Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

hej ..

jeg har et probelm. jeg er i gang med at lave nogle dipol højtaler .. .. jeg lave en anden baffel ... men når jeg er i min stol og lytter .. er der ikke diskant i den ene side ..  når jeg rejser mig op er der intet problem...  det er kun denene side der er probelmet ...  har i en ide om hvad det kan være  

enheder

r2904
12m
vifa mg 22
zomax 15"

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Underligt - har du tjekket fasen på højtalerne?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

ja .. jeg bruger 6 db filter .. deler ved 8khz 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 11 December 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Den er helt gal, det burde være indlysende at det ikke kan lade sig gøre. 6db filter og dele så højt... det skaber jo udfasning af et enormt område bare du bevæger dig få grader off-axis vertikalt. I et lyddødt rum hvor du lytter direkte på aksen, vi taler milimeter præcision her!, vil det fungere (hvis du overhovedet har styr på fasen?), men ikke i den virkelige verden.

OG Se så at få noget måleudstyr på! Ellers kan du godt aflevere de lækre enheder til et mere fornuftigt formål

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 12 December 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

OG Se så at få noget måleudstyr på! Ellers kan du godt aflevere de lækre enheder til et mere fornuftigt formål

Hvor skal vi (os der ikke har mleudstyr) så aflevere enhederne ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 12 December 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
ja .. jeg bruger 6 db filter .. deler ved 8khz 

Med 6dB er diskanten kun dæmpet -6dB ved 4Khz, og -12dB ved 2Khz. Som jeg har forstået det skal den diskant dele ved 5Khz.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 December 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

kappen skrev:

Hvor skal vi (os der ikke har mleudstyr) så aflevere enhederne ?

Du kan bare sende dem til mig .

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 December 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hvis det har interesse, kan en måledag godt arrangeres, ellers er det umuligt at lave et fornuftigt filter.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

jeg giver dig helt ret i det med måle udstyr ... men det kræver jo lige at det bliver klar til at blive målet ud .... men hvilket filter mener du da jeg skal bruge .. når jeg vil dele så højt ...

før jeg siger ja tak til at få det målt ud .. skal jeg kigge have de sidste enheder i hus .. og fået lave det rigtige baffel .. som jeg forventer skal være i ege træ...  håber at det er tungt nok...

kappen skrev:
Den er helt gal, det burde være indlysende at det ikke kan lade sig gøre. 6db filter og dele så højt... det skaber jo udfasning af et enormt område bare du bevæger dig få grader off-axis vertikalt. I et lyddødt rum hvor du lytter direkte på aksen, vi taler milimeter præcision her!, vil det fungere (hvis du overhovedet har styr på fasen?), men ikke i den virkelige verden.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 December 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
jeg giver dig helt ret i det med måle udstyr ... men det kræver jo lige at det bliver klar til at blive målet ud .... men hvilket filter mener du da jeg skal bruge .. når jeg vil dele så højt ...

før jeg siger ja tak til at få det målt ud .. skal jeg kigge have de sidste enheder i hus .. og fået lave det rigtige baffel .. som jeg forventer skal være i ege træ...  håber at det er tungt nok...

kappen skrev:

Jeg mener ikke at du skal dele så højt, bare at dele ved 4khz, kræver at konstruktionen er uhyggeligt gennemtænkt. Jeg vil forslå 3-3.5kHz med 2 eller 3ordens parallel filter, dette er selvfølgelig en umulig opgave uden målinger, men igen, hvis det skal være ordentligt så er der ingen vej uden om..

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

oki .. jeg vil bare gerne have så meget ud af min 12  m.. jeg vil dele med min 8" ved 1600 hz sådan ca ....  men det kan godt være det er godt nok vved  4 k...  men tak for jeres svar ...  så må jeg nok heller komme i gang .. skal lige have samlet mine monoblokke

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 December 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
oki .. jeg vil bare gerne have så meget ud af min 12  m.. jeg vil dele med min 8" ved 1600 hz sådan ca ....  men det kan godt være det er godt nok vved  4 k...  men tak for jeres svar ...  så må jeg nok heller komme i gang .. skal lige have samlet mine monoblokke

Jeg ville dele lavere, max 1200Hz mellem din 8" og 12m og gerne lavere. Der vil du sagtens kunne bruge et første ordens filter.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

det stilles større krav til størrelse på enheder i dipol ..  så jeg komme nok ikke til at dele længer nede .. dem  

er der nogen af jer som kender et sted hvor jeg kan købe cervin vage 104er  enhed .. den skulle være en super mellem tone enhed .. den er nok 25 år gammel efter hånden ..??

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Er det denne her?

http://review.zdnet.com/product/car-audio/cerwin-vega-vega-1 04-car-subwoofer-driver/30113142

m@dsen

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

det er ikke filteret men placeringen af diskanterne der er problemmet , har du aldrig hørt en af de 10000 skod center HTere der er på markedet, 6dB filteret lyder bare bedst men det kraver mere.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

nej desværre ikke .. det er en pa enhed .. det kan spille fra 80 til 7000 hz..

m@dsen skrev:

Er det denne her?

http://review.zdnet.com/product/car-audio/cerwin-vega-vega-1 04-car-subwoofer-driver/30113142

m@dsen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

jo jeg har hørt mange .. og nogle få godt ... nu syntes jeg ikke at center højtaleren er så følsom .. bruger selv en billig en .... 

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 December 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Enig med phoeniks, det er mere placering af enhederne der er et problem end det ( måske ) er delefilteret.

Enhederne skal placeres på samme akse, vertikalt.

Åben baffel systemer fungerer ofte rigtigt godt med 6 db/okt filtrering, dog er du ude i noget af en opsætning, er det virkeligt nødvendigt med 4 enheder ? 3 enheder skulle sagtens kunne varetage hele frekvensområdet, da den kevlar 8" strækker pænt langt op i frekvensområdet ...og endda vellydende http://www.tymphany.com/mg22wo09-08 . Umiddelbart ville jeg foreslå at bruge 8"'erens egenafrulning og prøve at lege dig frem til en delefrekvens relativt højt og så nøjes med et 12 db/okt filter til diskanten.

Brug evt. kappen's tilbud, så faseforhold kommer på plads ved at måle sig frem.

Kig evt. Lampizator's hjemmeside: http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/Loudspeakers.html  ( from P0 - P26 )

Lampizator har lavet et pænt antal åben baffel konstruktioner, typisk med simpel delefiltrering.

Med kun 3 enheder vil jeg tro at du kan få et godt resultat, ved at dele imellem 15" og 8" ved ca. 50 - 80 hz og ca. 3,5 khz imellem 8" og diskant. ( OBS: det er gætteri, så derfor leg dig frem til et vellydende resultat ). 15" zomax'en har en høj følsomhed i forhold til 8"'eren, så derfor skal den begrænses til kun de dybeste frekvenser, hvor dens output er mere begrænset.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet det 8" til at spille højt op .. prøvede at dele ved 2 khz.. men syntes der kom til at mangle en hel det del forhold når jeg ahr den 4" med .. og den 4" lyder bare super godt i det område .. der syntes jeg at den diskant falder af til forhold ..... det var et forsøg med at sætte de to på siden .. jeg vil bare gerne ungå at den bliver så høj...  men jeg komme nok ikke uden om at sætte dem over hinanden ...

KrammeAcoustics skrev:

Enig med phoeniks, det er mere placering af enhederne der er et problem end det ( måske ) er delefilteret.

Enhederne skal placeres på samme akse, vertikalt.

Åben baffel systemer fungerer ofte rigtigt godt med 6 db/okt filtrering, dog er du ude i noget af en opsætning, er det virkeligt nødvendigt med 4 enheder ? 3 enheder skulle sagtens kunne varetage hele frekvensområdet, da den kevlar 8" strækker pænt langt op i frekvensområdet ...og endda vellydende. Umiddelbart ville jeg foreslå at bruge 8"'erens egenafrulning og prøve at lege dig frem til en delefrekvens relativt højt og så nøjes med et 12 db/okt filter til diskanten.

Brug evt. kappen's tilbud, så faseforhold kommer på plads ved at måle sig frem.

Kig evt. Lampizator's hjemmeside: http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/Loudspeakers.html  ( from P0 - P26 )

Lampizator har lavet et pænt antal åben baffel konstruktioner, typisk med simpel delefiltrering.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 December 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
jeg har prøvet det 8" til at spille højt op .. prøvede at dele ved 2 khz.. men syntes der kom til at mangle en hel det del forhold når jeg ahr den 4" med .. og den 4" lyder bare super godt i det område .. der syntes jeg at den diskant falder af til forhold ..... det var et forsøg med at sætte de to på siden .. jeg vil bare gerne ungå at den bliver så høj...  men jeg komme nok ikke uden om at sætte dem over hinanden ...

Nemlig.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes