Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lidt hjælp... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lånt en Yamaha surround forstærker (dsp-a1092) med digital indgang hvor det så er meningen at jeg vil sætte mit mediacenter til. Grunden til at jeg vil prøve dette er for at undgå støj fra computeren når jeg kører analogt signal ud af den. På lykortet i mediacentret er der også en digital udgang.

Den digitale indgang på forstærkeren er bare en enkelt phono stik og udgangen på lydkortet er et 3.5mm jack stik. Jeg har så prøvet at sætte et stereo kabel imellem og når så jeg spiller en test på mediacentret (front-right front-left rear-right rear-left og center) så spiller alle højtalerne på samme tid og kun ved front left/right eller rear left/right alt efter om jeg sætter det røde eller det hvide stik i forstærkeren. (håber ikke det er alt for forvirrende :-))

Når jeg sætter kablet i forstærkeren så lyser "PCM DIGITAL" op i displayet så de 2 apperater burde vel at kunne snakke sammen? Og jeg har sat mediacentret til 5.1 speakers og jeg har koblet front,bag og center højtalere til forstærkeren.

Men hvad for et kabel er det meningen man skal bruge? Der må da kun skulle være et stik i begge ender.

Eller tager jeg helt fejl? Jeg aner intet om digital lyd :-)

PS: Der er forresten også en udgang der hedder s/pdif på bundkortet, men sætter jeg kablet i der sker der intet "PCM DIGITAL" lyser ikke op i forstærkeren ligsom hvis jeg sætter stikket i udgangen der bare hedder DIGITAL på lydkortet.

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2008 kl. 03:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal bruge den til surround skal du bruge s/pdif udgangen. Digitale 2.5mm jack udgange er ikke brugt særlig tit, og mener de begrænset til stereo PCM, men vil jeg ikke hænges op på. Normalt er spdif enten optisk eller coax, og derfor er det selfølgelig vigtigt du bruger et rigtigt kabel. Derudover skal din pc sættes til at spille via den digitale udgang, er ikke altid dette sker automatisk, normalt kan man vælge det per applikation eller sætte det som system default i kontrol panelet.
Hvis mediecenteret er sat til 5.1 speakers vil jeg gå ud fra den bruger de analoge udgange. Med spdif udgangen skulle du gerne have Dolby Digital / DTS / Pro Logic til at stå på displayet i din yamaha reciever, da dette betyder at den står får decodningen af lyd signalet. Håber det hjælper, ellers må du spørge lidt mere

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Okay..

DVS. at jeg burde kunne bruge spdif udgangen på pcen? Og den skulle kunne kommunikere med forstærkerens indgang (mener der står PCM DIGITAL COAXIAL på forstærkeren)?

Har prøvet med et alm. phono kabel imellem de to, men hvor der intet sker. Skal der et specielt kabel til? Og hvad er coaxial?

Tak for hjælpen indtil videre :-)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Coax kabel: http://www.av-cables.dk/coaxial_digital_kabel/coaxial_digita l_kabel_42_da/
Samt info hos wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable

Håber dette hjælper.

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Tak for det...

Men er der nogen der kan svare på om det er muligt at forbinde spdif på pc -----> PCM DIGITAL forstærker?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

PCM står for Pulse Code Modulated, og er en måde at representere et analogt signal digitalt (wiki har en artikel hvis du er interreret http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation). PCM er ofte den måde f.eks stereo signaler fra cd afspillere er representeret digitalt. Spdif protokollen kan desværre ikke håndtere 5 kanaler PCM på en gang, dvs. hvis din forstærker står til PCM DIGITAL vil du ikke kunne modtage surround signalet. Du skal på en eller anden måde få dit mediecenter til at sende surround signalet umodificeret videre til din forstærker, så den kan pakke det ud og afspille det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes