| Forfatter |
|
mikeaarup Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et par "dumme spørgsmål angående surround"
Jeg har købt en brugt Denon AVR 2807, til mit lille surroundsæt- jeg kører PCM via toslink til fra min samsung BD1400 bluray. Jeg sværgede oprindelig til stereo, og har selv bygget 2 monoblokke i med god tomgangs strøm- men her kommer mine spørgsmål
***Hvad er forskellen på DTS neo (cinema), og Dolby pro logic II, som er de eneste 2 standarder jeg kan vælge?
***Hvordan finder jeg ud af hvilket format jeg skal vælge, når jeg afspiller min blurayfilm, for at få det "bedste resultat"?
***Jeg kan kun se 2 højtalere i input og 5 højtaler i output på displayet i DENON'en (kører PCM)
***Hvorfor kan jeg "kun" skrue op på -14.5 dB i surround mode, går jeg ind og forstærker indgangssignalet på indgangskontrollen i DENON'ens opsætningnen menu, falder mastervolumen, med lige så mange dB som jeg forstærker indgangsignalet med.. Men hvorfor max grænsen på 14.5dB- jeg har sat volumelimit til både off og 0 dB- men stadig et max på 14.5.. Slår jeg den i pure direct, kan jeg skrue op på 0dB..
Håber der er nogen der kan holde til at læse hele smøren, og give mig nogle svar:-)
på forhånd tak
Mike
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
DTS:Neo og Pro Logic II er begge DSP-programmer der simulerer 5.1 eller 6.1 lyd ud fra et to-kanals lydspor. Det kan fint bruges til TV-programmer eller gamle film uden ægte surround. Du skal vælge et multi-kanals lydspor på dine Blu-Ray. Det er sikkert noget Dolby Digital HD eller noget i den stil. Jeg har ingen forstand på disse Denon-recievere, men jeg er da næsten sikker på at manualen har svaret, hvis du ikke har dybdelæst den endnu.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerførst, tusind tak for det hurtige svar..
Ligemeget hvilket format jeg vælger fra min på bluraydisken, viser den kun 2 fronthøjtalere... kan det virkelig passe at man ikke kan dekode alle signaler i PCM over toslink?
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
kan det virkelig passe at man ikke kan dekode alle
signaler i PCM over toslink?
|
|
|
Ja... det kan det. Optisk/toslink har ikke båndbredde til mere end 2 kanaler i PCM. Hvis du vil have rigtig HD-lyd, så er der kun to muligheder: analog (og det har din BD-afspiller vist ikke) og HDMI. Hvis du er nødsaget til at benytte toslink, så skal du sætte din blu-ray til at outputte bitstream, for så får du i det mindste mulighed for Dolby Digital og DTS i samme (core) kvalitet, som vi kender det fra DVD. Både DTS:Neo og Pro Logic II er noget skrammel! Det er simulering af flere kanaler ud fra 2 kanaler, og der kan kun blive noget falsk pladder. Så hellere nøjes med stereo. __________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg jo rigtig dårlig stillet, for mener ikke at jeg kan køre HDMI ind i min DENON 2807- trods det, at den har 2 HDMI
indgange og en udgang, og så dekode lyd ud fra det?
What the f... shall i do?
.. Ej hvor er stereoverdenen bare så meget nemmere:-)
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din receiver har HDMI og kan håndtere PCM/LPCM (det tror jeg, de fleste receivere med HDMI kan), så kan du bare sætte din bd-afspiller til at dekode HD-lyden og outputte som LPCM over HDMI. Herefter får du den ukomprimerede lyd. Du får ikke din receiver til at skrive ting som "DTS HD MA" i displayet, for dekodningen sker i afspilleren, der bare får et ukomprimeret PCM-signal via HDMI, men det ER den "rigtige" HD-lyd, du får på denne måde.
__________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om den kan håndtere PCM/LPCM- men den er ca et år gammel...;-) Som sagt aner jeg ikke en KÆFT om
surround... Jeg kan vælge downsampling på min bluray afspiller... laver den det til LPCM?
Jeg vil bare gerne at jeg kan se på min amp at der kommer et 5.1 signal ind, og den spytter ud i 5.1- istedet for nu, hvor
den sender 2.0 ind og "5.1" ud...
Jeg har været nede og installere i 3 par hifiklubbens det billigste (argon) phonokabel, for at se om det gør nogen forskel)-
men vil helst køre HDMI...
Tusind tak for de gode svar indtil nu
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig skal du køre HDMI. At nøjes med to-kanals stereo og Pro Logic er helt ude i skoven, når du har muligheden for at "gøre det rigtigt".
Du skal gøre følgende:
- HDMI fra BD til receiver
- HDMI fra receiver til TV
- Indstil BD til at dekode HD-lydformaterne og sende dem ud som PCM (og jo det KAN den)
- Indsæt film, tænd reciever og tryk play
- Nyd filmen
Men da jeg hverken har samme receiver eller BD-afspiller som dig, så kan jeg ikke fortælle dig, præcis hvordan du gennemgår hver step. Du bliver altså nok nød til at kigge i manualerne... 
Jeg har en PS3 og en Denon 1909 receiver, der gør det præcis som nævnt ovenfor. Det virker perfekt. __________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
no fear, du har bare indstillet det forkert. Du kan modtage 7.1 PCM via HDMI på receiveren. Det kræver dog at du indstiller afspilleren til det. Det kan tage lidt arbejde at få indstillet det hele rigtigt. Manualen er ikke nødvendigvis din ven i denne forbindelse, de er ofte lidt mangelfulde til denon receivere. Tricket er at starte oppefra og arbejde sig ned i setup menuen.
Ang. volumen, så kan du ikke skrue mere op fordi du har indstillet noget gain på en eller anden måde. Hvis du sætter alle dine kilder til +12dB, mister du 12dB på mastervolume. Det samme hvis alle dine højttalere meget i + inde i speaker setup (optimalt skal de stå til 0). Det sker ofte hvis der er skruet for højt op på subben. Subben bliver så sat til -12dB og de andre højttalere bliver sat til + for at kompensere. Grunden er at forforstærkerdelen kun kan tilføje et vist gain. Andre producenter har ikke dette problem, men i stedet for at begrænse hvor meget man kan skrue op gør de det at skalaen går hele vejen op, men reelt set er volume kontrollen bypassed længere nede i skalaen __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg skal i hifiklubben igen og købe et HDMI, og så hjem og lege idag... Konen er jo heller ikke hjemme, så skal den
sku have gas...
Tusind tak for de gode og brugbare svar!
MVH
Mike
|
| Til top |
|
| |