Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 19:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye enheder JBL LX1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 11 November 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej er der nogen her der ved hvor man kan skaffe nye enheder til JBL LX 1000 højtalere?

Det drejer sig om 2 stk diskanter og 2 stk mellemtoner.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 12 November 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte dette firma http://lydshop.dk
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 12 November 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Her

http://www.jjteknik.dk/

exciter skrev:
Prøv at kontakte dette firma http://lydshop.dk

Er det originale JBL enheder, eller er det blot nogle der ligner?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 12 November 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ville jo helst have fat i nogle originale hvis prisen ellers er til at have med at gøre, men hvis det er helt umuligt at skaffe kunne jeg da også godt bruge et alternativ som passer.

Men hvordan med kvaliteten af JBL's enheder? Dem der sidder i er jo stået af så kunne det tænkes at de originale simpelthen er for dårlige i forhold til hvad man ellers kan få i samme prisklasse?

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 12 November 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Er det originale JBL enheder, eller er det blot nogle der ligner?

Det lader til at det er originale, men jeg har ikke selv handlet der, så jeg ved det ikke med sikkerhed.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 12 November 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:

Jeg ville jo helst have fat i nogle originale hvis prisen ellers er til at have med at gøre, men hvis det er helt umuligt at skaffe kunne jeg da også godt bruge et alternativ som passer.

Men hvordan med kvaliteten af JBL's enheder? Dem der sidder i er jo stået af så kunne det tænkes at de originale simpelthen er for dårlige i forhold til hvad man ellers kan få i samme prisklasse?

Du kan ikke bruge andet end de originale. Det er noget af en arbejde at designe et delefilter, og man kan ikke blot sætte en enhed i der passer i mål, impedans og følsomhed.

Mange af enhederne i LX serien kommer fra Audax og er ikke specielt gode eller specielt dårlige heller.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 12 November 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak for hjælpen. Nu har jeg forespurgt på enhederne hos lydshop.dk og jjteknik

Priserne ser godt nok lidt afskrækkende ud derinde , men nu må jeg se hvad de finder ud af.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 12 November 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:

Men hvordan med kvaliteten af JBL's enheder? Dem der sidder i er jo stået af så kunne det tænkes at de originale simpelthen er for dårlige i forhold til hvad man ellers kan få i samme prisklasse?

Hvis der er brændt to diskantenheder og to mellemtoneenheder af, skyldes det ikke dårlige enheder. Så har der været spillet for højt (og forvrænget) hvilket kan ødelægge alle enheder.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 12 November 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Synes bare før jeg har hørt at det var et problem med den gamle LX serie at diskanterne stod af. Og at der også ligefrem er gået ild i dem.

Og jeg skulle helst gerne have noget der kan holde til at få noget gas (altså uden forvrængning)

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 12 November 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Vrøvl, ammestuesnak og røverhistorier.

Det er ganske udmærkede enheder der sidder i LX1000, men det synes som om dine har været drevet af en for lille forstærker, der har spillet langt ud over sine grænser i rigtig lang tid.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 12 November 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Vrøvl, ammestuesnak og røverhistorier.

Det er ganske udmærkede enheder der sidder i LX1000, men det synes som om dine har været drevet af en for lille forstærker, der har spillet langt ud over sine grænser i rigtig lang tid.

De har altid været trukket ef en Denon POA 2200 (2x200W i 8ohm) så den burde da nok kunne trække sådan et par..

Det er egentlig ikke mine (endnu), men er meget tæt på at købe et sæt af en kollega. Derfor ville jeg lige finde ud af om det var muligt at købe nye enheder til dem inden jeg køber dem. For har altid ønsket mig lige præcis LX1000. Synes der er rigtig god bund i dem.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 12 November 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

En Denon POA 2200 er i bund og grund en hæderlig forstærker, men som med alle forstærkere brænder den enheder af hvis man spiller ud over forstærkerens grænser. Ligeså synes jeg at LX1000 er en fin højttaler, de er bare blevet overbelastet meget, længe.

Det er med sikkerhed det der er sket her.

