Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: anti-WAF diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

hejsa allesammen

jeg overvejer at bygge en basvenlig højttaler

de enheder jeg indtil nu har kig på og har råd til er 2x12" peerless sls basser 1x8" peerless hds og peerless xt 25 i hver højtaler

jeg har hverken beregningsprogram eller lignende og spørger derfor jer om jeres erfaringer og umiddelbare indtryk

kabinettet havde jeg regnet med skulle bygges i 22 mm mdf med målene 1,10-20 høj 40 cm bred og 50 dyb ....er dette stort nok til go dyb bas ?

har overvejet om jeg kan slippe for filter til basserne men ved ikke om dette vil lyde af ht

glæder mig til at høre jeres input til mit projekt der nok starter til marts hvor der er lidt flere penge til rådighed at lege med har nemlig lige i denne omgang købt en harman kardon 3480 som jeg er glad for ....har også et par hjemmebyggede zappulse monoblokke så mangler ikke effekt

ps min kæreste er helt med på mine projekter  har lige nu et par små højtalere og så en hjemmebygget sub med to sls 12 " som står i hjørnet og fylder som et stuebord (80x80x45)

regner også med at nogen herinde kan hjælpe med at udregne basporte ....på forhånd tak

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke fuldkyndig i udregningerne omkring konstruktionen af sådanne noget, men jeg ved at du da i hvert fald ikke kan undvære delefilter på basserne! Der skal filter på alt og det hele skal regnes for at du får bare det mindste gode resultat ud af det.

Sæt dig lidt mere ind i måde at konstruere på rent gereralt, så kan du hjælpe dig selv langt...

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

hds 8" kan ikke nå op til xt25 diskanten, måske hvis du sætter xt25 i en waveguide vil xt'en kunne nå ned 8" (duelunds opskrift på hvordan du laver waveguiden er vist på nettet)

sls 12" er ikke velegnet til basrefleks den har det bedst i et lukket kabinet på min 100L gerne mere.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

jeg havde tænkt mig at dele den hds og xt25 ved 2000 hz .,...har før prøvet at dele de 2 ved 1500 og det lød ganske fint i mine ikke for goe ører

har da ellers set en del konstruktioner med sls12 hvor der er port i ...kan du evt uddybe det

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

utroligt ....kun 2 svar i plejer da gerne at kommentere på sådanne projekter ;o)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Tæt på det du ønsker - kig under "Højtaler projekter"/"opgraderinger"/"UTH121mkII"

Den er vist "basvenlig", som du kalder det

Kunne sikkert med stor fordel monteres med HDS NOMEX 5.25" og HDS diskant, men det kræver en del filter ændringer som du bør tale med Henrik om

http://www.speakerbuilder.dk/

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

tænkte nok at nogen havde bygget noget lignende før ...skal jeg være glad nu hvor det kaldes en "ung" højtaler gg

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget en tre-vejs med 25XT, Nomex 5" og Nomex 8", og det spiller rigtig godt.
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du selv vil beregne, så søg på WinISD. Det er gratis. Gå efter WinISD Pro Alpha

Taknemmelig kæreste i øvrigt. Min synes jeg strammer den med 2*2 Scanspeak 23W (2*80 l)

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hvilken Zappulse udgave er det? (hvad yder den i 4 ohm)

Jeg vill overveje deres xxls 12" 8 Ohms enheder (2 stk i parallel). De kræver dobbelt så kraftig forstærker som SLS, da følsomheden er 3 db lavere, men tilgengæld spiller de dybere.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Januar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

vil da meget gerne ha hjælp til at beregne har nemlig aldrig brugt de programmer før og er elendig til at sætte m,ig ind i nyt

jeg har netop ikke tænkt mig at bruge bedre DYRERE enheder dem jeg har valgt her er dyre nok til en pension

det er en zappulse 2.3 se med ca 700 watt 4 ohm ....strømmen er overdimensioneret

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

hvor katten finder man filterudregninger ....kan kun huske et aller andet med 160.000/

skal bygge 2. ordens filter

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Et af de problemer man i nyere tid har løst vedr delefilter er erkendelsen af at det er den akustiske afrulning som har afgørende betydning, ikke at den elektriske side er uden betydning, men den er sekundær

Beregninger er baseret på en lineær impedans og ligeledes enheder som er uendeligt lineære -Realiteten er at impedansen ændrer sig gennem hele frekvensområdet, og enhedens frekvens er alt andet end lineær, og har en egen afrulning

En masse problemer som der kun kan tages højde for ved hjælp af målinger, end ikke simuleringer er tilstrækkelige, medmindre der forefindes reelle målinger af hver enkelt enhed som kan importeres i simulerings programmet, men vil stadig være et kompromis

Det skal dog siges at selv med målinger er det nødvendigt med supplerende lytning

Men en 3vejs som første project er en svær opgave - men sjovt skal det nok blive, men regn med at bruge nogle år på at få det til at virke bare acceptabelt 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Marts 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

så fik konen og jeg bygget kabinetter og mangler kun at male dem ....ret hyggeligt hun er jo ret handy den højttalerbyggerassistentkvinde ggg basserne får 178 liter og mellemtonen 9,5 liter

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:

hvor katten finder man filterudregninger ....kan kun huske et aller andet med 160.000/

skal bygge 2. ordens filter

Online beregner

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/APCXOver/

Jeg har selv brugt noget lignende til en tre-vejs. Det kom til at lyde virkeligt ringe. Beklager, men disse online programmer dur ikke i den virkelige verden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes