Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynder med plov... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Kære alle

Som ret uvidende om pladespillere spørger jeg alle jer kloge.

Jeg er efter et besøg hos en kammerat blevet ret tændt på at prøve mig med en pladespiller. Jeg blev enddog rigtig imponeret over den potentielle lydkvalitet ved direkte sammenligning med den samme plade på LP ift. CD.

Nu vil jeg så gerne spørge jer herinde hvordan jeg bør bære mig ad med at komme godt igang med vinylerne. jeg har styr på det basale og ved at jeg skal have en RIAA da min Exposure 2010 ikke har indbygget RIAA. Jeg har kigget mig lidt om i et par uger og tror umiddelbart jeg er parat til at kaste et par kilo efter en spiller i første omgang, er det nok til at få noget ordentligt ud af det?

Jeg har skrevet lidt med ham der har en Pro-Ject 6 til salg og det virker umiddelbart som en billig måde at komme igang med en spille der er lidt mere end entry-level. Er der nogen der evt. kender den og ved om det er noget man skal holde nallerne fra eller?

Nå, det var lidt til at komme igang med, jeg håber at høre fra jer, da det er begyndt at optage en del tid i mit hoved, og det kunne sgu være meget sjovt at rode med. Måske bliver man bidt af det.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft en Projekt pladespiller, men de skulle vidst være ret gode. Jeg var selv ved at købe en som min
førstegangs spille, men endte med en brugt luxman - den kostede kun det halve og jeg var godt tilfreds :-)

Men Projekten er sikkert ikke noget dårligt valg. Men der er jo så meget lækkert på markedet til to kilo. Skal de penge både
dække spille og Riaa?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg havde umiddelbart kun tænkt mig at de skulle dække spillen. Det er jo ca. hvad den billigste entry rega/pro-ject står i idag. men som sagt er jeg meget grøn på området. Man kunne jo let købe noget rigtig dyrt og så ikke få brugt det så det er ligesom for at komme igang. Forslag til RIAA i den billige ende er også velkomment.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Der er naturligvis mange veje til Rom.

Et alternativ kan være at finde en analog kvalitets receiver fra ultimo 70érne, de har 1-2 phono-indgange designet dengang man gik op i specs og kvalitet, og du har et perfekt match til afspilning af dine LPér. Kan fås for en tusse - og bruge resten på en kvalitetsspiller som Technics 1200 med en 120E PU. Købte selv en Marantz 2252B for 1.100 tidligere på året, og i sidste uge en ( ny ) Technics SL-1200 MKII med 120E PU som fås for samlet ca. 3.500. Så behøver du aldrig mere spekulere over pladespiller, og noget dine børnebørn kan arve 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret A127. Er det ikke 1210 du mener? Er den virkelig så god som man siger? Så vidt jeg nu har læst er det delte meninger om denne spille. Og vil jeg ikke få et bedre resultat med en separat RIAA i forhold til en ældre forst/reciever? Jeg vil helst ikke fylde hele stuen med grej da kæresten også gerne skulle kunne være der ;)

Ellers ingen der har erfaring med Pro-Ject 6?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

1200 er champagne sølv, 1210 er gråsort. Ellers skulle der ikke være forskel.

Om 1200 er så god som man siger - brugsmæssigt, kvalitets og featuremæssigt fås det vel ikke bedre næsten uanset pris - lydmæssigt er min egen konstatering at den lyder bedre end tilsvarende CD. Véd godt der er delte meninger, men til en pris under de 10.000 fås det ikke bedre, de der kritisere sammenligner med spillere over de 10.000.  

Mit indspark vedr. receiver var dels forslag til hvordan man også kan opnå et top specs anlæg, med indbygget radio AM/FM, 2 x phono indgange, men til en fraktion af hvad det ellers kunne koste, og lidt et oprør mod køb-og-smid-væk manien. Men især udfra synspunktet, lige børn leger bedst, dvs hvad passer bedre til afspilning af gamle LPére end en analog receiver og pladespiller fra ultimo 70érne   ...... men det afhænger naturligvis af prioritet, er det en hurtig idé om at spille plader, eller noget man satser på fremover. For mit eget vedkommende, er jeg meget glad for at gense den gamle pladesamling på 300+ LP. Har ikke lyttet til én CD siden jeg fik denne pladespiller.  Mange plader fås slet ikke på CD, og mange af de CD jeg har er ved at fejle, skulle jeg købe dem igen  , og så er det altså anderledes med plader, de lyder bedre end CD, og man er tvunget til at høre hele pladen

Véd faktisk ikke om en ny RIAA til 600 kr ( som den lokale hi-fi shop forsøgte at sælge mig )  er bedre end phono-forstærkeren i en Marantz 2252B. Kikker man ind i de to, er der voldsom forskel i komplexitet af print - uden at påstå at flere komponenter automatisk giver bedre lyd. Men er ret sikker på at phono forstærkeren i en Marantz fra 1978 er lavet efter alle kunstens regler uden skelen til kostpris, konkurrence på specs mellem de forskellige hi-fi brands var skarp i denne periode. Dengang var den primære kilde pladespilleren, dvs man kan godt regne med at Marantz lagde en del R&D i netop denne indgang.

Hvorfor skulle man være bedre idag til at lave en forforstærker til en smal niche idag ( nå, lad os lige lave en forforstærker til pladespillere, hvis vi nu går i nogle hobby bøger finder vi nok et rimeligt diagram ) - til 600 kr. , hvor meget R&D og kvalitet ligger der mon i sådan en fyr ?

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for alle indlæggene. jeg har nu læst mere og er blevet mere forvirret. Det virker lidt på mig som om at der er meget religion i det og også rigtig meget smag og behag. Som sagt kigger jeg stadig på den Pro-Ject 6.1 der er til salg og måske kunne en Rega Planar 3 være et godt alternativ? Der er meget delte meninger om Rega-spillerne, men har jeg nogenlunde ret i at der er nogenlunde brede enighed om at deres RB250/RB300 arme er rigtig gode? Så kunne man jo altid bruge armen i en evt. opgradering senere... Jeg tror at Pro-Ject 6.1'eren er med den originale alu-arm (det lyder som om jeg ved meget om det, men det gør jeg ikke, har bare læst en masse specs). Er denne arm god og vil den også kunne bære mig videre end begynder-stadiet?

Jeg var inde i lydbutikken, og med al respekt for deres måde at køre forretning på mente Pete at der var en del der potentielt kunne være problematisk ved 6.1'eren. Den er jo med flydende ophæng (hvilket han i det hele taget ikke er vild med og er der noget generelt omkring flydende spiller kontra ikke-flydende som fx. Rega's?). der kunne derfor potentielt være noget med ophænget, desuden evt noget med tallerkenen der kunne bliver konkav, og sidst kunne der være problemer med motoren, men jeg kunne vel principielt også være heldig... Hvad er jeres mening? Der har tidligere i min tråd været skrevet en del omkring 1200/1210'eren. Er der nogen der har prøvet både disse og evt. de andre omtalte her, og kan give mig noget feedback på dette?

Jeg har i aften siddet og overvejet bare at finde en LP (da jeg ikke ejer en LP endnu) med musik jeg også har på CD og så tage ud og se/lytte og se om det er noget jeg kan lide.

Jeg ved det var mange kommentarer/spørgsmål, men som altid værdsætter jeg al den viden der er tilstede på dette forum og jeg er ret tændt på snart at komme igang med at oprette en pladesamling og få hørt nogle plader, så alle kommentarer er velkomne.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 01 December 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Kasper,

Der er masser af religion i pladespillere
Det bedste man kan gøre, er at finde et ståsted og så udforske det. Måske var det ikke det man søgte, men så har man da fundet ud af det.

Pro-ject'erne er vist fine spillemaskiner. Og Ja, Lydbutikken kan være et specielt bekendstskab. Men de har solgt Pro-ject længe, og når Pete siger 6.1'eren kan være problematisk, ville jeg lytte grundigt efter.

Man kan også sige en masse om de billige Rega'er. Det er en nem måde at undersøge om vinylland virkelig er så forjættet som man antager...... Men hvis der ikke kommer en form for musik ud af dem, er det fordi de er sat forkert op.
Og Rega-armene er gode. De kan sagtens flytte med til en bedre pladespiller.

Og så lige en advarsel om musikken: Det er ikke alt der lyder bedre på vinyl. Mark Lanagan's Bubblegum er bedst på CD. Neil Young's MTV-trip Unplugged er bedst på vinyl. Det nytter ikke at sidde med en halvflad LP og prøve at overbevise sig selv om at vinylen er bedst

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2008 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en Rega P3 og jeg ejer selv en 1210'er. Det var dog ikke helt på mit anlæg. Men da jeg købt mit Nak grej
lyttede jeg ti lhos sælger på en P3, og et par stander HT'ere fra GaMut. Jeg var ærlig taget ikke så imponeret over lyden fra
P3, jeg synes den er flad og kedelig. Lige som selve pladespilleren. Men jo, armene er sku gode og kan sagtens hives med
over på en anden spille. Men hvis det er det du tænker på, så køb en Lenco L75, L78 og en SME arm, så er du sku good
going.

Men P3 vs. 1210 - Efter min mening vinder 1210eren. Men der er jo delte meninger om det hele

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 01 December 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Vilmann-Jeg tror du har fået et dårligt tryk af Lanegan. Mine 2 er fremragende.Sjældent har jeg hørt så dyb bas på en modern rock plade.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 01 December 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Vilmann-Jeg tror du har fået et dårligt tryk af Lanegan. Mine 2 er fremragende.Sjældent har jeg hørt så dyb bas på en modern rock plade.

Der er fin dyb bas, ja. Det er der også på cd'en. Bas er dog ikke alt , og jeg vil stadig holde på at cd'en lyder bedre.

Kasper: Kan du se religionen?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 01 December 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Apropos religion .... så er det en fornærmelse at kalde en pladespiller for "plov".   Så vidt jeg ved kommer der ikke musik ud af sidstnævnte.

Held og lykke med det analoge Kasper. Måske du kan få lidt hjælp her:

http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan godt se det, men det hjælper jo ikke så meget på forvirringen. Men jeg tror jeg må prøve mig frem. Alternativt skal man måske ofre lidt mere og rykke en klasse op, men det ville jeg nok helst gemme til næste step hvor jeg rent faktisk har fået købt nogle plader, ellers er der nok ikke så meget ide i det. Umiddelbart siger mit budget omkring max 2k uden RIAA. jeg overvejer kraftigt mht RIAA at købe et RIAA board til min Exposure 2010 da det ikke involverer ekstra kabler og er en nem løsning til at komme igang.

Technics 1210 lyder også som at være en god maskine. Jeg tror bare at jeg indtil nu ihvertfald har opfattet den mere som en arbejdshest end som en "audiofil" spille. Men det skal man måske ikke lade sig nare af. Andre muligheder når jeg har siddet og browset rundt er noget ældre Thorens (Synes mange har skrevet at de er lidt kedelige), og så så jeg på dba en era mk4 med en SME3009 arm til 1800,-. Ved ikke om dette evt kunne være noget. Der er også en Pink LPT til salg her på sitet til 2900,- med en Rega arm. Den ser også fin ud men jeg har læst lidt og det ser ud som om den skal sammenlignes med en Linn Basik og den ser lidt tvivlsom ud? Der er også et Linn Basik værk til under en tusse. Så kunne man købe en arm og putte på?

Hmmm, synes faktisk at jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg. Spørgsmålet er vel også hvornår man virkelig begynder at få noget der for alvor vælter min CD af pinden så jeg får det rigtige indtryk. Jeg tror at jeg er lidt bange for at købe noget der ikke helt lever op til mine forventninger til LP mediet.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 December 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:
Hej alle

Tak for alle indlæggene. jeg har nu læst mere og er blevet mere forvirret. Det virker lidt på mig som om at der er meget religion i det og også rigtig meget smag og behag. Som sagt kigger jeg stadig på den Pro-Ject 6.1 der er til salg og måske kunne en Rega Planar 3 være et godt alternativ? Der er meget delte meninger om Rega-spillerne, men har jeg nogenlunde ret i at der er nogenlunde brede enighed om at deres RB250/RB300 arme er rigtig gode? Så kunne man jo altid bruge armen i en evt. opgradering senere... Jeg tror at Pro-Ject 6.1'eren er med den originale alu-arm (det lyder som om jeg ved meget om det, men det gør jeg ikke, har bare læst en masse specs). Er denne arm god og vil den også kunne bære mig videre end begynder-stadiet?

Jeg var inde i lydbutikken, og med al respekt for deres måde at køre forretning på mente Pete at der var en del der potentielt kunne være problematisk ved 6.1'eren. Den er jo med flydende ophæng (hvilket han i det hele taget ikke er vild med og er der noget generelt omkring flydende spiller kontra ikke-flydende som fx. Rega's?). der kunne derfor potentielt være noget med ophænget, desuden evt noget med tallerkenen der kunne bliver konkav, og sidst kunne der være problemer med motoren, men jeg kunne vel principielt også være heldig... Hvad er jeres mening? Der har tidligere i min tråd været skrevet en del omkring 1200/1210'eren. Er der nogen der har prøvet både disse og evt. de andre omtalte her, og kan give mig noget feedback på dette?

Jeg har i aften siddet og overvejet bare at finde en LP (da jeg ikke ejer en LP endnu) med musik jeg også har på CD og så tage ud og se/lytte og se om det er noget jeg kan lide.

Jeg ved det var mange kommentarer/spørgsmål, men som altid værdsætter jeg al den viden der er tilstede på dette forum og jeg er ret tændt på snart at komme igang med at oprette en pladesamling og få hørt nogle plader, så alle kommentarer er velkomne.

Det er spørgsmålet om man mener basen er armen eller plinten, og om man overhovedet får opgraderet på et senere tidspunkt     jeg ville hellere ende med en original 1200, end en original "projekt" spiller af nyere dato.

Efter min mening er basen plinten og især de features den tilbyder - armen kan man altid udskifte senere - hvis man ikke er tilfreds. Det eneste spillere til under de 10.000 har er armen, resten er ikke noget at skrive hjem om ( uden at fornærme for mange ).

Udskiftelig headshell er altså ret praktisk, skal lige holdes i mente når man ser på arme..

Brugte spillere af nyere dato skal man nok holde sig fra, eller være omhyggelig ved køb, de mekaniske dele er ikke af bedste kvalitet.

Til sammenligning, havde jeg selv store planer med at sætte en SME 3009 II early på, men er faktisk ganske tilfreds med det originale set-up, og det bliver sikkert ikke til noget med projektet - men kunne godt finde på at investere i en AT-440 + headshell, det kan jeg lige overskue

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Du siger du ingen plader har.

Måske du kunne låne en pladespiller af en ven, låne en plade, eller købe et par stykker på loppetorv, og se om det er noget inden du bruger for mange penge. Måske det romantiske går lidt af efter nogle dage-uger.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 01 December 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper.

Jeg har en Pro-Ject 6.1 (Ofte beskrives den som en 6.9, men det hedder den altså ikke) magen til den på ksb.

Den har ganske rigtigt flydende ophæng, nærmere 3 fjedre, som kræver lidt justering, når den har været flyttet rundt. Der er indbygget en libelle i armboardet, som gør det ganske let at få den til at stå i vater.
Spindlen går på undersiden af plinten ned i en skål med silicone, som efter sigende skulle dæmpe vibrationer i konstruktionen. Hvorvidt det i praksis gør nogen forskel, aner jeg ikke.

Der er tilsyneladende en række muligheder for at tweake spilleren til yderligere vellyd. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke har kastet mig ud i det (endnu), så om det er en reel anbefaling aner jeg ikke. Info herom finder du her: http://www.cognitivevent.com/av_tt.html 

Vær opmærksom på, at der originalt følger en glasplade med spilleren, sammen med en filtmåtte. Du bør lytte dig frem til, om du foretrækker glaspladen over eller under filtmåtten.

Armen er en Pro-Ject kreation. Mekanisk kan den ikke drible udenom Rega arme, til gengæld kan man justere den i højden uden at skille den ad, i modsætning til Rega armene.

Pickup: Jeg bruger en Dynavector DV-10X5 på min, og den fungerer fremragende.

Hygge,

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig købt en spille, og sidder og hører på min "nye" Pro-Ject spille. Lyder rigtig hæderligt synes jeg. Nu skal jeg bare have en ny nål til K1'eren (måske en K3 nål?) og så ellers en masse plader. Jeg glæder mig rigtig til at høre en masse dejlig musik på spillen.

Pladetallerkenen slår en ganske bitte smule, er det noget jeg bør gøre noget ved lige umiddelbart?

Tak for alle rådene i øvrigt.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2008 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

ja, hvis pladetallerkenen slår, så ville jeg bytte den på stedet.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Bytte er desværre ikke umiddelbart en option, da dyret er købt (billigt) brugt. Er der nogle er har erfaring med den slags? Så vidt jeg har fundet ud af er det en zink-tallerken, og den kunne vel i princippet godt slå sig lidt over 10 år? Jeg har idag også lagt mærke til at den buer svagt nedad (høj inden omkring lejet men er let buet jo længere man når ud fra lejet. Jeg kan se at man kan købe en ny tallerken i en vinyl/metal-legering til 6 + 6.9 men man der kan vel være noget med vægt som skal være ens med den eksisterende.

Er det evt. relativt simpelt at få lavet en ny tallerken? Principielt er det vel "bare" et stykke drejet metal?

Mvh
Kasper

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Efter at have undersøgt det lidt kan man vel kalde min pladetallerken for en smule konveksdvs. pladen har kun kontakt med plademåtten inde omkring lejet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes