| Forfatter |
|
torsteno Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvordan tilslutter jeg bedst min subwoofer til min integrerede forstærker.
skal fortrinsvis bruges til musik.
Jeg forestiller mig at koble subben til tape-out eller pre-out. Men er der nødvendigt at trække et dobbelt RACA kabel fra H og V kanal til H og V på subb'en. Alternativt vha. et enkelt kabel, men så vha. et Y-kabel som samler begge kanaler fra forstærkeren.
Er godt klar over at bassen normalt er indspillet i mono og derfor normalt ens i begge kanaler.
Fra min surround forstærker har jeg tidliger koblet subben til LFE udgangen på forstærkeren og til subbens indgange vha et Y-kabel.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke bruge tape out, da du ikke kan justere volumen på tape-udgangen.
Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.
Hvilken forstærker bruger du?
Bas er IKKE indspillet i mono, medmindre der er tale om LFE-spor
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Bas er IKKE indspillet i mono, medmindre der er tale om LFE-spor |
|
|
Dog er der ofte samme basniveau i begge kanaler. Det er ikke så tit man bruger stereoeffekter i basområdet.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
steinstar Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.
|
|
|
Hvordan skal det forstås? Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva? __________________ Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804
Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
steinstar skrev:
brok skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.
|
|
|
Hvordan skal det forstås? Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva?
|
|
|
Næh, det kan man ikke, men signalet fra pre out skal vel retur i forstærkeren via main in? Derfor y-leddet, og derfor 2 kabler til sub'en.
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
steinstar Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
steinstar skrev:
brok skrev:
Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.
|
|
|
Hvordan skal det forstås? Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva?
|
|
|
Næh, det kan man ikke, men signalet fra pre out skal vel retur i forstærkeren via main in? Derfor y-leddet, og derfor 2 kabler til sub'en. |
|
|
Ah, ofcourse  Har de fleste subs 2 indgange? __________________ Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804
Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
|
| Til top |
|
| |
torsteno Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen.
Troede faktisk at en tape out og en pre out var det samme!
Min cyrus forstærker har pre-out. Så jeg trækker bare 2 kabler til sub'en. Dropper så bare Y-ledene.
Sjovt nok så har jeg ikke set forklaring på tilkobling til en helt normal integreret forstærker i manualen til min nuværende eller tidligere sub. Måske kobler folk bare normalt sub'er til surroundforstærkere med en LFE udgang.
Well, nu kan det ikke gå helt galt.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej torswteno.
Grunden til, at der ikke i din manual er beskrevet hvordan du forbinder sub'en til en integreret forstærker er, at de aller fleste alene bruger en sub i forbindelse med surround.
Hvis nu din Cyrus ikke havde pre out, og din sub ikke havde indgange på højttalerniveau, ville du i princippet ikke kunne kombinere de 2.
Jeg kender ikke din Cyrus, kan du godt tappe signalet fra pre out, uden at forbinde det til main in? Hvis ikke, så er du tilbage til y-leddene.
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |