| Forfatter |
|
explosivo Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lave bi-amping med mine Cerwin Vega CLS 15. Og jeg har 2 stk NAD 272. Skal jeg bruge den ene 272er til bassen på begge højttalere. Eller en per højttaler med en udgang til bas. og en til det sidste?
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge en forstærker til hver højttaler, da du kan brokoble hver forstærker, og derved få mere effekt til dine højttalere.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Jeg ville vælge en forstærker til hver højttaler, da du kan brokoble hver forstærker, og derved få mere effekt til dine højttalere.
|
|
|
Det kan han da ikke hvis han vil køre med bi-amp.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Dan R. Hansen skrev:
|
|
|
|
|
|
Det ved jeg godt  , men det virker til at han tilsyneladende ikke har en bestemt plan, og derfor foreslår jeg at bruge en forstærker til hver højttaler. Det syntes jeg er den bedste løsning for ham.  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Stanley skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Jeg ville vælge en forstærker til hver højttaler, da du kan brokoble hver
forstærker, og derved få mere effekt til dine højttalere. |
|
|
|
|
|
Det ved jeg godt , men det virker til at han tilsyneladende ikke har en bestemt plan, og derfor foreslår
jeg at bruge en forstærker til hver højttaler.Det syntes jeg er den bedste løsning for ham. |
|
|
Kommer lidt an på formålet
Det stresser forstærkeren ret meget at køre brokoblet, men prøv da evt. begge dele af. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
explosivo Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at brokoble dem. Og det gav så meget at sikringerne i højttalerne sprang. Men når jeg spiller normalt som jeg gør nu med begge højttalere til en 272er så giver det nok. Så behøver ikke flere watt. Men det er mere nu jeg alligevel har 2 stk 272er og kablerne til at bi-amp. hvad er så den beste måde at gøre det på.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Det ved jeg godt , men det virker til at han tilsyneladende ikke har en bestemt plan, og derfor foreslår jeg at bruge en forstærker til hver højttaler. Det syntes jeg er den bedste løsning for ham.
|
|
|
Ja, det kan han også godt, men som han selv skriver til bi-amping. Det er det nogle kalder for vertikal bi-amping.
Den anden mulighed kaldes så horisontal bi-amping.
Hans spørgsmål er så hvad der er bedst horisontal eller vertikal bi-amping. Brokobling er noget helt andet. Jeg vil anbefale bi-amping frem for brokobling. Om han vælger vertikal eller horisontal, mener jeg ikke betyder noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Det ved jeg godt , men det virker til at han tilsyneladende ikke har en bestemt plan, og derfor foreslår jeg at bruge en forstærker til hver højttaler. Det syntes jeg er den bedste løsning for ham.
|
|
|
Ja, det kan han også godt, men som han selv skriver til bi-amping. Det er det nogle kalder for vertikal bi-amping.
Den anden mulighed kaldes så horisontal bi-amping.
Hans spørgsmål er så hvad der er bedst horisontal eller vertikal bi-amping. Brokobling er noget helt andet. Jeg vil anbefale bi-amping frem for brokobling. Om han vælger vertikal eller horisontal, mener jeg ikke betyder noget.
|
|
|
Jeg ved godt at brokobling er noget andet.  Tag det nu roligt min ven.  I så fald ville jeg vælge at bruge en amp til hver højttaler stadigvæk. Grunden er, at jeg kunne forestille mig at de 2 kanaler på hver amp deler samme lytte bank. på den måde får bassen mere af lyttebanken til sig selv, da det så kun er èn bass der bruger af fx 2 x 10.000uf, end fx to basser der deles om 2 x 10.000uf. På den anden side ville en separat amp til bassen og en til resten også være godt, da bassen ikke forstyrre de øvre toner når den suger noget strøm. Men det er en CV højttaler, så om du kan høre bedre detaljer ved at bruger separat amp til de øvre toner, ved jeg ikke. Men en gang kontrol til bassen kan en CV højttaler vel altid forstå.  ? Mærkeligt at sikringerne sprang ved brokobling. Et eller andet sted kan det også være at den kun kan klare at køre brokoblet på 8 ohms højttalere? __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
explosivo Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
højttalerne er 8 ohm. Jeg havde den kun oppe på det som jeg spiller med normalt. Og med de watt højttalerne skulle kunne klare skulle de da nok kunne tåle det de 2 stk 272er kan levere. Men fandt også ud af at der er 4A sikringer i. Og i de papire der følger med højttalerne står der at de bruger 5A. Ved ikke om det har meget at sige?
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at give mig sjælero  , nu har du husket at fjerne bøjlerne mellem højttaler terminalerne, ikke ?
|
| Til top |
|
| |
explosivo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det har jeg da. Har bi-wire kabel :-) Så har aldrig brugt de bøjler.
|
| Til top |
|
| |