Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 15:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: min UCD 180HG (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det mig endeligt at brænde mine UCD400AD moduler af, dog var det ikke modulernes skyld men helt klart min egen, jeg kontrolerede ikke modulerne ordenligt efter at have modificeret dem for 3 gang. Resultat GNISTER, RØG og en voldsom støj fra højtalerne! Fejlen jeg begik var at jeg misforstod et indlæg på DIYAUDIO omkring input kredsløbs forsyningen, og travlt som man jo har dobbelt tjekkede jeg ikke det jeg lavede og kortsluttede begge moduler....FLOT!!

Hvad gør man så når man er på et meget stramt buget, og skal have udgifterne godkendt af husholdets chef?!

For midt vedkommende lykkedes det mig at få en tilladelse til at købe 2 stk UCD180HG moduler hjem....... efter selvfølgeligt at have modtaget min verbale straf for at have "splittet ting af som fungere ganske udmærket før jeg pillede".

Da bugettet som nævnt er stramt er næsten alle delene fra mit og en kammerats hjemmelager.

Modulerne er umodificerede (så længe jeg nu kan holde mig i skindet).

Forsynings printet indeholder: 12v trigger input, softstart og selvfølgeligt selve forsyningen som er på 6x6800uf Rifa PEH330 lytter samt BYV29 dioder (dioderne vil nok blive afkoblet med nogle 22nf kondensatore når nogle dukker op, der er ihverfald lavet huller i printet til det).

Trafoen er en 300VA 2x25V, denne er nok det første der bliver skiftet til 400 eller 500VA 2x30 eller35V

Lyden? faktisk syntes jeg allerede den lille ny lyder bedre end den gamle kæmpe, så de ændringer der er blevet fortaget fra HYPEX side må være af den rigtige slags..... den nye opamp spiller nok også en vis rolle i den forbedrede lyd.

Og nu til, det folk altid klikker ind på diss tråde for, billederne:

Som i nok har bemærket på billederne så er der endnu ikke nogen front på forstærkeren, men bare rolig det kommer der, jeg skal bare lige være færdig med at "designe" den i Front Panel Designer. Derudover skal jeg også lige have kigget på noget med nogle fødder til apparatet.

P.S. hele kabinettet vil også blive sandblæst..... når jeg har fået lavet min front.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Man skal lade være med at pille ved noget man ikke har forstand på, sagde min kone i går, så jeg lagde mig til at sove istedet for . Nej spøg til side... Det går lidt stærkt nogle gange når det er DIY, men der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget andet. Nu har deu fået en sæt UCD 180HG istedet for de gamle. Jeg glæder mig til at høre om du er tilfreds med lyden når de er spillet til. Lad os endelig hvad du synes om dem

Har du selv designet det forsyningsprint?

m@dsen

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har selv designet forsyningsprintet.

Jeg har længe forsøgt at finde en god metode til at overføre mine layout's til print, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en helt god metode (man har desværre ikke lige råd til at investere i belysningsmaskine til flere tusinde kroner) så mit layout er i dette tilfælde overført ved at printe det ud, tape det til printet, bore alle hullerne og så tegne forbindelserne med en tus.....ikke den pæneste løsning, men heldigvis kan man jo ikke se undersiden af printet.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du selv er fiks på fingrene, så kan du da bare lave en belysningsmaskine selv.

Jeg har selv lavet denne af en gammel scanner og en sprit ny ansigtssol

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Hvad gør man så når man er på et meget stramt buget, og skal have udgifterne godkendt af husholdets chef?!

Stramt budget??? Med de højtalere?? Og er det ikke en Aero Capitole cd-afspiller jeg skuer??? Jeg kan se at jeg skal have opdateret min definition af vendingen "stramt budget" til den nye 2009 standard

Men ellers et spændende projekt!!

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Super lækkert UBL_, jeg vil straks finde ud af hvad sådan en ansigtssol koster...... hvor længe belyser du?

Tøffe: højtalerne er hjemmebyggede, ud fra denne opskrift : http://www.humblehomemadehifi.com/Soup_Sandwich.html

Det du tror er en CD afspiller fra Aero er en Primare SP31 forforstærker.

Nu da jeg er ved det kan jeg da lige remse resten af systemet op.

