| Forfatter |
|
KaffeGoblen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA !!!!!!
On-board lydkort er i 99% af alle maskiner noget bras.
Jeg kan se at AVR-2309 har digital indgang, så det er bare med at få et digitalt signal ud af computeren, mange bærbare har optisk ud i hovedtelefon-stikket, aner ikke om DELL har, ellers brug 200kr på et usb til digital lydkort/konverter eller ligende. Der vil være dag og nat til forskel.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
JA !!!!!!
On-board lydkort er i 99% af alle maskiner noget bras.
Jeg kan se at AVR-2309 har digital indgang, så det er bare med at få et digitalt signal ud af computeren, mange bærbare har optisk ud i hovedtelefon-stikket, aner ikke om DELL har, ellers brug 200kr på et usb til digital lydkort/konverter eller ligende. Der vil være dag og nat til forskel.
|
|
|
Der er altså bestemt også forskel på hvilket lydkort der levere det digitale signal. Hvis du afspiller en en dvd på computeren med "spdif passthrough" er der ikke der ikke den store forskel, men hvis man skal afspille fx flac filer mm. over den digitale udgang, er det altså en god ide at have et godt lydkort. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Gamer" du på computeren til tider? __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
MJohansen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg bruger denne mellem min laptop og forstærker. Det er forbløffende godt størrelsen taget i betragtning. 16 bit "non ov
ersampling". Koblet med Foobar2000 som player er resultatet fremragende - til mit brug forstås.
Devilsound DAC
Devilsound DAC design
Review
/M
|
| Til top |
|
| |
KaffeGoblen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer 3 - (reenberg, Dan R. Hansen og MJohansen) 
Tusind tak for jeres input! Er glad for I kommer med jeres kommentarer!
Altså umiddelbart var min første tanke også: "Jamen selvfølgelig er det lydkortet der er noget bras, og som gør at lyder der kommer ud af højttalerne, ikke lyder helt så godt som forventet".
Men når jeg så tænkte videre over det kom jeg frem til noget med: "Jamen receiveren forbedre og forstærker vel signalet, så lydkortet har måske ikke så meget at sige"
Jeg skal i øvrigt lige hurtigt huske at nævne at Dell computeren rent faktisk er en stationær, så der er ikke noget problem i at smide et lydkort i PCIe porten. Ville I tro at sådan et billigt Creative lydkort her vil ku give en hørbar-lydforskel?
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482431&Sp ecs=true
Der bliver en gang imellem spillet lidt på PC'en, men ellers er det prlmært på Xbox 360.
Jeg ved at computeren primært skal benyttes som musik-afspiller - med Winamp som afspiller, og en blanding af MP3 og WMA filer. 
Endnu en gang mange tak for jeres hjælp 
|
| Til top |
|
| |
Mathias Bak Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel sige det simple, dårlig lyd ind, dårlig lyd ud :) så jo, kilden er vigtig
|
| Til top |
|
| |
Chris Cornell Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selv et billigt Creative vil være langt bedre end onboard. Onboard lyd er 99% sheisse den sidste 1% bliver nakket af A-Open Analoge onboard radiorørslydkort de legede med for år tilbage.

Onboard-lyd er 90% softwarebaseret og lyden er derfor tit emuleret og behandlet til døde inden den overhovedet når ud af maskinen. Du har brug for en decideret chip og en ordentlig D/A converter - Det findes IKKE onboard! (med undtagelse af førnævnte A-Open).
Udover elendig kvalitet, så belaster onboardlyd både cpu, ram og styresystem da det som sagt varetages i form af software.
Køb et kort til 200,- eller mere, så bør du være dækket ind
P.S. Forstærkeren forbedrer ikke signalet den fødes med, den forstærker det bare. Hvis udgangspunktet er møg, vil slutresultatet aldrig blive andet end det.....møg. __________________ Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chris Cornell skrev:
| Udover elendig kvalitet, så belaster onboardlyd både cpu, ram og styresystem da det som sagt varetages i form af software. |
|
|
Jeg har da set en del motherboards med "rigtige" on-board lydkort også (altså en komplet lydchip, og ikke kun CODEC). Men lydkvaliteten bliver stadig bedre af at komme væk fra støjen på selve motherboardet... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
KaffeGoblen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Dejligt at se at der er flere der tilslutter sig debatten! 
Det er meget positivt at høre, at I alle er enige om, at en investering i et eksternt lydkort vil gøre en forskel! Så burde sagen da være lige til at gå til :-) 
Er det så bedst at gå efter et lydkort der har en S/PDIF udgang eller en optisk udgang? (selvom kortet egentlig nok har begge dele)? Optisk er vel bedst når det er over "lange" afstande? Eller hvordan? 
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke prøvet at slutte andre signalkilder til anlægget? Eksempelvis en CD-spille?
Hilsen EyeOfBeauty 
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
KaffeGoblen skrev:
|
Systemet er sat op, og leverer da også ok lyd, dog synes vi ikke det spiller så højt og godt som vi havde forventet. 
|
|
|
hvis det ikke kan spiller højt er der skruet ned på computeren, computeren skal være skruet helt op for at få det bedste resultat (husk at skrue ned for AVR'erne).
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
KaffeGoblen skrev:
Er det så bedst at gå efter et lydkort der har en S/PDIF udgang eller en optisk udgang? (selvom kortet egentlig nok har begge dele)? Optisk er vel bedst når det er over "lange" afstande? Eller hvordan?  |
|
|
Optisk er at foretrække fordi man så slipper for problemer med stelstrømme og støjproblemer mellem PC'en og forstærkeren.
Lydmæssigt er S/PDIF teknisk set bedre, men det kræver efter min mening et væsentligt bedre setup at kunne høre det. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du kører ud digitalt med toslink eller coaxial. Så er et onboardkort helt fint
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
lynx two er internt, og der skal ledes længe for at få noget med bedre lyd,(selv om det er 5 år gammelt) nu ved jeg ikke meget om creative og andre billige lydkort men som i alt andet er det vel et spørgsmål om at kaste nogen penge efter det??
til under 2500 er det nok bedst at investere i et ext. kort og igen over 10kg
Smeden
|
| Til top |
|
| |
KaffeGoblen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer - og tak for alle input!
Jeg tror vi giver det et forsøg og inviterer i et lydkort! Muligvis et eksternt USB-lydkort så det eksempelvis også kan benyttes på en bærbar computer, eller i en MiniMac.
Har luret lidt på dette kort: http://www.xs-sound.dk/data/products/optoplay/info.asp#
Kan I umiddelbart se om der er nogle af specifikationerne som er no-go! Altså, ting som man skal holde sig fra?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev:
|
lynx two er internt, og der skal ledes længe for at få noget med bedre lyd,(selv om det er 5 år gammelt) nu ved jeg ikke meget om creative og andre billige lydkort men som i alt andet er det vel et spørgsmål om at kaste nogen penge efter det??
til under 2500 er det nok bedst at investere i et ext. kort og igen over 10kg
Smeden
|
|
|
At købe et lydkort der er dyere end resten af systemet er nok lidt 'overkill' (selvom et Lynx Two skulle lyde godt) 
Til prisen er det nok svært at komme uden om det X-Fi kort (bare husk at køre kortet i "Audio Mode" eller hvad Creative nu kalder det, så alle effekterne bliver sået fra)
[Edit] Har kun læst positive ting om OPTO Play (bl.a. herinde), så det kan du roligt købe  __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare ha et digitalt signal ud af dyret, så det betyder meget meget lidt hvilket lydkort du køber. ( så længe vi bevæger os i denne prisklasse mht. anlæg).
Der findes en del USB til S/Pdif der koster i området af en hund.
|
| Til top |
|
| |
KaffeGoblen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop kontakte XD-SOUND vedr. OPTO Play, men kortet er desværre gået ud af produktion, og kan ikke længere bestilles.
Og dets aflyser skulle koste ca. 1000 kroner (altså det dobbelte - hvilket jeg synes er lidt for meget) 
Men der findes jo heldigvis mange kort med digital udgang, og hvis det passer som reenberg skriver, altså at lydkortet ikke betyder så meget, blot signalet er digital - så er der jo ikke de store problemer i det 
Så I skal alle have mange tak for input! Og I er selvfølgelig meget velkommen til forsat at knytte kommentarer til denne råd, jeg er inde dagligt og læse :-)
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv nu at læs hvad der bliver skrevet:
"KØR UD DIGITALT" på det onboard-kort. Spil af peneg at købe nyt lydkort.
|
| Til top |
|
| |