| Forfatter |
|
JitH Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bagpå min reciever skifte mellem 4 og 8 ohm.. Mine højtalere kører med 4ohm.. så jeg har selvf. sat den til 4ohm ... men jeg er nysgerrig.. hvad betyder det egentlig for recieveren/højtalerne om det er 4 eller 8 ... ? 
Og er 4 ohm "bedre" end 8 ? eller betyder det ikke noget.. bare recieveren og højtalerne er sat ens op?
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener den spiller mindre watt i 4 Ohm.
|
| Til top |
|
| |
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyclops skrev:
| Jeg mener den spiller mindre watt i 4 Ohm. |
|
|
Som jeg husker, er en forstærker som regel dobbelt så Watt stærk i 4ohm, frem for 8ohm (2x100w 8ohm^2x200w 4ohm) jeg kan self. tage fejl.. Hvad der er forskellen har jeg ik noget begræb om... __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er noget med at hvis du sætter forstærker på 4 Ohm, så vil den begrænse sin effekt, så den ikke "brænder" sammen/bliver for varm. Da 4 Ohm trækker mere strøm end 8 Ohm. Men jeg skulle ikke mene at der ville ske noget ved at du sætter den på 8 Ohm, i stedet for 4 Ohm. Bare du ikke spiller vildt højt i længere tid adgangen. Ellers tag din hånd og mærk om den bliver mere varm end normalt. Ellers slår den nok selv fra.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
I "4 Ohm" stillingen er spændingen begrænset så man undgår at overbelaste forstærkeren. Hvis strømforsyningen kunne følge med, så ville effekten være dobbelt så stor i 4 ohm som i 8 ohm, men da strømforsyningen også er den dyreste del af forstærkeren, så er det her man sparer flest penge. Derfor er man nødt til at begrænse spændingen for at undgå at ødelægge noget
/U.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay...
Hmm skal lige være sikker ... Hvad sker der så hvis jeg sætter min reciever til 8 ohm, nu hvor mine højtalere er på 4 ohm ?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert ikke noget  Hvis du skruer meget højt op og spiller sådan i lang tid, så kan du risikere at receiveren lukker ned pga. af overbelastning eller i værste fald at den bliver ødelagt (hvis ikke sikringskredsløbet virker ordentligt). Som flere andre har nævnt så er dette dog ikke sandsynligt.
/U.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ !
Jeg vil helt klart anbefale at sætte den på den højeste impedans (her 8 ohm) da det helt klart giver den bedste dynamik og kontrol !
Prøv - du vil klart kunne høre en forbedring i lyden .....chancen for at "brænde forstærkeren af" tror jeg er minimal da dine højttalere alligevel ikke har en "fast modstand" , men svinger med frekvensen.
..........og da de fleste forstærkere med en 8/4 ohm omskifter ikke foretager nogen impedanstilpasning , men blot begrænser strømkapaciteten , er den eneste risiko vel kun at sikringskredsløbne slår fra hvis man spiller ekstremt højt ?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
stefan89 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er modstanden i dine højtalere... du laver næmere en kortslutning på din fprstærker med et par højtalere der køre 8 ogm end 8 ohm...
bedre svar kan jeg ikk give dig...
mvh. stefan
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine højttalere er på nominelt 8 ohm, bruger du selvfølgelig bare 8 ohm´s udgangene, men højttalere er sjældent på rent 8 ohm, så jeg ville prøve i 4 ohm´s belastning, måske det giver mere dynamik; det afhænger af højttaleren. Forvent ikke at forstærkeren kan give den dobbelte effekt i 4 ohm, det kan kun meget kraftige forstærkere!!!
|
| Til top |
|
| |
hifi allan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
OBS! var väldig någran med 4 och 8 ohm innan jag förståd vad det bettyde så kopplade jag in två 4ohms högtalare till en 8 ohms förstärkare och så plötsligt sa det pik! så var förstärkaren trasig sen köpte jag en ny förstärkrkare och gorde samma sak utan att veta om det den gick också sönder sen förstod jag att det var ohmen SÅ VAR VÄLDIGT NOGRAN MED 4 ELLER8 OHM MVH ALLAN PÖYHÖNEN!  SÅ BLIR DET SÄKERT BRA! __________________ från en fame factory galning
|
| Til top |
|
| |
hifi allan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Hvis dine højttalere er på nominelt 8 ohm, bruger du selvfølgelig bare 8 ohm´s udgangene, men højttalere er sjældent på rent 8 ohm, så jeg ville prøve i 4 ohm´s belastning, måske det giver mere dynamik; det afhænger af højttaleren. Forvent ikke at forstærkeren kan give den dobbelte effekt i 4 ohm, det kan kun meget kraftige forstærkere!!! |
|
|
__________________ från en fame factory galning
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Princippet må da være at hvis man benytter 4 ohms højtalere, så sætter man sin forstærker til 4 ohm. Hvorfor skulle der ellers være en omskifter?
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|