Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Denon/Systemdek IIx alternativer ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidl. med stort held forespurgt på dette fede forum, og prøver nu igen - på forhånd tak for hjælpen

Jeg har genopdaget glæden ved analog lyd - og glæder mig nu over at jeg som teenager ikke nænnede at sælge mine plader og pladespiller da CD-mediet kom frem. Udstyr pt:

Pladespiller: Denon DP-57L

Riaa: Graham Slee Era Gold V

Pu: Dynavector 10x5 

Pladespilleren er fra min glade teenagetid..resten er nyt. Lyden er fin, dog sidder jeg tilbage med en fornemmelse af at der muligvis er en del at hente ved at udskifte pladespilleren. Jeg har ikke holdt øje med udviklingen indenfor pladespillere de sidste 15-20 år, og mangler derfor den nødvendige viden for at kunne udtænke opgraderinger. Jeg er blevet anbefalet kombinationen Systemdek IIX m. Helios Scorpio arm -  det er forholdsvis nemt at få fat på til billige penge, men vil jeg kunne være bedre tjent med en anden kombination ?

Forslag udbedes derfor til pladespiller/arm kombinationer, som vil kunne fungere godt/optimalt med min nuværende Riaa & PU - jeg forestiller mig at købe brugt enten i DK ell. på ebay i prisklassen op til ca. 4k.

Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget vundet ved at gå fra din denon til systemdek - det er mere spørgsmål om du er til brandy eller cognac - eller med andre ord - det er to udemærkde pladespillere som i kraft af denon'ens direkte drev kontra systemdækkets remdrev byder på forskellige måde at afvikle musikken.
Hvis jeg var dig ville jeg finde en anden arm til denon, og smide værket i en stor plinth - du må kunne få meget god tonearm brugt for 4K -

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Fornemt  Tak for input

Det var alternativt - og en løsning jeg ikke har skænket en tanke.

Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 21 November 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg har også en dp-57L. Det er så vidt jeg kan se ikke bare sådan lige at smidde den i en ny plint. På www.audioasylum.com er der én, som har smidt en ny arm på enten sådan en eller en dp-62L - jeg husker ikke hvilken, men søg på forummet. Der er så vidt jeg ved ikke nogen forskel på de to.

Hvis det var mig ville jeg enten beholde den som den er eller købe en anden, da det ikke er nogen enkel sag at skifte armen ud.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 22 November 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornyligt budt på en Denon i hjemmelave plint med SME arm - det var dog en dp 59L så hvis det ikke går med en DP 57 beklager jeg at have givet i råd der ikke er godt at følge

jeg kan nu ikke forstå hvorfor det skulle være så svært at hive tønden med værket ud, koble arm elektronikken fra så kun hastighed og start stop virker ?
Denon DP-57L

Description

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

mange af systemdekkene der er på marked er ved at være trætte i ophænget,for slet ikke tale om scorpioen.det VAR en dejlig pladespiller

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Det kan også godt lade sig gøre, og det er der som jeg nævner tidligere også andre der har gjort. På en dp 57L eller en dp 59L er det desværre ikke bare at pille tønden ud. På de lidt ældre denon-værk, eks. dp-3000 sidder hele drevet samlet i en "tønde" i plinten. På de nyrere, eks. dp-57L er den bare designet, sådan at det ser ud som om, at hele værket er samlet i en tønde.

Følg linket og se billeder taget af en, som har skiftet armen ud på en dp-62L til en oem rm300-arm. En dp-57L og en DP-62L er så vidt jeg ved identiske:

http://www.cartridgedb.com/edsstereo/denon_dp62L_armupgrade. htm

Som man ser er det bestemt muligt, men ikke helt enkelt - især ikke hvis man pønser på at smidde drevet over i en anden plint. Hvis det er et denon-værk med muligheden for en bedre arm man er på jagt efter, så søg en af de lidt ældre modeller, eks. en dp-3000 eller dp-5000 - hvis man kan finde det...

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hmm.... Tak for info til alle

Knægten skal jo opdrages ordentligt ... Så jeg forventer nu at han får Denon`en at lege med..

Er det en umulighed at kunne få en langtidsholdbar løsning m. pladespiller/arm kombi t. ca. 4K der kan udkonkurrere en Denon DP-57L ?

Riaa: Graham Slee Gold V

PU: Dynavector DV 10x5

PS. Jeg orker næsten ikke at købe en ny rega 3

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med en 1210´er?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

nonnegativ skrev:

Hmm.... Tak for info til alle

Knægten skal jo opdrages ordentligt ... Så jeg forventer nu at han får Denon`en at lege med..

Er det en umulighed at kunne få en langtidsholdbar løsning m. pladespiller/arm kombi t. ca. 4K der kan udkonkurrere en Denon DP-57L ?

Riaa: Graham Slee Gold V

PU: Dynavector DV 10x5

PS. Jeg orker næsten ikke at købe en ny rega 3

En sådan denon er da en fremragende pladespiller meget bedre end REGA 3. Bedre lyd og så er den ikke manuel, det er praktisk når man er vant til Cd afspillerens meget bedre  brugerkomfort. Brug da den oprindelige arm på Denon'en den er den jo født med så den passer til ploven.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 November 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et forslag til en lidt overset grammofon fra Pro-ject, 1.Xpression mk. III til ca 3.800 for en ny med kulfiberarm. der medfølger en ok AT 95 pick up der ikke er så velopløst som din Dynavector men tilgengæld har en mere levende lyd.

Denne grammofon er utrolig musikalsk og levende, men samtidigt transparent i sin lyd. Fin fin grammofon hvis du kunne falde for en ny og så er den pæn...

ellers skulle du overveje at hæve budgettet en anelse og kigge efter en brugt Linn LP 12 Valhalla eller en brugt Roksan XerXes.

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Tak for forslag - jeg er efterhånden kommet til den erkendelse at jeg bliver nød til at hæve budgettet...

En brugt Roksan ell. Linn er selvfølgelig en mulighed - pt. undersøger jeg dog mere i retning af VPI Scout.

Er der nogen der ved, hvor VPI forhandles i DK ?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad du vælger, går der ikke mange dage før dagligdagen melder sig. Dvs efter min mening vigtigt at en pladespiller også er praktisk og operationel i brug, at der er de nødvendige features der gør pladeskift, rens, skift af hastighed, start/stop til noget let, og ikke et projekt i sig selv    .. og frem for alt et støvlåg der kan stilles i alle positioner.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes