Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg højtalere á la Dali (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har været rigtig glad for lyden og ydelsen i mine Dali Suite 2.8 fronthøjtalere, men efter jeg har købt lejlighed må jeg
erkende at mit budget er blevet temmelig begrænset.

Jeg kunne godt tænke mig ligeså god lyd i de fleste af mine rum, men da pladsen er træng har jeg overvejet at bygge mine
egne højtalere.

Jeg har forelsket mig i Dali Suite R0.8 baghøjtalernes design og har tænkt om ikke
man kunne "opgradere" den ved selvbyg, så man fik en 3-vejs væg-højtaler med 2x6½" uden for mange kompromiser? Jeg
kan dog ikke helt gennemskue om man burde lave basreflex eller lukket i sådan en konstruktion. Dali's er lukkede da de
udnytter vægfladen.

Hvilke enheder kan anbefales hvis jeg ønsker en ligeså ren og fyldig lyd som findes i Dali's Suite og Concept serie? Formålet
er at kunne spille meget varieret musik; Elektronisk/Pop/Rock og skal også kunne fungere til lidt fester ;)

Jeg har kigget lidt på følgende enheder:
Seas CA18RNX
Peerless HDS-164NOMEX eller HDS-164PPB

Peerless ser ud til at være lidt fladere og være bedre med i dybden (må indrømme at jeg er lidt bass-addict, så det må godt
lyde godt i bunden).

Hvad skal jeg kigge efter mht diskanter? Seas 27TFFC?

Det skal lige siges at det er første gang jeg begiver mig ud i fuldblods selvbyg højtaler, og så vidt jeg kan læse mig frem til
skal jeg have noget måleudstyr for at kunne konstruere et godt delefilter - Er der nogle anbefaler mht dette?

Til top Vis odyssey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af odyssey

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt ukomplicerert, at bruge måleudstyr og heller ikke helt billigt.

Du kan få professionel hjælp hos www.danskaudioteknik.dk, eller du kan se om du kan finde en konstruktion der er målt igennem på forhånd.

Du kan kigge her for masser af færdigt udviklede byggesæt

www.lautsprechershop.de

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hvad med at glemme surround kanalerne og investere de ekstra penge i fronterne

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hvad med at glemme surround kanalerne og investere de ekstra penge i fronterne

Der står da ikke noget om surround. Som jeg har forstået vil han have god lyd i flere rum, med en væghøjttaler der designmæssigt minder om Dali's baghøjttaler, men som også kan spille bas.

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt forstået :) Plus det økonomiske...

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet om selvbyggeri.

Hvordan fungerer det at man måler højtaleren for at kunne konstruere delefilteret til så flad en kurve som muligt? Jeg
forestiller mig at kabinettet har stor betydning og at højtaleren så måles i kabinettet - Måles de hver for seg eller hvad?
Hvad koster det at få målt højtalere i københavnsområdet og er det kun DAT der gør det, eller er der nogle privatpersoner
med måleudstyr der tilbyder det?

Jeg er stadig tændt på ideen med en væg-højtaler - Jeg er dog i et lille dilemma da jeg ønsker at den skal gå ligeså dybt
som dem jeg allerede har, så kabinettet bliver temmelig stort og skal nok være basreflex.

Jeg har set bl.a. Troels Gravesens store kabinet med afrundede hjørner. Hvad er det for noget tyndt (MDF?) papir-agtigt som
kan bøjes? Hvor kan det købes og hvad koster det?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Der er flere her på forum der gerne hjælper. Kan dog ikke huske om der er nogle i Københavnsområdet. På forsiden kan du finde private hifi-klubber. Du kan jo finde en i København og melde dig ind i den. Her kan du sikkert få hjælp.

Bøjelig MDF tror jeg fås i alle byggemarkeder. Silvan hvor jeg bor, har det.

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man vælger at bygge en lukket højtaler med enheder der har en meget flad reference kurve, er måling så nødvendig? -
Der er jo i så fald ingen tuningparametre og hvor stor indflydelse har formen på kabinettet så?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 12 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

odyssey skrev:
Hvis man vælger at bygge en lukket højtaler med enheder der har en meget flad reference kurve, er måling så nødvendig? -
Der er jo i så fald ingen tuningparametre og hvor stor indflydelse har formen på kabinettet så?

Så simpelt er det desværre ikke. Hvis du vil give dig i kast med det på egen hånd, kræver det at du laver en del mere research, vil du være sikker på resultatet, kommer du ikke uden om måleudstyr.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Bøjelig MDF tror jeg fås i alle byggemarkeder. Silvan hvor jeg bor, har det.

Silvan i Aalborg kører faktisk halv pris ( 42.- ), lige nu på bøjeligt MDF plade, normalpris 84.- for 6 mm plade ( mål ca. 81 x 120 cm ). Prisnedsættelsen er pga. relativt stort lager og manglende afsætning, fik jeg at vide.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

odyssey skrev:
Hvis man vælger at bygge en lukket højtaler med enheder der har en meget flad reference kurve, er
måling så nødvendig? -
Så simpelt er det
desværre ikke. Hvis du vil give dig i kast med det på egen hånd, kræver det at du laver en del mere research, vil du være
sikker på resultatet, kommer du ikke uden om måleudstyr.
Jeg prøver jo at researche alt hvad jeg kan :) Måske
du kan forklare mig hvad det er man skal måle sig frem til hvis man laver et lukket kabinet med forholdsvist linære
enheder?

Er det fordi at alle enheder altid vil lave spikes/ujævnheder i frekvenslaget i forhold til en given kabinet konstruktion selvom
de er linære? Så undrer det mig bare hvordan de kan måle en linær kurve i første omgang.

Hvad koster det typisk at få lavet en måling i københavnsområdet i en butik?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun frekvensgangen der er ujævn. Især impedansen svinger voldsomt, og hvis ikke du kender denne helt præcist, så ved du ikke hvor delefrekvensen er. Du får derfor enten et stort overlap eller et stor hul.

Baffelstep er afhængig af baflens bredde, men hvis du vil være sikker, skal der også her målinger til.

Så er der niveau mellem enhederne, der også skal matche.

Til sidst er der så fasen, som der jo også skal være styr på.

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Okay, så lærte jeg lidt mere om målingerne :) Hvordan forbereder man så en højtaler til måling? Jeg formoder at man skal
have lukket kabinettet med terminaler til hver enhed separat?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk en god artikelserie her på siden, som på en nem og overskuelige måde beskriver det at bygge højttalere

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Interessant artikel, selvom jeg endnu kun har skimtet den :)

En ting jeg faktisk studser lidt over er lyden i min bil - Jeg har en subwoofer i bagagerummet og den er tydeligvis ude af
fase (har jeg bemærket gennem noget tid), men når enhederne er placeret så langt fra hinanden, skal man så ikke også
tage højde for den tid som lyden er om at nå destinationen?

En anden ting jeg har tænkt: Hvilken betydning kan det have (hvis nogen overhovedet) hvis enhederne er drejet 90 grader?
Man ser nogle gange højtalere der er konstrueret med enheder på forskellige sider af kabinettet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

odyssey skrev:

En ting jeg faktisk studser lidt over er lyden i min bil - Jeg har en subwoofer i bagagerummet og den er tydeligvis ude af
fase (har jeg bemærket gennem noget tid), men når enhederne er placeret så langt fra hinanden, skal man så ikke også

En anden ting jeg har tænkt: Hvilken betydning kan det have (hvis nogen overhovedet) hvis enhederne er drejet 90 grader?
Man ser nogle gange højtalere der er konstrueret med enheder på forskellige sider af kabinettet.

Gode betragtning, som du har helt ret i. Hvis du har prøvet at sætte et surroundsystem op, vil du vide at højttalernes afstand til lytteplaceringen skal indtastes. Det gælder også for subwooferen, og det er for at den kan integrere med hovedhøjttalerne. Afstand og fase hænger nøje sammen.

Du vil også kunne møde selvbyggere der nægter at flytte basenheden om på siden af kabinettet, da de mener det bliver umuligt at få til at hænge sammen. Andre mener tilgengæld godt det kan lade sig gøre.

Du vil med tiden finde ud af, at der ikke kun findes en sandhed.

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

odyssey skrev:

Hey.

At smide enhederne om på siden betyder alverden. Spredningen bliver en anden, og man får ikke det samme boost imo. Er selv ved at lave et par btw.

Mine egne højttaler kabinetter er netop blevet færdige, og har lagt stor vægt på løbetiden med diskanten i forhold til de andre enheder. Mærkeligt nok ser man det sjældent i diy-projekter.

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Nu fortsætter jeg lige min uendelig strøm af (dumme?) spørgsmål...

Jeg har læst et sted at en port/bas refleks gengiver lyden (som der står i artiklen; fungerer som en bas-enhed i sig selv)
men med 90 (eller var det 180?) graders forskydning, da den selvfølgelig gengiver det tilsvarende modsatte tryk fra
enhederne.

På mine Dali Suite, sidder porten foran lige under enhederne - Hvordan kan det være at en port ikke udligner lydtrykket
men istedet øger det???

Når der snakkes om fase, hvordan kan det så være at porten ikke ødelægger dette totalt?

Edit: Jeg kunne også bare læse materialet færdig RTFM. Sidst i 3. del er endda et eksempel på mit spørgsmål.
Transmissionssystemet ser ud til at være svaret på mit spørgsmål, men jeg undrer mig stadig over at det "i virkeligheden"
ikke virker til at være så stort et problem siden mange højtalerproducenter stadig laver almindelige port-systemer.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

med peerless enhederne er du nok nød til at bruge port

ang diskant kan jeg foreslå xt25 også fra peerless, før fra vifa

skal selv til at bygge ...godt nok lidt større men ja hvor får man målt og hvad koster det ..og hvad skal man forberede ...3 ledninger ud eller hvad . ønsker jo ikke pludseligt 3 huller i kabinettet

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

odyssey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvad har du tænkt dig at lave og bruge af enheder? Til hvilket formål?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes