Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bokstype (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prebenh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har gang i et større projekt, heriblandt har jeg planer om et par aktive højttalere! Nu skal jeg dog først beslutte om det skal være basrefleks, trykkammer eller med passiv bas (radiator).

Personligt holder jeg lidt af trykkammeret, og det tiltaler mig også en del eftersom den angiveligt er mindre følsom for unøjagtigheder i designet og ikke kræver så meget "tilpasning". Desværre er det næsten umuligt at finde en enhed hvor fs/Qts er mindre end 90. De fleste enheder er så vidt jeg kan finde bygget til basrefleks! Nu overvejer jeg så om den passive basenhed (eller radiator) er lidt af en hybrid mellem trykkammer og basrefleks? Eller hvordan er dens egenskaber? Hvad med volumen af kabinettet hvis man bygger med passiv enhed?
Til top Vis prebenh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prebenh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 18 November 2008 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

Passiv bas, eller slaveenhed, er i realiteten blot en variation af basrefleks, hvor porten er erstattet af en passiv enhed. Det anvendes typisk i små bokse, hvor der af fysiske årsager ikke er plads til en port med en lav tuningsfrekvens.

Har du mulighed for EQ'ing, betyder et 'for lavt' Qt for enheden ikke så meget. Men, det kræver at du har den fornødne effekt, og at enheden kan klare det. Er det tilfældet, er en lukket boks et godt valg.

Du har ret i, at mange moderne enheder er lavet til refleksbrug. Men, enheder egnede for lukkede bokse findes altså osse.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

prebenh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg havde overvejet en Peerless HDS Exclusive 6.5 i kombination med en Peerless V-Line (Vifa) XT25 1"!
Ideen var at have en eller to HDS 6.5" til at give bas/mellemtone, men om denne er for lille til en lukket boks er jeg lidt i tvivl om!

Når du skriver EQ'ing - hvad mener du så?

Link til enhederne:
http://tymphany.com/830883
http://tymphany.com/xt25bg60-04

prebenh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvilke enheder egnet til lukkede bokse kan du give eksempler på! Har mest kigget på enheder fra Tymphany og Seas!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Prøv også at tjekke Monacors katalog. Her er mange seriøse enheder til begge typer

www.monacor.dk

gode tilbud kan også ofte findes her

www.hoejttalerbutikken.dk

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 20 November 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

EQ'ing er en forkortelse af equalising, altså en elektronisk manipulation af frekvensgangen. I subwoofere en hævning af niveauet i den dybe ende, så subben går længere ned. I princippet er EQ'ing ikke spor anderledes end gammeldags tonekontroller - blot prøver man med moderne EQ'ing at målrette manipulationen til den specifikke konstruktion.

Løse subwooferforstærkere bliver man nødt til at forsyne med en mere generel EQ-funktion, da disse jo skal kunne anvendes sammen med forskellige subwoofere. Vil man bygge selv, og anvende en løs subforstærker, er det derfor en god ide at sammentænke boksens og forstærkerens egenskaber, for at udnytte EQ'ingen optimalt.

Peerless har osse flere enheder, der er egnede til lukkede bokse, bl.a. deres SLS serie (såvidt jeg husker).

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes