| Forfatter |
|
minimee Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Skal ha invisteret i et par højtalere, som skal passe sammen med min nad 216.
Ved ik helt om jeg skal gi lidt ekstra og så tage nogle nye højtaler ( og bruge ca. 6k for et sæt), eller om jeg skal se mig omkring på brugt markede (og bruge ca. 2,5k) ?? eller hvis det kan gøres billigere som opfylder mine krav, ville det ikke gøre noget.
Højtalerne skal primært bruges til at spille en fest op, så naboerne klager ;) (overdrivelse fremmer forståelsen). Størrelsen har ingen betydning, havde selv tænkt på et bare gulvhøjtalere - for regner med det er der jeg kan få mest for penge?.
Hvad har i af forslag??
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb brugt, så får du meget mere for pengene. Skal det være mere i hifi stilen ellers kan du jo købe PA anlæg? (Her tænker jeg på EV, stageline eller lignene.) Eller er det selvfølgelig de klassiske Cerwin vega du skal have fat i  Hvor stort er rummet de skal spille op?
|
| Til top |
|
| |
minimee Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Køb brugt, så får du meget mere for pengene. Skal det være mere i hifi stilen ellers kan du jo købe PA anlæg? (Her tænker jeg på EV, stageline eller lignene.) Eller er det selvfølgelig de klassiske Cerwin vega du skal have fat i Hvor stort er rummet de skal spille op?
|
|
|
Rummets størelse har det så meget at sige??, vi har en overdækket terasse som de skal spille op såå ? :) (men der skal de ikke stå permanent selvfølgelig)
CW højtalere - skulle de ikke være meget bas-dominerende??
PA anlæg - kender jeg ikke lige...
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et par Jamo power. Spiller A.H.T men de kan spille højt, så trommehinderne springer __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg siger PA mener jeg bare professionel lyd, diskoteks højttalere, de spiller mega højt, men lydkvaliteten er ikk så god.
Men brugt cerwin vega spiller skam fint til pengene og ret så højt.
Jeg ved ikk om jeg snart tør sige du skal købe dig en 15" Cv (Og jo, de
er meget basdomineret, hvilket plejer at være ret oplagt til fest.),
for de river ret hårdt i forstærkeren. Jeg havde en denon på 115 watt
før som ikke kunne klare basserne fra Cv'erne..
Så kom indlæget med jamo power, det ville nok være en god ide, de river ikke sådan i forstærkeren. Jeg skal lige se om jeg kan finde nogle links..
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 870
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du ikke have basen dominere skal du ikke vælge CW men noget pa
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.danskdiscoteknik.dk/shop.php?hkatId=18&skatId =94
Her er et link til et par forskellige vibe højttalere, har hørt de skulle spille fint? Men det er rigtigt med Cv, de er lidt bløde i det, da bassen dominere så meget i forhold til diskanten.
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 870
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byg de her http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5131&a mp;MenuItemID=248 og du for stram bas, de spiller i øvrigt fantastisk i forhold til det billige pa kinagøjl man kan få, og også bedre end alle billige kasser med piezo horn, og basenheder med chassis i madkasse stål.
I Rock 300 er enhederne i en helt anden klasse end Kick Off og Take Off selv om de også er fra Zomax.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes du skal gå all in på CV hvis det skal være en god feststemning. CLS-serien er ikke helt så basdomineret. De leverer faktisk en ganske tydelig diskant og mellemtone! Oftest klæder det dem ret godt at få taget toppen af diskanten, og så lyder de altså langt bedre end PA-udstyr som Vibe. (I hvert fald i forhold til den håndfuld PA-setups jeg har hørt )
CLS-serien er også let at drive med en høj følsomhed. Selvfølgelig bliver det kun bedre af en forstærker med en kraftig strømforsyning.
MEN: Dybest set synes jeg CLS-serien er for dyr ift. den billigere VE-serie som besidder samme kvaliteter. CLS-serien lyder muligvis lidt bedre, men det er bare ikke så skide vigtigt, for der er så mange dårlige konstruktionsvalg i de højttalere, at lyden aldrig bliver rigtig god til andet end techno, så derfor synes jeg lige så godt du kan spare pengene og købe sådan et par her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/cer win-vega_ve-12f_hoejttaler_sort.htm
Så får man dælme meget feststemning for pengene. De spiller techno helt formidabelt, men er også i stand til at levere en hæderlig rock og pop hvilket PA-udstyr sjældent er i stand til.
Evt. kan du købe udgaven med en 15" bas. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Så får man dælme meget feststemning for pengene. De spiller techno helt formidabelt, men er også i stand til at levere en hæderlig rock og pop hvilket PA-udstyr sjældent er i stand til. |
|
|
Spøjst .............. og direkte forkert ;) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk sådan et sæt(rock 300) som vi har haft brugt siden 9klasse i folkeskolen. De har overlevet et utal af fester og spiller ganske fint selvom de aldrig er blevet behandlet pænt, hverken hvad forstærker eller flytninger angår, først for lidt over et år siden jeg har købt en fornuftig forstærker til dem, en Crown XlS 602, som godt kan anbefales
Med den combo kan du spiller 100m2 op, så højt at folk ikke kan stå mere end 1 meter fra hindanden hvis de vil snakke, hvis det nu var det du ønskede. Må godt nok sige vi ikke praktiserer det... mere 
Har også hørt de cerwin vega som bjarke anbefaler og når det gælder fest brug kan de slet ikke følge med Rock 300 højtallerene. heller ikke mange af de andre CW'er jeg har hørt. bortset fra AL 1500 tror jeg nok hedder. Den gjorde det sku meget godt 
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med jan_stevns, Cv er en mellemting mellem PA og Hifi (Har selv to DC15 så jeg ved hvad jeg snakker om.) Men fest kan de sagtens bruges til og de har en fin lyd i forhold til PA, men PA er mere stabilt og spiller højere (Med dårligere lydkvalitet.) Men et par brugte eller nye Cv'er kan godt betale sig, du bliver ikke skuffet! Men tror også en 12" er fint, er bange for en 15" vil flå forstærkeren.. (Min erfaring.)
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Jeg er enig med jan_stevns, Cv er en mellemting mellem PA og Hifi (Har selv to DC15 så jeg ved hvad jeg snakker om.) Men fest kan de sagtens bruges til og de har en fin lyd i forhold til PA, men PA er mere stabilt og spiller højere (Med dårligere lydkvalitet.)
|
|
|
Din mening med at PA lyder dårlig passer bestemt ikke, Det kommer helt an på hvad man har hørt!
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et specielt mærke i tankerne? Jeg har hørt Ev skulle have god lyd i forhold til andet PA, hvilket jeg nu ikk synes var det helt store. Det PA jeg har hørt har en skrigende diskant en ikke dybdegående bas (Lidt flad, ved ikk hvordan man udtrykker det?) I forhold til Hifi. Jeg kan sagtens høre på det, men i forhold til Hifi er der ikke meget i det efter min mening. Men hvis du har et godt mærke vil jeg da godt høre om det? Jeg kan jo godt tage fejl?
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Så får man dælme meget feststemning for pengene. De spiller techno helt formidabelt, men er også i stand til at levere en hæderlig rock og pop hvilket PA-udstyr sjældent er i stand til. |
|
|
Spøjst .............. og direkte forkert ;)
|
|
|
Du ved da vist ikke hvad du snakker om.
Er meget enig med Bungi, og det lyder til han faktisk også har noget praktisk erfaring. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Du ved da vist ikke hvad du snakker om.
Er meget enig med Bungi, og det lyder til han faktisk også har noget praktisk erfaring. |
|
|
Næeh - deri har du da fuldstændigt ret - jeg har slet ingen erfaringer gjort mig efter 10+ år i en branche, der laver lydudstyr til biografer, auditorier, og andre steder hvor man skal bruge lyd til noget som helst fornuftigt.
At påstå som du, nok lidt indirekte gør, at PA ikke dur til at spille op til fest - er sgu godt nok at have taget en dyb indånding af noget der ikke er specielt sundt .......... Goshhhh !
Om man kører med Zomax, Fane, CV, EV, Jamo, JBL, Altec Lansing, eller hvad er totalt ligemeget, bare det holder til mosten - og ikke ligefrem lyder reerligt - folk er jo alligevel ude af stand til at vurdere tingene, de vil have fest - ok ?
trådstarteren efterspørger noget der kan køre sammen med det udstyr man nu måtte have til rådighed, og ikke sender vedkommende ud og jagte lygtemænd.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næeh - deri har du da fuldstændigt ret - jeg har slet ingen erfaringer gjort mig efter 10+ år i en branche, der laver lydudstyr til biografer, auditorier, og andre steder hvor man skal bruge lyd til noget som helst fornuftigt.
At påstå som du, nok lidt indirekte gør, at PA ikke dur til at spille op til fest - er sgu godt nok at have taget en dyb indånding af noget der ikke er specielt sundt .......... Goshhhh !
Om man kører med Zomax, Fane, CV, EV, Jamo, JBL, Altec Lansing, eller hvad er totalt ligemeget, bare det holder til mosten - og ikke ligefrem lyder reerligt - folk er jo alligevel ude af stand til at vurdere tingene, de vil have fest - ok ?
trådstarteren efterspørger noget der kan køre sammen med det udstyr man nu måtte have til rådighed, og ikke sender vedkommende ud og jagte lygtemænd.
[/QUOTE] PA er perfekt til fest!  Har ikk sagt det modsatte, Foreksempel Cv kan bare også sagtens bruges til andet end fest hvor lydkvaliteten har mere at sige, ellers er PA at fortrække, da det som du siger, holder til mere (Hvilket det jo også skal!) Kort sagt, til dit spørgsmål, hvis det eneste du skal bruge det til er at få naboens møbler til at rykke sig så er PA perfekt, hvis du også skal bruge det til musik i hverdagen så vælg noget som Cv, men ellers holder PA til mere (Men med en NAD ville jeg sige du skulle have lidt lydkvalitet oveni.) Men hvad mener du med at du er i en branche der laver lydudstyr? Har du eget firma eller sådan noget?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må nu altså give Jan stevns ret. har dog langt fra så meget erfaring som ham lyder det som om. Jeg har haft mobil discotek i 5 år trods min alder og har haft meget udstyr inde at vende, da jeg også har en del venner som også er interesseret i hifi.
Ja Bungi der er mange som har skrigende diskanter pga dårligt justeret udstyr, som man ser i samtlige diskoteker her i odsherred hvor jeg bor! ja dybbas er tit en mangelvare, mest pga mangel på en bundkasse. Toppene går ikke så dybt, for at de kan tåle større belastning.
Men håber nu for Minimee at denne tråd ikke ender som så mange andre tråde omkring PA vs Hifi. Hvor folk tilsidst bare sidder og nedgør hinanden
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, prøver også lidt at undgå det  Men kan du bruge noget af det her minimee? Eller har du flere spørgsmål?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Men hvad mener du med at du er i en branche der laver lydudstyr? Har du eget firma eller sådan noget?  |
|
|
næeh nej .... jeg har arbejdet med lydudstyr, og design af samme, til konferencecentre, biografer, storcentre og lignende i en 10 års tid.... firmaet havde da også et par pladestudier på samvittigheden....
min kommentar var nok og mest rettet til Bjarke ;) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |