Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 08:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Edirol MA-15D vs M-Audio AV 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pellek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2008
Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline
Sendt: 23 December 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg står og mangler et sæt højtalere til musiklytning på min computer (en ThinkPad T61). Til at starte med, blive lytningen nok kun på et onboard lydkort, selvom jeg stærkt regner med at købe et eksternt på et tidspunkt.
Min musik er indspillet i FLAC, og består af meget blandet musik, bl.a. Trentemøller, Peter Sommer og The White Stripes.

Mit budget er på ca. 1300,- og derfor har jeg kig på Edirol MA-15D og M-Audio Studiophile AV 40.

Jeg har droppet "forstærker+højtaler"-setup da det både vil fylde for meget og koster for mange penge, tror jeg.

Mit problem er bare, at jeg er komplet lydidiot, og derfor har baseret mine to "kandidater" på søgninger på google og læsninger/anmeldelser på nettet. Derfor tænkte jer, om der måske var et par stykker herinde, som kunne give deres besyv med, og forklare om jeg er helt galt på den.

Hvis der skulle sidde nogen og tænke "Oh my god, det gør han bare ikke, han skal da have den her i stedet for", så sig frem, jeg er åben for andre sæt.

På forhånd tak for hjælpen, skriv hvis I mangler noget information:-)
Pelle
Til top Vis pellek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pellek

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

har mere fidus til de her

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=33974

og lidt over budget men vær at kigge på

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=35769

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

pellek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Phoenics, og tak for svaret.
Dit første link (M-Audio BX5a) ser unægteligt også god ud - For slet ikke at tale om Prodipe Pro8, som lige er kommet med i mine overvejelser.

Grunden til at du vil anbefale dem i stedet for "mine" links, er det det forøgede antal tommer samt watt, eller ligger der andet bag? Jeg prøver at blive lidt klogere på det her med højtalere:).

Er det en tommelfingerregel at flere tommer er lig med bedre lyd?

Jeg skal som sagt kun benytte mine kommende højtalere til at lytte til musik, og ikke til at lave musik på. Er det dumt at kigge på studiemonitors i så fald?

Grunden til at jeg hoppede på den studiemonitor-vognen var, at de andre pc-højtalerløsninger jeg kunne snuse mig frem til, lugtede lidt for meget af "megabas" og skydespil, og ikke så meget af musiklytning.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

BX5A har jeg selv haft kig på som skrivebordshøjttaler på kontoret, det var den mest interressante af de billige modeller med 4-5"bas.

prodipe pro8 er en imponerende højttaler til prisen, der er speciel 2 ting du skal bemærke hvis du tager forbi aage i odense den spiller dybere bas og den spiller fornuftigt højt uden lyden falder sammen set iforhold til en med 4-5"bas.

det er dig der skal leve med dit valg så du må selv ud og lytte, optimalt er selvfølge at få højttalerne hjem på prøve

pellek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder jo meget fornuftigt.

Er der mulighed for at tilslutte en subwoofer til Prodipe Pro8, i tilfælde af at jeg skulle få lyst til det?
Jeg har prøvet at google mig lidt frem til det, men det er svært når man ikke rigtigt kan begreberne.

Jeg er helt med på, at jeg selv må ud at lytte, jeg prøver bare lige at få dannet mig et overblik inden:)

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

ja i din opsætning vil du kunne tilslutte en eller flere subwoofer, prodipe laver faktisk en sub til formålet.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Vælg M-audio Av40 da jeg kun har hørt meget godt om den højtaler, er tit i odense og der ved jeg at de skulle have dem til salg hos musikladen i nørregade ca 250-300 meter fra banegårdcentret, den er for dyr hos musikladen ca 1700kr og hos eskildsen skulle den koste 995kr MEN eskildsen er lagt sammen med aage og de havde den ikke i onsdags den 8 januar

En anden højtaler som skulle lyde særdels godt er D'feldt Audioengine A2 nogen meget små højtaler, der skulle spille sindsygt godt og som rent faktisk skulle have en god bas, selv om de er små, det vil sige ingen booombas men en rigtig bas gengivelse, der er kun få steder man kan købe Audioengine A2 højtalerne der er aktive, så det ikke sikkert du kan lytte til dem på fyn de koster ca 1499kr.  

M-audio BX5a har jeg lyttet på hos aage, The eagles hotel california de har en god lyd men der er ikke nogen tydelig bund(bas) de kan spille højt nok til at fylde det lille rum de står i hos aage som er på omkring 15kvm men der findes mange andre højtaler der kan spille væsentligt højere, der er forstærker til alle 4 højtaler som er rigtig god ting (bi amping) men tror at m-audio av40 har bedre lyd,spiller højere og som har en bas der er tydeligere.

Søger iøvrigt selv nye højtaler i stedet for mine Altec lansing MX5021 (max pris ca 2000kr) 

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes