Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Opsætning af Console, ASIO og foobar2000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har det sidste stykke tid kæmpet som en gal for at få sat Console, ASIO foobar2000 osv rigtigt op for at kunne bruge convolver til at korrigere for rum-korrektion. Der er selvfølgelig mulighed for blot at bruge convolver til foobar, men da jeg ønsker at hive alt lyden gennem convolver har jeg valgt den noget mere fleksible løsning med Console.

Jeg har snart søgt nettet tyndt men kan ganske simpel ikke finde ud af hvordan jeg gør. Sad i nat og kæmpede i et par timer, men må vist bede om lidt hjælp da jeg blot mangler en mindre ting et eller andet sted

Jeg har forsøgt både med mit EMU 0404 lydkort og de tilhørende ASIO drivere, og også mit onboard lydkort og ASIO4ALL.

Jeg har indtil videre fået sat foobar 2000 op til at bruge ASIO output og Console er også konfigureret til at bruge ASIO input/output og ikke mindst med convolverVST plugin og et andet "forsøgs-plugin" der bare skulle ændre lyden så meget som muligt så jeg ikke var i tvivl om hvorvidt lyden gik gennem Console eller ej

Indtil videre ser indstillingerne ud på følgende måde. Problemet er dog, at lyden ikke ryger gennem Console før den når udgangen, og mit umiddelbare gæt er at jeg skal have lavet en form for "internal loopback" for at få det til at virke.

Nogle der kan hjælpe?

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Er hele ideen med ASIO er jo at lydstrømmen går DIREKTE fra afspilleren til lydkortet i en låst data-strøm? Nu kender jeg ikke Console, men umidelbart ville jeg tro at det ikke kan lade sig gøre, men jeg er bestemt ikke sikker. Har nemlig aldrig kunne få ASIO4ALL til at virker på min pc (l**te Ac'97 skod realtek pis ).

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at køre uden om Console med ASIO4ALL eller EMU's ASIO?

Har du prøvet at køre lyden igennem Console uden ASIO4ALL?

Foobar v. 0.9.4.5 og ASIO4ALL v. 2.8 spiller ihvertfald fint her

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg sætter Winamp eller Foobar2000 til at afspille via ASIO4ALL eller EMU's ASIO går outputtet direkte forbi windows-mixer osv som det skal, men desværre når signalet ikke forbi Console som ønsket. Ideen med ASIO er netop som NEY_ skriver at gå uden om windows mixer og hvad der ellers måtte være i signalvejen, hvilket virker helt perfekt. Problemer er blot at jeg gerne lige ville have signalet til at runde Console hvilket jeg ikke har kunne få til at virke. Jeg har også prøvet Directsound men med samme resultat (bortset fra at windows-mixer osv selvfølgelig bliver passeret på vejen).

Jeg mener dog det skulle være muligt at lade Console samle ASIO signalet op (på en eller anden måde), for derefter at føre det igennem de fornødne filtre og smide outputtet videre...
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Når det nu heller ikke virker med Directsound, tyder det jo på, at problemet skyldes Console. Kender du til andre, der har fået det til at virke på den måde du beskriver? Har kigget kort på deres side og ser umiddelbart ud til, at programmet er lavet til at blive brugt sammen med div. MIDI-applikationer?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jep, fra følgende link:
http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=2599

Det gik så lige op for mig at jeg skal have redirected WDM til ASIO in hvorfra Console samler ASIO-in signalet op for derefter at smide det igennem de ønskede plugins og videre til ASIO-out

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Du må gerne lige komme med et opfølgning når det virker, synes rumkorrektion via Convolver virker rigtigt spændende

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Det skal jeg gerne gøre.
Jeg ved der er skrevet en del om det, men måske det ville være en fin ide at lave en lille guide til hvordan jeg selv er kommet igennem det, da jeg undervejs har måtte bruge lidt tid på at finde ud af mindre ting

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det lykkedes at finde ud af det

- Må blankt erkende at det ikke var vildt let med den tilhørende software til EMU (jeg er ikke så glad for softwaren, synes den er noget forvirrende sat sammen).

Men nu virker det da endelig, og jeg siger mange tak for hjælpen.

Når jeg lige har fået sat mig lidt mere ind i det vil jeg (hvis jeg husker det) kort beskrive hvordan jeg har gjort.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Tillykke, og fedt!  Du må såmænd også gerne kommentere lidt på selve lyden - hvor stor en forbedring gør det faktisk?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler lige et par målinger, men mon ikke det kommer i løbet af i morgen

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Here goes:
Jeg har gennem længere tid fundet digital rum-korrektion utrolig spændende. Der er dog rigtig mange forskellige programmer, og de har alle både fordele og ulemper. Det mest "kendte" er DRC - Digital room correction (http://drc-fir.sourceforge.net/), men hvis man blot har lyst til at se lidt målinger og et hurtigt resultat kan det virke lidt uoverskueligt at skulle give sig i kast med det. Jeg så derfor på programmet REW (Room eq Wizard) som er et freeware program der er rimelig let at gå til hvad angår målinger osv. Programmet er dog hovedsagligt beregnet til at "kalibrere" subwoofere sammen med en Behringer.

For at komme i gang købte jeg derfor et Galaxy CM-140 SPL meter (alternativet havde været en ECM800 mikrofon samt forstærker), for at kunne lave lidt målinger og komme i gang. Jeg fandt dog hurtigt ud af at man ikke kom langt uden at have en Behringer til at korrigere, og ideen med blot at smide filteret på Foobar2000 uden at kunne lave lidt målinger for at se hvor meget filteret havde hjulpet var jo knap så sjovt.

Mit største problem var at jeg tilsyneladende ikke kunne finde en måde hvorpå jeg kunne få filteret til at påvirke al lyd der blev smidt ud af computeren ud over at bygge en decideret pc, baseret på Linux med evt. brutefir og lign. eller skulle bruge en Behringer som alligevel ikke er mere end en avanceret equalizer hvorfor den ikke kan bruges til "rigtig" rum-korrektion. Projektet lå derfor stille i noget tid grundet komplikationerne, arbejde osv. men man bliver jo nødt til at opgradere sit anlæg før eller siden

Det sidste stykke tid har jeg derfor kigget på hvilke muligheder der er på markedet, da jeg senere hen gerne vil have mulighed for equalizer, rum-korrektion og evt. også digitale delefiltre. En mulighed var Tact, men den er begrænset til 2 kanaler + evt 2 subwoofere med 2.2'eren. Et alternativ var DEQX som også havde en masse af de muligheder som jeg søgte.
Fælles for begge muligheder var dog prislejet - de er begge et pænt stykke over hvad min pengepung kan klare lige i øjeblikket
Alternativet har været Behringer og andre lav-pris produkter (sammenlignet med Tact og DEQX), som alle har haft det tilfælles at lydkvaliteten ikke helt er på det niveau som jeg har ønsket. Da alt rum-korrektion, eq og delefilter alligevel skal ske digitalt ser jeg heller ikke nogen grund til at lade signalet blive konverteret fra digitalt til analogt mere end 1 gang, hvilket også (ofte) er tilfældet med f.eks. Behringer.

Den bedste løsning jeg har kunne finde har derfor været at gå videre med PC'en. Jeg har derfor valgt udelukkende at bruge min pc til at behandle signalet. I starten bliver det kun rum-korrektion og evt delefilter til bassen, og senere hen vil jeg overveje at pille delefilteret ud af mine højttalere og lade computeren stå for det hele. Fordelen er at man har mere eller mindre 100 % styr på signalet, det hele foregår digitalt og sidst men ikke mindst prisen.

Valget faldt på brugen af DRC sammen med Convolver VST (http://convolver.sourceforge.net/vst.html) som bliver styret af host-programmet Console (http://www.console.jp/en/index.html).

Ideen er at man vha. DRC får lavet et filter der korrigerer for de knap så heldige resonanser der er i rummet.
Vha. Convolver korrigeres der for blandt andet resonanser, men i mit vedkomne var det ønskeligt at det var alt lyden der blev korrigeret. Jeg valgte derfor Host-programmet Console der kan styre (sammenkoble) flere forskellige plugins. Ved at lade alt afspillet lyd gå fra WDM til ASIO IN og lade Console tage ASIO IN, behandle signalet og smide det ud gennem ASIO OUT ryger alt lyd en tur igennem Console og derved ConvolverVST og det ønskede filter (samt evt. delefilter og lign).

Erfaringer kommer senere

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det endelig at få lavet lidt målinger og et filter 

Desværre var første forsøg ikke særlig vellykket. Jeg er ikke helt klar over om det skyldes mikrofonen der er brugt (Galaxy CM-140), dårlige målinger eller en fejl undervejs i processen - så jeg må vist prøve igen.

Jeg har også lidt problemer med Convolver der er omkring 2 sekunder om at få lyden gennem filteret hvilket jeg synes er rimelig lang tid

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Mit SPL-meter er desværre ikke lavet til målinger over 8 khz hvorfor mine målinger formegentlig ikke er blevet gode nok.

Jeg kan derfor ikke lave ydereligere målinger før jeg får købt en ny mikrofon (Bliver en ECM 8000 + en forstærker)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes