du nämner så har jag ingen erfarenhet, men du behöver en dator för att rippa.

Här finns en bra guide på vilka program som krävs och hur man ställer in dem:

På svenska i och för sig, men jag hoppas det går bra ändå.

Vill man ha ett långsamt program som begränsar ens avändning så duger Itunes, men det finns andra, bättre alternativ. Åtminstone för PC, har ingen erfarenhet av Mac.

edit: Hoppsan ubl_, du hann visst före, men det verkar som vi är överens.

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Sendt: 09 November 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

#hifi2me: Og du hoppede rent faktisk på den?
Så længe lydkortet er ordentligt, så er det sgu lige meget om det er Windows/OSX/Linux/whatever. Desuden understøtter iTunes jo ikke engang FLAC..
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
#hifi2me: Og du hoppede rent faktisk på den?Så længe lydkortet er ordentligt, så er det sgu lige meget om det er Windows/OSX/Linux/whatever.

Du skal rent faktisk gøre noget ved Windows før det ikke er lige meget. Jeg er ikke windows-mand, så detaljerne må du få andetsteds, men det er noget med at køre uden om kmixer.

Prøv google.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Ja enig, det er ikke blot et spørgsmål om lydkort, langt fra!!

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige blande mig i religionskrigen (Mac vs. Windows)

Der er virkelig sket noget med lyden i windows vista i forhold til XP. Den eneste modifikation, man skal lave, er at man skal gøre følgende ved brug af ekstern DAC:

1. Kontrolpanel -> lyd
2. Marker det sæt højttalere, osm DAC'en er koblet til -> tryk "konfigurer"
3. Sørg for at "stereo" er valgt og klik "næste"
4. Under fuldtonehøjttalere sørg for at "forrest til venstre og højre" er klikket til med et flueben for at undgå beskæring af lave frekvenser.
5. Klik "næste" og afslut konfiguration.

Efter denne lill ekonfiguration spiller windows media player virkelig flot (husk at rippe i WAV (lossless))

Til top Vis JulesPitt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JulesPitt

hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Super med kvalificeret input her

Men jeg forstår også at samspillet imellem drev, harddisk, software og herunder kvaliteten af drevet har afgørende betydning. Det skulle være optimeret i Mac.

Jeg er ikke selv Mac bruger, de er for dyre efter min mening, men måske er det kvaliteten man betaler for her

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten af drevet er i hvert fald helt underordnet - du skal selvfølgelig afspille fra harddisken - det er meget bedre.

Og ærligt talt tror jeg, at kabler i computeren er ligegyldigt - der er rigelig båndbredde til at håndtere musikdata.

Mht. software, så handler det jo om codec og afspilningsindstillinger, og her kan man prøve forskellige ting, men windows media player lader til at fungere helt upåklageligt (med anførte modifikation ovenfor).
Til top Vis JulesPitt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JulesPitt

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

mn1974: som du kan se er der mange løsninger (og meninger). Jeg tror du er nødt til at sige lidt mere om hvilke krav du har etc. Er du ude efter en "hi-fi purist" løsning, eller???

Overordnet er der to slags løsninger.

Squeezebox, Pinncale, Sonos, Airport Extreme, Linn *DS, er "streamere". Dvs. løsninger baseret på at dit musik ligger på en server, og streames trådløst/trådet til afspilleren. Hvis man har rippet sine cd'er med et program af god kvalitet er man sikret at de data der når afspilleren er nøjagtige kopier af de originale data. Denne løsning kan generelt IKKE opfattes som et eksternt lydkort. Altså er det ikke løsninger beregnet på at afspille lyd fra fx. film/spil etc. Som server kan man her anvende en NAS. Så skal pc kun bruges til at rippe-tagge og organisere ens musik. Det er måske denne model som indtil videre har vundet mest tilhængere blandt dem der kalder sig "hi-fi" folk og ikke "computer"-folk. Kendte producenter som Naim og Arcam har også deres bud indenfor denne kategori. Her taler vi priser op i det gode hi-fi område, 50000kr.

Eksternt lydkort via usb/firewire er derimod ikke en server-baseret løsning, men fungerer som en avanceret form for lydkort som du har i pc'en. Her bliver alle lyde afspillet gennem pc'ens "faciliteter". Da pc'er af forskellige grunde omdanner alle lyddata til et fælles format inden det bliver sendt til lydkortet skal man med denne løsning lave visse krumspring for at få såkaldte bit-perfekte uddata. Med denne model er man selvfølgelig afhængig af at have en almindelig computer kørende. Her gælder det også at man anvender almindellige computer programmer som afspillere.

puha, spørg hvis det er noget.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
mn1974: som du kan se er der mange løsninger (og meninger). Jeg tror du er nødt til at sige lidt mere om hvilke krav du har etc. Er du ude efter en "hi-fi purist" løsning, eller???

Overordnet er der to slags løsninger.

Squeezebox, Pinncale, Sonos, Airport Extreme, Linn *DS, er "streamere". Dvs. løsninger baseret på at dit musik ligger på en server, og streames trådløst/trådet til afspilleren. Hvis man har rippet sine cd'er med et program af god kvalitet er man sikret at de data der når afspilleren er nøjagtige kopier af de originale data. Denne løsning kan generelt IKKE opfattes som et eksternt lydkort. Altså er det ikke løsninger beregnet på at afspille lyd fra fx. film/spil etc. Som server kan man her anvende en NAS. Så skal pc kun bruges til at rippe-tagge og organisere ens musik. Det er måske denne model som indtil videre har vundet mest tilhængere blandt dem der kalder sig "hi-fi" folk og ikke "computer"-folk. Kendte producenter som Naim og Arcam har også deres bud indenfor denne kategori. Her taler vi priser op i det gode hi-fi område, 50000kr.

Eksternt lydkort via usb/firewire er derimod ikke en server-baseret løsning, men fungerer som en avanceret form for lydkort som du har i pc'en. Her bliver alle lyde afspillet gennem pc'ens "faciliteter". Da pc'er af forskellige grunde omdanner alle lyddata til et fælles format inden det bliver sendt til lydkortet skal man med denne løsning lave visse krumspring for at få såkaldte bit-perfekte uddata. Med denne model er man selvfølgelig afhængig af at have en almindelig computer kørende. Her gælder det også at man anvender almindellige computer programmer som afspillere.

puha, spørg hvis det er noget.

hejsa,

tak for det fyldige svar. For at konkretisere er jeg i overvelser om at finde en løsning hvor man kan placere en server i et andet rum og efterfølgende styre musikken via et pointdevice så som f.eks. en squeezebox.

Jeg vil gerne være så lidt afhængig af en pc som muligt.

Hvordan er den indbyggede DAC i en squeezebox som start?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
For at konkretisere er jeg i overvelser om at finde en løsning hvor man kan placere en server i et andet rum og efterfølgende styre musikken via et pointdevice så som f.eks. en squeezebox.

Jeg vil gerne være så lidt afhængig af en pc som muligt.

Så synes jeg absolut du skal satse på en af streaming-løsningerne og ikke usb-lydkort. Her kan du gemme serveren væk, og styre det hele fra fjernbetjening. Du skal selvfølgelig bruge computer til at lægge nyt musik over på din NAS, dvs. rippe/tagge, men er ellers fri for at bruge pc.     

Citér:

Hvordan er den indbyggede DAC i en squeezebox som start?

Jeg formoder vi nu taler om Slimdevices/Logitech Squeezebox 3. Den er helt OK til prisen, som jeg mener ligger rundt 1700 fra ny. Kvaliteten er i det store og hele sammenlignelig med hvad man får i en CD-afspiller i tilsvarende prisklasse. Altså med andre ord middels, ikke noget der er vildt godt, men heller ikke dårligt. Med en passende ekstern DAC vil du givetvis opleve forbedring.   

Du skal være opmærksom på at ikke alle NAS kan køre SqueezeCenter (server-applikationen). Det kræver en vis mænge cpu-kraft, ram etc. Jeg kender ikke så meget til NAS, men kig rundt her på forumet, der er endel tråde vedrørende SqueezeBox/NAS.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Og jeg er mere til at bruge pc'eren til at rippe og lagre på harddisk.

Hvis der er tale om Windows baseret styresystem, hvilke ptogrammer kan så anbefales til at rippe og organisere, hvis vi taler om en "hi-fi purist" løsning?

Jeg vil igivet fald bruge ekstern DAC for bedst lyd

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

hifi2me skrev:
Og jeg er mere til at bruge pc'eren til at rippe og lagre på harddisk.

Hvis der er tale om Windows baseret styresystem, hvilke ptogrammer kan så anbefales til at rippe og organisere, hvis vi taler om en "hi-fi purist" løsning?

Jeg vil igivet fald bruge ekstern DAC for bedst lyd

Jeg ville nu altid bruge en PC til at rippe CD'ere med, for derefter at placere FLAC filerne på min NAS. Hvordan skulle man ellers gøre ? Jeg bruger dBpoweramp til at rippe med. ExactAudioCopy kan osse bruges, men er vist lidt mere "manuelt arbejde" med visse ting, men jeg har dog ikke store erfaringer med EAC.

En ekstern DAC er absolut en fordel. Jo bedre DAC, jo bedre lyd. Den indbyggede DAC i Squeezebox, Sonos og andre lignende systemer er ikke noget "særligt" til hifi brug. Transporteren har vist en noget bedre indbygget DAC, men det må ejerne af en sådan hellere selv skrive om.

PS: Jeg bruger Sonos

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes