| Forfatter |
|
bitnissen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et spørgsmål vedrørende ringkernetrafoer og brum: Har en DIY klasse D forstærker hvor jeg netop har monteret et DC filter før trafoen. Til min store overraskelse er der stadigt et vist niveau af brum fra trafoerne efter montering af DC filteret.
Hvad skyldes dette (mekaniske?) brum, og er der nogen muligheder for at eliminere det? Er det et spm om kvalitet af trafoerne eller er der andet galt?
Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har brum efter montering af DC fælde, skyldes det typisk opspændingen af trafoen. Jeg går ud fra du har monteret den på en metalplade ? I såfald bør du stadig have en gummiskive mellem metalplade og trafo, (udover den støbemasse der typisk er på trafobunden), og derudover skal du være meget påpasselig med ikke at spænde trafoen for hårdt fast, da dette får vibrationer til at forplante sig til metalpladen, der så virker som klang bund. Håber det var en hjælp.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tre ting der kan få en trafo til at brumme:
1) DC 2) Hård belastning = underdimensioneret trafo 3) Dårlig samlekvalitet
Du har elimineret 1) og hvis din forstærker er klasse D så er 2) også elimineret.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Der er tre ting der kan få en trafo til at brumme:
1) DC 2) Hård belastning = underdimensioneret trafo 3) Dårlig samlekvalitet
Du har elimineret 1) og hvis din forstærker er klasse D så er 2) også elimineret. |
|
|
Hvad med mekanisk brum, som Thomas Sillesen siger? Du syntes måske ikke den skal med?  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan, dårlig samlekvalitet er = mekanisk brum  Men selv godt samlede ringkerner (og i øvrigt alle andre trafoer) vil have mere eller mindre mekanisk brum. Så derfor er den mekaniske montage så vigtig  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god trafo brummer altid lidt - lidt...
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Dan, dårlig samlekvalitet er = mekanisk brum Men selv godt samlede ringkerner (og i øvrigt alle andre trafoer) vil have mere eller mindre mekanisk brum. Så derfor er den mekaniske montage så vigtig  |
|
|
Ja ok, jeg tolkkede det som være lodninger mm.  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarene. Jeg har lagt ekstra karimatskiver mellem trafoerne og kabinettet, så tror det er i orden. Brummet er ikke højt men dog hørbart - måske især fordi der er to trafoer (monoblokke)... Der er heller ikke tale om underdimensionering, har 500 W per mono-kanal  Anyway, jeg vil prøve at lege lidt med sammenspændingen og se om det hjælper. Ellers må jeg prøve lidt med forskellige afkoblinger og se om det gør en forskel. Er ikke så vild med at have trafoen liggende løst i bunden. Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. ringkerne-trafoer og brum. Prøv at dreje den (dem) 0-360 grader indtil minimum brum opnås.
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Vedr. ringkerne-trafoer og brum. Prøv at dreje den (dem) 0-360 grader indtil minimum brum opnås. |
|
|
Kan du forklare hvorfor at dreje dem skulle have en effekt? (Det er ikke så let at dreje dem pga kabler mm...) Pudsigt nok synes trafoen i den ene mono at brumme højere end den anden selv om de er identiske og i identiske setups
Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
LeUneBete Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Cujo
Bruger siden: 17 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv som et forsøg at løsne dine trafoer og skub noget blød bølgepap ind under og over og se om det hjælper.
Hjælper det ville det sikkert være en god idé at lægge noget blødt gummi under og over trafoerne
Det er typisk en løs vikling i trafoen der laver brummet men kan mange gange fjernes ved ovenstående
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeUneBete skrev:
Prøv som et forsøg at løsne dine trafoer og skub noget blød bølgepap ind under og over og se om det hjælper.
Hjælper det ville det sikkert være en god idé at lægge noget blødt gummi under og over trafoerne
Det er typisk en løs vikling i trafoen der laver brummet men kan mange gange fjernes ved ovenstående
|
|
|
Netop for at imødegå den slags problemer har jeg udover de medfølgende (tynde) skiver af noget skummateriale indlagt endnu en skive fra et gammelt karimat underlag (~8mm tyk) under hver trafo. Jeg skal have fundet en længere bolt, men så vil jeg da prøve med flere lag, og også over trafoerne for at se om det hjælper :) Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
LeUneBete Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Cujo
Bruger siden: 17 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok prøv at spænde dem en ekstra gang Evt løsne dreje dem lidt og spænde igen Mange gange skal de kun drejes 1-2 cm og spændes ordentligt så stopper brummet
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bitnissen skrev:
Mik112 skrev:
|
Vedr. ringkerne-trafoer og brum. Prøv at dreje den (dem) 0-360 grader indtil minimum brum opnås.
|
|
|
Kan du forklare hvorfor at dreje dem skulle have en effekt? (Det er ikke så let at dreje dem pga kabler mm...)
Pudsigt nok synes trafoen i den ene mono at brumme højere end den anden selv om de er identiske og i identiske setups 
Mvh Bitnissen
|
|
|
Ved at rotere/dreje ringkerne trafoer en anelse kan du nedbringe indstrålet brum i div. elektronik.
Men som jeg forstår dit spørgsmål er det mekanisk brum der er problemet. Det er der også svar på længere oppe 
|
| Til top |
|
| |