Roksan Radius 5 pladespiller med Roksan Chorus pickup og Thrichord Dino Riaa (med hjemmebrygget forsyning).

Squeezebox (endnu umodificeret......men der er planer).

Sonus Faber Domus center og side højtalere samt Sonus Faber Solo center bagkanal

Subwoofer af egen fabrikation bestykket med 2 stk 12" perless xls drevet af et Zappulse 2.1 modul.

Panasonic DMP-BD55 bluray afspiller.

4 kanals UCD180ST til surroundkanalerne (vil også blive bygget over i samme type kabinet som stereoen).

Panasonic PT-AE700E Projekter.

Silversonic bl1 signal kabler, Supra HDMI kabel Chord kabler til surround og Mictor Visability II kabler til fronterne.

Nå ja og så en Xbox360 til når der skal spilles guitar hero..... men det hører vel egentligt ikke ind under Audio/video udstyr.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

I sin tid gav jeg 500 kr for ansigtssolen. Som jeg husker det passer det meget godt med 3 minutter.

Du kan se resten her, af mit dengang lille projekt :
http://ulriklund.dk/?q=node/2

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud. er 2*30v 200-300va en ok trafo str til et enkelt modul af ucd 180??
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kører jo pt 2 moduler på en 300VA uden problemer så ja absolut.

Bror
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til printfremstilling har jeg fundet en metode som virker super godt. Man printer simpelthen layutet ud på fotopapir med en laserprinter og styger det over på printet. En beskrivelse kan ses i dokumentet: http://www.control.auc.dk/~sboe02/public_html/print/Printfre mstilling.pdf
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Tøffe: højtalerne er hjemmebyggede, ud fra denne opskrift : http://www.humblehomemadehifi.com/Soup_Sandwich.html

Det du tror er en CD afspiller fra Aero er en Primare SP31 forforstærker.

Damn! Er de hjemmebyggede?? De ligner noget til 50K eller derover dømt fra udseendet - jeg tager hatten af!! Hvad har det egentlig kostet dig at bygge sådan et sæt?

Jeg har lige googlet den Aero Capitole, og jeg kan godt se nu at de ikke er ens - jeg tog et hurtigt gæt i mine nytårs-tømmermænds tåger

Men det er da en super udstyrsliste - helt sikkert et lækkert anlæg!

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Bror: det har jeg prøvet til bevidstløshed, jeg kan ikke få det til at virke bare nogenlunde og jeg har prøvet på 4-5 forskellige fotopapir uden held. jeg tror grunden til det ikke vil virke er det farve pulver min Canon laser fax brugte.  

Tøffe: jeg mener at huske at det kostede mig ca 12000-14000 kr at bygge dem...... nå ja og så 100-150 timer (processen er beskrevet i en anden tråd her på forum).

Jo jeg er skam også godt tilfreds med udstyret.....men man er jo altid på jagt efter endnu bedre lyd og billede. Lige pt. går jeg og pusler lidt med at få lavet nogle lyd absorbere da mit rum er plaget af dårlig akustik, og de dynebetræk jeg har hængede rundt omkring hverken er pæne eller særligt effektive.

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
Det kabinet ser fornuftigt ud, hvor får man fat i sådan et?

Hilsen Jan
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

jeg kan lide dit komponent vælg lige - en

den modstand- her - ville jeg skifte så  snart muligt den er god til at holde sig kold og resten kan den ikke bruges til .. mål forbruget på stedet og skift den til evt en tental eller keramisk ville virke langt bedre .. trode selv den var gud - ind til jeg blev overtalt til at prøvede  at skifte den (men er det meningen at den bare skal være kold- også lydmedesit så er den lige i vinkel) efter min mening altså..

dine rifa lytter er mine ynling

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Blaaberg: kabinettet kan man ikke få nogle steder, det er kasserede profiler fra et produkt på mit arbejde og så nogle plader jeg har fået min fader til at skære til.

Priboj: Jeg ved det er en ussel modstand. Modstandens kvalitet er i dette tilfælde fundstændig ligegyldig da den eneste funktion den har er at begrændse strømtrækket de første ca 500ms efter der kommer strøm på.... sagt på den simple måde det er modstanden i softstart kredsløbet.

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

lækkert
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes