| Forfatter |
|
frappie Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 11 November 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
Hvis jeg køber et sæt nye højtalere, der viser sig at være allerbedst med en lidt kraftigere forstærker end den jeg har, hvad mister jeg så i det "daglige lydbillede"?
Giver mit spørgsmål nogen mening?
Forstærker og højtalere vil uden tvivl spille godt sammen, men havde det været en anden forstærker med mere kraft i sig, hvad er det så præcist jeg går glip af med min egen forstærker?
Vh.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 November 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lån højtallerne hjem og prøv.Så kan du blive vis.
MVH
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 11 November 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Lyden billedet vil sikkeret trække sig sammen/ falde sammen, og bassen vil måske mudre.
Det største problem (syntes jeg) ved en højtaler/forstærker kombi er hvis højtaleren's impedans dykker og bliver mindre end forstærkeren kan li'.
2.Hvis højtaleren ellers opføre sig ordenlig, skulle en lille forstærker ikke være noget problem. Dit ønskede lyd niveau kan være en problem, hvis du ønsker mere niveau end forstærkeren kan levere.
svare det på spørgsmålet?
men prøv dig lidt frem. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 11 November 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde i mange år to elektrostater fra QUAD, som jeg trak med en 15 watts forstærker fra l'audiophile. Det lød da meget godt, men jeg var aldrig rigtig tilfreds med lyden. Det var først, da jeg satte en rigtig kraftig forstærker på, at højttalerne vågnede rigtig op, og musikken kom ud i stuen. Lyden blev pludselig sammenhængende og dynamisk, fik ligesom krop, hvis du forstår.
For øvrigt skal man være forsigtig med at underforsyne højttalerne, for det kan faktisk brænde dem af, hvis man er uheldig. Hvis man presser en forstærker ud over sit maksimum, så den går i forvrængning, kan den finde på at afgive jævnstrøm, og det er døden for basenhederne, eller den kan klippe og brænde diskanterne af... __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 11 November 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget jeg selv har oplevet - med nogle moderate højtalere (B&W 600-serien) har været, at forskelen på 90w og 130-150w har være markant. Spiller på en surround-receiver, og har haft forskellige modeller med forskellige effekt-trin. Nuværende Onkyo har "7x180W" - men der er i 6 ohm. Det er vel tættere på 2 x 130w. i stereo. men i forhold til en Denon jeg havde som var på 2x90W, er der nu meget meget mere hurtighed i bassen, og også dybere. Så bas er særligt et område der har "godt" af mere strøm. evnen til at starte og stoppe enhederne er afhængig af effekten og strømforsyningen. Derfor giver mere strøm bedre muligheder for at kontrollere bassen - også ved lavere niveau. Mine B&Wére er blevet super hurtige sammenlignet med tidligere. Så - start med hvad du har mulighed for - og når du så opgraderer, oplever du ofte at hele anlæggets niveau / lydens udtryk og kvalitet løftes "mere end summen af enkeltdelene" - netop fordi der er ere potentiale i de andre dele af hifi-kæden også. Så - "kom igang"   Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
frappie Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 15 November 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min forstærker er en Exposure 2010 og vist nok "kun" på 50W. Man vil jo altid gerne have noget der er bedre og mere nyt, men jeg må også indrømme at jeg er ok tilfreds med min Exposure og den lyd og lydtryk den giver mig.
Nu står jeg så langt om længe i den situation at jeg har 10k til et par nye (stander?)højtalere. Der er bare den lile hage ved det hele at det eneste jeg har mulighed for at lytte på er hvad den lokale Hifi Klub kan tilbyde. Mens jeg er blivet lidt vild med højtalere fra ATC, Neat og ProAc. Højtalere som jeg ikke har hørt eller set "live" og højtalere som jeg overhovedet ikke ved eller har den fjerneste idé om vil være en god match med min Exposure.
Jeg vil sælge min kone for at eje et par Neat Motive 2 eller 3, men Neat sælges ikke en gang i Danmark så vidt jeg ved. Sandsynligheden for at jeg køber et par højtalere på nettet uden at have hørt dem er absolut til stede. Netop set i lyset af at jeg ikke har nogen muligheder for at høre andet end Dali og B&W og det faktum at jeg kun har nettet til at få oplysninger og læse om brugernes erfaringer med div. amps til div. højtalere. Jeg syntes det er svært, men er jo også klar over at det er et luxus problem.
Nå, men min Exposure har jeg også i morgen, men der er nok mere tvivlsomt og den også er her næste november. Derfor søger jeg råd fra jer om er par gode højtalere jeg kan bruge nu sammen med min Exposure men også vil spille fantastisk sammen men en lidt kraftigere forstærker engang i fremtiden.
Håber det vælter ind med gode forslag til hvad i syntes jeg burde købe!
Vh.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 15 November 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snup et sæt Rega Ela, evt. Linn Tukan indtil du anskaffer Neat højtalere. Rega eller Linn er billige alternativer og gode tæt på væg..
Neat kræver plads pga porten, således at det ikke ender i boom"
En større Exposure var måske en ide før du anskaffer Neat, og vigtig, end god signalkilde (sh*t in, sh*t out)
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 15 November 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
frappie Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 15 November 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv luret lidt på den Epos M12i. Den holder sig fint indenfor mit budget og har fået positive bemærkninger med på vejen overalt hvor jeg har set den omtalt. Har du selv prøvet at lytte på Epos inden du købte dine Elac?
Jeg har selv et godt øje til Rega, min pladespiller er en P3-24 og jeg kunne sagtens gå lidt i selvsving over deres nye Elicit int. forstæker som jeg syntes ser spændende/lækker ud. Hvordan svinger Rega og Elac sammen for dig?
Vh.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 15 November 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
frappie skrev:
Har selv luret lidt på den Epos M12i. Den holder sig fint indenfor mit budget og har fået positive bemærkninger med på vejen overalt hvor jeg har set den omtalt. Har du selv prøvet at lytte på Epos inden du købte dine Elac?
Jeg har selv et godt øje til Rega, min pladespiller er en P3-24 og jeg kunne sagtens gå lidt i selvsving over deres nye Elicit int. forstæker som jeg syntes ser spændende/lækker ud. Hvordan svinger Rega og Elac sammen for dig?
Vh. |
|
|
Jeg var tæt på at købe Epos M22i, men ombestemte mig da jeg hørte Elac... Synes lyden når frem på en helt speciel måde - Elac diskanten er detaljeret uden at blive anstrengende og passer godt sammen med Rega! Hørte Epos på noget Exposure og det lød faktisk også rigtig godt, men kommer nok mest an på hvilken lyd man er ude efter... Kan godt forstå du er lun på Rega Elicit: Så den kort forleden hos HFK i Nørregade (Århus)
|
| Til top |
|
| |