Det betyder også, at hvis du finder nye enheder er der med meget stor sansynlighed også komponenter i delefilteret der er ødelagt, og uden at fixe det også, fiser du bare de nye enheder af også, hvis de overhovedet siger noget.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 13 November 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

En Denon POA 2200 er i bund og grund en hæderlig forstærker, men som med alle forstærkere brænder den enheder af hvis man spiller ud over forstærkerens grænser. Ligeså synes jeg at LX1000 er en fin højttaler, de er bare blevet overbelastet meget, længe.

Det er med sikkerhed det der er sket her.

Det betyder også, at hvis du finder nye enheder er der med meget stor sansynlighed også komponenter i delefilteret der er ødelagt, og uden at fixe det også, fiser du bare de nye enheder af også, hvis de overhovedet siger noget.

Ganske rigtigt :-) har købt dem nu og nogle af komponenterne på delefilteret i den ene var i hvert fald stået helt af. En af spolerne er helt sort og en af kondensatorene er sprunget i luften så dem må jeg jo have skiftet sammen de enheder, hvis liv er slut.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 13 November 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:
Ganske rigtigt :-) har købt dem nu og nogle af komponenterne på delefilteret i den ene var i hvert fald stået helt af. En af spolerne er helt sort og en af kondensatorene er sprunget i luften så dem må jeg jo have skiftet sammen de enheder, hvis liv er slut.

Så er der dælme også spillet højt. Hvis du vil spille ligeså højt, så skal du have nogle helt andre højttalere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 13 November 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide høj musik, men nok ikke så højt :-)
Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 13 November 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Så er der dælme også spillet højt. Hvis du vil spille ligeså højt, så skal du have nogle helt andre højttalere.

Ja, der har nok været fest. Det må have været både højt og forvrænget, så det har været helt uudholdeligt at høre på. Det viser jo bare endnu engang at uanset hvad man køber, skal man stadig bruge ørerne (og det imellem). Det er korrekt at afbrændte diskantenheder oftest skyldes små forstærkere, som nævnt tidligere i tråden. Det holder bare ikke altid. Selv store forstærkere kan bringes til forvrængning, de kan bare spille noget højere inden det sker. En del af forklaringen på at der skrues så højt op kan være at endda meget høj musik ikke opfattes særligt højt, hvis det er rent og uforvrænget. Hvis man fokuserer mere på at det lyder højt end hvordan det ellers lyder, er man altså ikke tilfreds før der er lidt forvrængning med så det også opfattes højt. Hvis det så sker til en fest med indtagelse af store mængder alkohol og en masse anden larm i lokalet, kan forstærkeren få lov til at stå og forvrænge i længere tid uden at nogen reagerer. Resultatet bliver ofte et par totalt ødelagte højttalere, som de omtalte JBL.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 13 November 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Nå jeg opgav de originale enheder de var simpelthen for dyre og efter alt at dømme betaler man også en hel del ekstra når står JBL på.

Og så viste det sig at diskanterne og mellemtonerne ikke fejlede noget, men at det var div dele på delefiltrene der var brændt af.

Men 4 nye basser skulle der til og det blev så dem her: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=576

Det virker til at der er noget mere kram i dem i originalerne.

Nu har jeg nok ikke de bedste HIFI ører, men er nu blevet ret godt tilfreds med resultatet og jeg skal da lige love for at der er kommet noget bund i når de får noget gas.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 13 November 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

De ser fine ud, du skal bare være opmærksom på at de kun er fire ohm og når du bruger to er de oprindelige parallelkoblet, men modstanden bliver for lav hvis du gør det med dem her (2 ohm)

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 14 November 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over det.. Hvis jeg måler ohms modstanden på højtalerne er den nu 3ohm. Så det kan være det var bedre at sætte basenhederne i serie?
Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 14 November 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:
Jeg er godt klar over det.. Hvis jeg måler ohms modstanden på højtalerne er den nu 3ohm. Så det kan være det var bedre at sætte basenhederne i serie?

Skynd dig at gøre det.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes