Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 16:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: vertical tracking angle (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 26 December 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Hvad angår det med ændringer i VTF, så prøvede jeg men min digitalvægt, som kan måle i hundrededele gram at
undersøge, hvilken forskel det gør, hvor højt hævet over plinten vægten er placeret. Jeg kunne ikke måle nogen
nævneværdig forskel...


Især dét er da vældig interessant oven på artiklen.
Har din arm så lavt eller højt tyngdepunkt?

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 26 December 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Det er en arm med så vidt jeg kan vurdere lavt siddende kontralodder ifht. omdrejningspunktet (de fleste uni pivot arme er realiserede sådan).

Det med variationen i VTF er altså dynamisk, derved mener jeg at det svinger under afspilnngen af pladebulerne.

Har selv en REGA arm uden ledninger liggende fra gl. dage -  så måske skulle en del af julen bruges på at wire den og eksperimenter selv.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 26 December 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ja, min mørch har ganske rigtigt et lavt tyngdepunkt. Fidusen ved at justere den ind sådan, at antiskatingfjederen er i samme højde som pladen er, at så er armens omdrejningspunkt placeret i samme højde som pladen, og det er med til at forhindre at bulede plader giver for meget wow og flutter.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 27 December 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Jeg har læst de forskellige indlæg vedr, VTA her er et link som er værd at læse: Nu skulle det virke

http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html#TIP

Hej Solvin,

Hvis jeg tyder dit foto korrekt er det ikke VTA du viser. VTA er vinklen en nål har i forhold til det punkt den drejer omkring. Lidt vanskeligt at se for sig visuelt måske, men det er også en ret ligegyldig vinkel at prøve at justerer, da den er ret umulig at ramme.

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader. Hvis du forstiller dig at nålen (ikke nåle røret) står vinkelret på pladen, så skal du hæve din armbase 4-8mm, da 1mm for en 9" arm er omkring 0.25 grad. Man "tilter" skære nålen lidt forover, da den så skulle slippe vinylen lidt bedre når man skære. Som du sikkert har regnet ud, så kan man ikke justerer VTA uden at påvirke SRA. Nåletryk påvirker også disse vinkler. 

Der findes en gammel artikel fra bladet Audio, ca 1980, som behandler dette. Man skal huske at man kan nemt blive helt opslugt af at justerer alt muligt, men vinyl skæring og aftastning er noget af det med flest variabler, man kan tænke sig. Man kan aldrig nå perfekt justering for alt. Selv RIAA korrektion, kan man ikke stole på.

Lav en fornuftig justering og få så lyttet til noget musik, uanset media.

Glædelig jul,

Morse

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 27 December 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Morse skrev:

Jeg har læst de forskellige indlæg vedr, VTA her er et link som er værd at læse:

www.soundfountain.com/amb/ttadjust.htlm   linket virker ikke men prøv Google 

Hej Solvin,

Hvis jeg tyder dit foto korrekt er det ikke VTA du viser. VTA er vinklen en nål har i forhold til det punkt den drejer omkring. Lidt vanskeligt at se for sig visuelt måske, men det er også en ret ligegyldig vinkel at prøve at justerer, da den er ret umulig at ramme.

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader. Hvis du forstiller dig at nålen (ikke nåle røret) står vinkelret på pladen, så skal du hæve din armbase 4-8mm, da 1mm for en 9" arm er omkring 0.25 grad. Man "tilter" skære nålen lidt forover, da den så skulle slippe vinylen lidt bedre når man skære. Som du sikkert har regnet ud, så kan man ikke justerer VTA uden at påvirke SRA. Nåletryk påvirker også disse vinkler. 

Der findes en gammel artikel fra bladet Audio, ca 1980, som behandler dette. Man skal huske at man kan nemt blive helt opslugt af at justerer alt muligt, men vinyl skæring og aftastning er noget af det med flest variabler, man kan tænke sig. Man kan aldrig nå perfekt justering for alt. Selv RIAA korrektion, kan man ikke stole på.

Lav en fornuftig justering og få så lyttet til noget musik, uanset media.

Glædelig jul,

Morse

Hej Madsen

Også et super link, virkelig informativ, mange tak for det  Det er ikke helt nemt at blive klog på, om VTA og SRA virkelig har noget at sige, men jeg er af den overbevisning, at det har det.

Jeg har det meste af dagen leget med disse to parameter, og er kommet frem til at min pickup, skal hælde et hårsbredde bagover, for at lyde bedst.

diverse forstørrelses glas har også været anvendt, men et er sikkert, at 1 grad det er umuligt at se, selv gennem en 10 gange lup. Jeg har også anvendt mit kamera, for så bagefter at åbne billedet i Paint shop pro hvor man kan rette et billed op, på den måde kan man se graderne ens diamant har i forhold til pladen.

Lidt pernippen er man jo, når det gælder den bedste aftastning af ens plader.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 28 December 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
madsen skrev:

Morse skrev:

Jeg har læst de forskellige indlæg vedr, VTA her er et link som er værd at læse:

www.soundfountain.com/amb/ttadjust.htlm   linket virker ikke men prøv Google 

Hej Solvin,

Hvis jeg tyder dit foto korrekt er det ikke VTA du viser. VTA er vinklen en nål har i forhold til det punkt den drejer omkring. Lidt vanskeligt at se for sig visuelt måske, men det er også en ret ligegyldig vinkel at prøve at justerer, da den er ret umulig at ramme.

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader. Hvis du forstiller dig at nålen (ikke nåle røret) står vinkelret på pladen, så skal du hæve din armbase 4-8mm, da 1mm for en 9" arm er omkring 0.25 grad. Man "tilter" skære nålen lidt forover, da den så skulle slippe vinylen lidt bedre når man skære. Som du sikkert har regnet ud, så kan man ikke justerer VTA uden at påvirke SRA. Nåletryk påvirker også disse vinkler. 

Der findes en gammel artikel fra bladet Audio, ca 1980, som behandler dette. Man skal huske at man kan nemt blive helt opslugt af at justerer alt muligt, men vinyl skæring og aftastning er noget af det med flest variabler, man kan tænke sig. Man kan aldrig nå perfekt justering for alt. Selv RIAA korrektion, kan man ikke stole på.

Lav en fornuftig justering og få så lyttet til noget musik, uanset media.

Glædelig jul,

Morse

Hej Madsen

Også et super link, virkelig informativ, mange tak for det  Det er ikke helt nemt at blive klog på, om VTA og SRA virkelig har noget at sige, men jeg er af den overbevisning, at det har det.

Jeg har det meste af dagen leget med disse to parameter, og er kommet frem til at min pickup, skal hælde et hårsbredde bagover, for at lyde bedst.

diverse forstørrelses glas har også været anvendt, men et er sikkert, at 1 grad det er umuligt at se, selv gennem en 10 gange lup. Jeg har også anvendt mit kamera, for så bagefter at åbne billedet i Paint shop pro hvor man kan rette et billed op, på den måde kan man se graderne ens diamant har i forhold til pladen.

Lidt pernippen er man jo, når det gælder den bedste aftastning af ens plader.

Mvh

Torben

        Hej Solvin, jeg bruger en urmagerlup 20x og jeg vil tro at den grad jeg har på mine PU.er er mere henad 10 - 20 Grader 1 - 2 grader er umuligt at se, jeg bruger i øjeblikket en Micro spille med mulighed for at montere alle mulige arme og dermed alle mulige justeringer. Jeg har en beogram 4002 og en 8000 stående og når jeg checker med luppen er det let at se at den ligger på 10 - 20 grader
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 28 December 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
[jeg bruger en urmagerlup 20x

Et link i en anden tråd (til en custom-made protractor) har gjort mig nysgerrig på det med at anvende en lup til justeringen. P.t. anvender jeg bare en "legetøjsmodel" som jeg fandt et eller andet sted, men hvor kan man købe en seriøs lup - enten butik eller online? Og hvad koster en lup med f.eks. 10x forstærkning?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

madsen skrev:
[jeg bruger en urmagerlup 20x

Et link i en anden tråd (til en custom-made protractor) har gjort mig nysgerrig på det med at anvende en lup til justeringen. P.t. anvender jeg bare en "legetøjsmodel" som jeg fandt et eller andet sted, men hvor kan man købe en seriøs lup - enten butik eller online? Og hvad koster en lup med f.eks. 10x forstærkning?

har haft en i 30 år på 15x' men købte en på nettet ved at søge :urmagerlup 20x et eller andet sted i København 
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 29 December 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Wymax skrev:

madsen skrev:
[jeg bruger en urmagerlup 20x

Et link i en anden tråd (til en custom-made protractor) har gjort mig nysgerrig på det med at anvende en lup til justeringen. P.t. anvender jeg bare en "legetøjsmodel" som jeg fandt et eller andet sted, men hvor kan man købe en seriøs lup - enten butik eller online? Og hvad koster en lup med f.eks. 10x forstærkning?

har haft en i 30 år på 15x' men købte en på nettet ved at søge :urmagerlup 20x et eller andet sted i København 

Tak, det må jeg prøve.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

I må undskylde mit fravær. Men familie go julefrokoster har taget tiden.

Jeg kan desværre ikke finde min gamle artikler, men har googlet lidt og fundet følgende indlæg, som er af Jon Risch, hvilket er en af ophavsmændende til den artikel jeg har nævnt. Jeg synes det skal med.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/1240.html

Hvis nogen finder den originale artikel vil jeg være taknemlig for en kopi.

Godt nytår.

Mvh,

Morse

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes