Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Center dur ikke til HD-lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har tidligere haft problemer med at diskanten i min centerhøjtaler forvrænger osv ved højere volumen, og har efterfølgende fået ny diskant sat i.

Jeg har nu fundet ud af at ved afspilning af alm dvd film er der inen problemer ved "høj" volumen. -16db på pioneer sc-lx 71 receiver.

Men ved afspilning af blu-ray film ved samme volumen forvrænger diskanten ved skrig og høj tale i filmen.

Min center er en dali suite C0.8. Bestemt ikke en lille center højtaler.

Kan jeg bare ikke bruge den center til hd-lyd?? Vil det evt hjælpe hvis jeg sætter en effektforstærker på centerhøjtaleren?

Håber I kan hjælpe for jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg løser problemet.

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Enten er det fordi der er mere information i de højeste frekvenser i HD-lyden, eller også er det den øgede dynamik der er mulig, som overstiger centerens evner.

Spørgsmålet er, om det er "nok" med mere effekt til at styre den -eller om du har brug for en vildere centerhøjtaler?

Hvor højt spiller du ved -16dB på din pioneer - det burde vel være omkring 89-90 dB.. hvis den vel at mærke har -30dB-punktet ved de foreskrevne (DD og THX) 75dB..
Det er normalen at kalibrere ved -30dB.. og at 0dB så derfor ligger ved 105 dB for de alm. højtalere, og subben kan peake ved op til 110-115dB iflg. Dolby Reference level / THX´s foreskrifter for lydniveau og kalibreringsrutiner.

Men den burde jo kunne spille op til 90 dB uden problemer.
hvad der forvrænger er svært at sige.
Du kan prøve at putte en anden HTér på centerudgangen, og se om en af dine fronter også forvrænger - hvis den gør -så er det nok  forstærkeren der er problemet.
Hvis en anden HTét ikke forvrænger, så er det jo nok centeren der ikke kan klare enten lydtryk /dynamik eller frekvensgangen fra HD-lyden.

Prøv at bytte lidt rundt - så bliver du nok klogere

Mvh. Offcourse

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Det vil ikke hjælpe at sætte en ekstra effektforstærker på, så vil du bare kunne spille endnu mere forvrængning.
Prøv at tjekke om alle forbindelser til centeren er som de skal være, f.eks. at skrue terminalerne er skruet rigtigt hårdt fast.
Jeg har tit oplevet, at hvis man ikke får strammet dem ordenligt - altså ikke sådan helt løst men bare almindelig fast hvor man mener 'nu er der da i hvert  fald forbindelse', så får lidt skratten.
De skal strammes så blodet forlader fingrene, og efterstrammes hver anden måned.

Det kan ogås være filmen.
Hvis det kun er den ene film, så skal du nok ikke tænke så meget over det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Det er alle bluray film der er problemer med skratten i diskanten.

Alle forbindelser virker til at være ok.

Vil prøve at sætte en af fronterne til centerkanalen og se hvad der sker.

Det er bare noget møg, hvis jeg skal have en anden center som kan klar hdlyden, for hvilken vil så lige passe til mine dali suite 2.8 fronter

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes