Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Squeeze og RipNAS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke en døjt forstand på alt det her med netserverbaseret musik.

Men jeg er fortryllet ved tanken om at kunne få skiverne ud af stuen.

Så her kommer nogle spørgsmål, som helt sikkert er dybt tåbelige for den vidende. Men anyway....

Jeg har forstået, at jeg skal have Squeezebox softwaren installeret på min pc og have den forbundet trådløst til mins SB3/Transporter for at hente musikken, der ligger på harddiskene.

Så langt så godt....

Men hvis jeg nu bruger sådan en her i stedet:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2007&zoneid=1

Dels kan jeg jo rippe skiverne direkte. Men hvis jeg kobler SBeren sammen med RipNASsen med et godt netværkskabel, slipper jeg så ikke også for at skulle bøvle med internetforbindelsen?

RipNAS har jo software til SB præinstalleret.

Altså kort og godt, hvis jeg ripper mine skiver ind på sådan en RipNAS og forbinder den til min Squeezebox, kan det så ikke stå og spille for mig, uden anden kontakt til omverdenen end et par strømkabler?

Jeg håber jeg har formuleret mig forståeligt?!?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en ReadyNas Duo til min SB, det var nærmest plug and play at få den op at køre. Ret nemt. Jeg forestiller mig det er mindst lige så nemt med en RipNas og endnu lettere at få lagt skiverne ind i biblioteket selvfølgelig. Og jo, det eneste du behøver imellem SB og RipNas er et netværkskapel. Jeg har dog mit grej forbundet gennem en router. Det betyder at jeg kan høre radio uden at skulle tænde for biblioteket. Sparer strøm, meget strøm.

Jeg er 100% tilfreds med min løsning og kan kun sige go for det.

God fornøjelse

Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kort og godt: Nej!

Der skal lige en router til at klare noget netværks-funktionalitet, men ellers kan det godt la sig gøre. En trådløs router (der også kan klare den trådede side af sagen) koster fra 200-300 kr. og op...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

malkris skrev:
Jeg har købt en ReadyNas Duo til min SB, det var nærmest plug and play at få den op at køre. Ret nemt. Jeg forestiller mig det er mindst lige så nemt med en RipNas og endnu lettere at få lagt skiverne ind i biblioteket selvfølgelig. Og jo, det eneste du behøver imellem SB og RipNas er et netværkskapel. Jeg har dog mit grej forbundet gennem en router. Det betyder at jeg kan høre radio uden at skulle tænde for biblioteket. Sparer strøm, meget strøm.

God fornøjelse

Kristian

Hvordan klarer du netværksfunktionerne uden en router?

Opdateringer til firmwaren kører i øvrigt via internettet, men det er nok en mindre bekymring i daglig brug...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

malkris skrev:

God fornøjelse

Kristian

Tak for svaret.

Det vil altså sige, at hvis man ikke har behov for netradio (har en god tuner) og i forvejen får julekort og fødselsdagshilsener fra forsyningsselskabet, så kan man klare sig helt uden netopkobling?

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Sportsguitarist skrev:
malkris skrev:

God fornøjelse

Kristian

Hvordan klarer du netværksfunktionerne uden en router?

Opdateringer til firmwaren kører i øvrigt via internettet, men det er nok en mindre bekymring i daglig brug...

Men hvad for netværksfunktioner har man brug for i det daglige? Af nysgerrighed og ren og skær uvidenhed.

Brian7500

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

RipNAS er afhængig af en Internet forbindelse til at hente tag's og album covers, samt afgøre om den har foretaget et fornuftigt rip (Accuraterip).

Umiddelbart tror jeg ikke du vil have problem med at afspille rippet musik (ikke netradio), men uden en fungerende internetforbindelse, tror jeg du vil have masser af bøvl med at få rippet og organiseret din musik. Så er det i hvert tilfælde ikke de 3-4 minutter pr. disk, som der står i reklamen, og i hvert tilfælde ikke uden "håndspålæggelse".

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om du kan "komme igang uden adgang til internet, men når det først kører, så kan du sagtens klare dig uden internet og jeg vil endda vove at påstå at du kan klare din uden router. Jeg har haft SB koplet direkte på min blærbare inden jeg fik ReadyNas

Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Det kan godt lade sig gøre at koble en RipNAS og en SB3 sammen med et krydset netværkskabel. Det vil køre fint.

Du vil dog få et problem når du ripper CD'erne. RipNASen tilgår databaser på internettet for at tagge(navngive) nummerne. Uden navne på nummerne vil det være umuligt at bruge.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Peter.C skrev:
Hej

Det kan godt lade sig gøre at koble en RipNAS og en SB3 sammen med et krydset netværkskabel. Det vil køre fint.

Du vil dog få et problem når du ripper CD'erne. RipNASen tilgår databaser på internettet for at tagge(navngive) nummerne. Uden navne på nummerne vil det være umuligt at bruge.

Ja det kan jeg da egentlig godt se. Det vil blive noget klamp.

Men hvis man anskaffede sig en trådløs router, så ville man vel også kunne have både, NAS, PC og lillemors bærbare koblet op på en gang, uden problemer?

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

malkris skrev:
Jeg ved ikke om du kan "komme igang uden adgang til internet, men når det først kører, så kan du sagtens klare dig uden internet og jeg vil endda vove at påstå at du kan klare din uden router. Jeg har haft SB koplet direkte på min blærbare inden jeg fik ReadyNas

Kristian

Hvordan kobler du så dem sammen?

Brian7500

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Den står højt på ønskesedlen.......

Eco-friendly Intel ATOM CPU & 2.5" HDD(s), RipNAS does not cost the earth to run.
(20W total idle power consumption, 320GB model)

Jeg kører idag min SC7.2 på en Ubuntu Linux baseret P4, 2,8GHz (og den er en del mere sulten end Atom), som både er ftp, web og Teamspeak server. Det er jeg ikke sikker på at den lille RipNAS kan håndtere. Dog er "handsfree" ripping temmelig tiltalende, og denne feature alene er da interessant, for så skal jeg ikke fyre op under min stationære, når der kommer ny musik ind i huset.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Peter.C skrev:
Hej

Men hvis man anskaffede sig en trådløs router, så ville man vel også kunne have både, NAS, PC og lillemors bærbare koblet op på en gang, uden problemer?

Ja. Har en D-Link router som har 4 porte samt wireless (en DGL-4300 som jeg er glad for). Min SB3 kører wireless, og ligeledes gør begge ungernes computere samt konens bærbare. Printer, Squeezecenter server og min stationære er koblet på via kabel.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk at SB3 kan fungere som Internet gateway.

D.v.s. at din SB3 kører wireless til en wireless router. RipNAS koblet til SB3 via kabel. Når RipNAS skal tilgå internettet for at hente metadata til tag's, album covers og livestreame radiostationer, vil den gå via SB3. Om det så fungerer tilfredsstilllende, kan jeg ikke svare på. Måske nogen har prøvet SB3 som Internet GW?

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Men hvad for netværksfunktioner har man brug for i det daglige? Af nysgerrighed og ren og skær uvidenhed.

Well, min Duet er f.eks. ret glad for sin IP-adresse

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Check side 19 i:
http://www.logitech.com/images/pdf/userguides/Logitech_Squee zebox_Classic-multilang.pdf

"Using Squeezebox 3 as a wireless bridge."

Umiddelbart ser det ud som om, at Squeezebox Duet ikke har samme funktionalitet.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Den står højt på ønskesedlen.......

Eco-friendly Intel ATOM CPU & 2.5" HDD(s), RipNAS does not cost the earth to run.
(20W total idle power consumption, 320GB model)

Jeg kører idag min SC7.2 på en Ubuntu Linux baseret P4, 2,8GHz (og den er en del mere sulten end Atom), som både er ftp, web og Teamspeak server. Det er jeg ikke sikker på at den lille RipNAS kan håndtere. Dog er "handsfree" ripping temmelig tiltalende, og denne feature alene er da interessant, for så skal jeg ikke fyre op under min stationære, når der kommer ny musik ind i huset.

Muligvis ikke. Men når man som mig KUN skal bruge den til musik. Er den så ikke okay, tror du?

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Brian7500 skrev:

Peter.C skrev:
Hej

Ja. Har en D-Link router som har 4 porte samt wireless (en DGL-4300 som jeg er glad for). Min SB3 kører wireless, og ligeledes gør begge ungernes computere samt konens bærbare. Printer, Squeezecenter server og min stationære er koblet på via kabel.

Hvad er en Squeezecenter Server?

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Check side 19 i:
http://www.logitech.com/images/pdf/userguides/Logitech_Squee zebox_Classic-multilang.pdf

"Using Squeezebox 3 as a wireless bridge."

Umiddelbart ser det ud som om, at Squeezebox Duet ikke har samme funktionalitet.

Min tanke er at starte med en Duet, så jeg kan slippe for displayet på SB3eren. Men drømmen er da en Transporter på sigt.

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Sportsguitarist skrev:
Brian7500 skrev:

Well, min Duet er f.eks. ret glad for sin IP-adresse

Og så må jeg desværre igen spørge, til hvad.

Ikke for at provokere overhoved. men jeg er IKKE særlig pc kyndig må jeg desværre indrømme. Jeg kan nemt bruge en computer. Men hvordan og hvorfor sådan en fungerer som den gør har aldrig interesseret mig.

Brian7500

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum