| Forfatter |
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Går og lurer lidt på om man skulle skifte HIFI. Jeg har et sæt SA Challenger højtaler.
Overvejelser går på:
1: Bladelius Thor Mk-II og Freja Mk-II (Pris: 44K)
alternativt
2: GamuT SI100 og CD3 (Pris: 72K)
Musikstilen er Van Morrison, Davis Gilmour, Simply Red, Hall & Oates, Katie Melua, Keb Mo, Solomon Burke, Pink Floyd, Neil Young, Bob Dylan etc. Musik med få instrumenter.
Jeg kan lide en varm lyd fra 200 W kl. A rørforstærker, men gider ikke varmen og strømforbruget. Anlægget må ikke være så analytisk at det giver lyttetræthed, eller straffer dårlige indspillede CD'er.
Jeg ved godt jeg skal forbi HIFI-pusheren og lytte, låne med hjem etc., men hører gerne nogle synspunkter. Hvad karakteriserer de to systemer? Er GamuT'en 28K mere værd?
Mvh
BoB
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er til rørlyd og varme, så synes jeg hverken du skal kigge på Bladelius eller GamuT.
De er, i mine ører, meget neutrale og transparente. Og du vil, med de forkerte eller rette (alt efter hvad målet er) højttalere, sagtens kunne høre når det er en dårlig indspildning.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv haft kombien Thor + Freja MK1
Thor er neutral og afslørende, men bliver aldrig anmasende og lyttetrættende. Derimod kan Freja godt være lidt for analytisk og steril at lytte til med den forkerte højttaler. Her mener jeg en lystklingende højttaler. Et par Vienna med Deres karakteristiske lidt tilbagelænede lyd er et godt match. (Har selv prøvet det)
Thor skal efter min mening parres med en varm eller rørklingende cd afspiller. F.eks en copland, Rega, Audia og du vil få et meget afbalanceret system som sidder lige i skabet.
Spiller for øjeblikket på en Thor Mk1 med en Copland CDA822. Det lyder fantastisk __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan varmt anbefale Gamut SI100 har den selv, sammen md CD3 og det virker bare. Lavede på et tidspunkt en AB test mellem en Bladelius CD til ca. 20 K og den gamle GamuT CD1 og der var sådan set ret store forskelle, gæt hvilken der var bedst?
Du kunne jo evt. købe min SI100......den er ca 8 mdr. gammel og er i sort. Vil nemlig gerne have for- og effekt fra Gamut. __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
|
Hej,
Går og lurer lidt på om man skulle skifte HIFI. Jeg har et sæt SA Challenger højtaler.
|
|
|
Hvad er det for en højttaler? Den har jeg aldrig hørt om. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de lydpræferencer ville GamuT sættet nok være at fortrække, men jeg ville som du også selv siger, køre ud og lytte på begge ting. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ayre er så vidt jeg ved kendt for en rørlignende lyd. Deres AX7e og CX7e løber vist op i omkring 60 kilo, billigere end
Gamut i hvert fald. Jeg hørte dem kort på messen for nylig, og jeg synes godt jeg kunne genkende karakteristikken om
rørlyd.
|
| Til top |
|
| |
hifi2me Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os høre mere om de højttalere så er det nemmere at vurdere og komme med anbefalinger.
Og hvor stort rum samt lydniveau forventer du?
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja undskyld. Højtalerne er SA Ranger, ikke Challenger . Dem der ligner et udråbstegn. Lokalet er 38 kvm.
Mvh
Bob
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
|
Ja undskyld. Højtalerne er SA Ranger, ikke Challenger . Dem der ligner et udråbstegn. Lokalet er 38 kvm.
Mvh
Bob
|
|
|
Så er jeg med igen  __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var inde at høre Bladelius i dag. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene. Jeg har både en Primare I21 integreret forstærker, og en Primare CDI10. Bladeliussen bør være meget bedre, men det var nu ikke mit indtryk. Blev demonstreret over nogle ELN højtalere, som jeg ikke kender. Jeg bliver nok nødt til at teste på mine egne SA Ranger, som jeg tror yder sættet mere retfærdighed?!
Den mekaniske finish er ikke i toppen. Den skuffede. Og fjernbetjeningen er direkte uhensigtsmæssigt designet. Man skal vælge apparat forud for betjeningen. Det kan være OK. Men hver gang man ønsker justere volumen, skal man vælge AMP, og så får man et par sekunder til at betjene amp'en. Hvis du ikke når at regulere ned eller op, må man vælge amp igen, og så får du ca. 2 sek. mere HMMM 
Skuffen på CD'en virker meget billig plastik PC-agtig. Kan det virkeligt være OK?
Mvh
Bob
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
|
Var inde at høre Bladelius i dag. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene. Jeg har både en Primare I21 integreret forstærker, og en Primare CDI10. Bladeliussen bør være meget bedre, men det var nu ikke mit indtryk. Blev demonstreret over nogle ELN højtalere, som jeg ikke kender. Jeg bliver nok nødt til at teste på mine egne SA Ranger, som jeg tror yder sættet mere retfærdighed?!
Den mekaniske finish er ikke i toppen. Den skuffede. Og fjernbetjeningen er direkte uhensigtsmæssigt designet. Man skal vælge apparat forud for betjeningen. Det kan være OK. Men hver gang man ønsker justere volumen, skal man vælge AMP, og så får man et par sekunder til at betjene amp'en. Hvis du ikke når at regulere ned eller op, må man vælge amp igen, og så får du ca. 2 sek. mere HMMM 
Skuffen på CD'en virker meget billig plastik PC-agtig. Kan det virkeligt være OK?
Mvh
Bob
|
|
|
Som så mange andre cd afspillere på markedet er drevet og skuffen af plastic. Dog er det på Bladelius Freja ikke et Cd rom drev. Der sidder et Denon drev. Men enig, det virker plasticagtig når man åbner skuffen. Men drevet fungerer ganske upåklageligt. Den gamle Freja MK1 var dog efter min mening bedre samlet mht til skuffe og drev. Der sad et pioneer drev.
Skal du have noget der er dyrere og føles mere lækkert så prøv en AudiaFlight Cd one. Den er dog toploaded __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bob Dylan
Har du fået handlet og hvad fik du købt...Gamut eller Bladelius? __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, hvad med musical fidelity, syntes det ligger i den varme ende, ser ofte 2nd-hand eller demo til fornuftige priser.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| hej, hvad med musical fidelity, syntes det ligger i den varme ende, ser ofte 2nd-hand eller demo til fornuftige priser. |
|
|
Har overvejet selv at prøve en Musical Fidelity A5 POW efektforstærker, den skulle være på 2x250w men jeg kan ikke finde nogen brugt nogle steder. __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
dan a. skrev:
| hej, hvad med musical fidelity, syntes det ligger i den varme ende, ser ofte 2nd-hand eller demo til fornuftige priser. |
|
|
Har overvejet selv at prøve en Musical Fidelity A5 POW efektforstærker, den skulle være på 2x250w men jeg kan ikke finde nogen brugt nogle steder. |
|
|
tror ikke A5 power amp kan følge din si 100 eller de større gamut produkter, det var rettet mod bob dylan, da han eftersøgte en rør agtig lyd fra en transistor amp/cd combo, flere af de større MF produkter har rør i signal vejen. Hvis du er fristed til at prøve MF så prøv at se på www.ebay.co.uk da punden er i bund, vær opmærksom på om den vare du kigger på befinder sig i et EU land så du ikke kommer i klemme med tolden, lige ledes er det ikke alle som er villig til at sende til danmark. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dan
Prøver at lure lidt på ebay. Syntes nemlig jeg har hørt godt om MF A5 POW og det kunne være sjovt at høre den selv.
__________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Skal du have noget der er dyrere og føles mere lækkert så prøv en AudiaFlight Cd one. Den er dog toploaded
|
|
|
Det kan jeg kun tilslutte mig. Har selv en. Det oser af kvalitet. Materialerne, lyden når lågen åbner osv..
Og så spiller den skønt. Dejligt afslappet og varm i lyden og med en god dynamik. På ingen måder anmasende.
Audia Flight's integrerede "One" spiller også ganske godt og har noget af den samme afslappede varme lyd, som du efterlyser. Og ligeledes dejligt kvalitetsindtryk.
I forhold til Audia Flights for- og effekttrin, som spiller sublimt, bliver den ikke nær så varm. Især flight 100 afgiver meget varme, så den er nok ikke så aktuel - hvis det ikke må varme for meget...
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle Audia Flight produkter oser af kvalitet, har self haft den omtalte flight ONE mk2, den manglede dog lige de sidste kræfter til at styre mine VA BCG ved højt lyd niv. men helt sikkert en dejlig forstærker.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |