Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SME 3009 II/R med Ortofon MC30 II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil gerne hvis jeg kunne få nogle gode bud på, hvordan den nævnte kombination ville kunne arbejde sammen - selvfølgelig forudsat at justering er i top. Desuden vil jeg gerne vide, om nogle kender - eller kan henvise til troværdige data på Ortofon MC30 II.

Hvordan forholder det sig egentlig med forholdet mellem pick-up stivhed/compliance - og armens masse - stivhed. Ved godt, at dette kan være et relativt stort emne at rulle ud - men ellers ville en rigtig god henvisning til troværdig litteratur/tråd være fint.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy.

Jeg er lidt usikker på hvilken MC30 du taler om, idet der ikke er nogen som hedder 30/II.

MC30 har udviklet sig på følgende måde:

1: MC30, guldfarvet plastkrop

2: MC30 Super, Guld/platin, metalkrop

3: MC30Super II, Guld/sort metalkrop

4: HMC 30, såvidt jeg husker Guld/sort metalkrop

5: MC30 Supreme, Guld(Eller er det mon orange, jeg kan ikke huske det)/sort metalkrop.

6: Rondo Bronze.

Eftersom du snakker om en 30 II, vil jeg antage at det er 30 Super II du mener. Det er efter min mening den bedste af de ovennævnte (Muligvis med undtagelse af Rondo Bronze som jeg ikke har hørt).

Data (Fra sedlen i æsken til een af mine):

Vægt: 10g

Nål: Replicant 80 (Det er en forbedret VDH 1)

Ækvivalent nålespidsmasse: 0,33mg

Frekvensgang: 20-40.000Hz +4-1db

Ourput, 1000Hz5cm/sec: 0,2mv

Kanalseparation: 25 db

Afvigelse mellem kanelerne: Under 1db

Nåleeftergivenhed (Compliance) 16, både vertikalt og horisontalt.

Anbefalet nåletryk: 1,8g (+-0,2g)

Sporingsevne ved 315 Hz, 80 mikrometer

Vertikal sporingsvinkel: 20 grader

FIM (Frekvensintermodulation?) forvrængning: Under 0,8%.

Jeg har netop afprøvet en nyindkøbt MC30SII. Først i den 3009/IIIS (Sidste udgave med sort armrør) som normalt sidder på min nr 2 pladespiller (Jeg bruger normalt en Denon DL S1 som er ret blød her). Armresonansen var ekstremt veldæmpet, men lå tilsyneladende omkring 13 hz, hvilket de fleste anser for optimalt. Pickuppen sporede fremragende, men lyden var slemt kedelig. Jeg var noget i tvivl om hvorvidt pickuppen var stort set ubrugt som sælger hævdede. Jeg monterede derefter min 3009R. Armresonansen var nu faldet til 9-10 hz, og var ikke helt så veldæmpet. Sporing var stadig rigtig god, men der var nu en begyndende knurren på 80 mikrometer på Ortofon testpladen. Lyden var derimod væsentligt bedre, mere ro, mere tranperans og bedre dynamik. Det lød dog besynderligt nok nu som om pladespilleren kørte lidt for hurtigt. Men alt i alt en væsentligt bedre lyd. Dette var med det originale headshell. Dette headshell har jeg dog aldrig haft den store tiltro til, så jeg prøvede derefter med et Tungt Ortofon headshell (Ca 15g). Armresonansen var nu faldet til omkring 7 hz (Det begynder at blive problematisk), og den tidligere observerede knurren ved 80 mikrometer på testpladen var blevet lidt værre, men dog ikke slem. Og, surprise, surprise, lyden er nu MARKANT bedre. Jeg lytter til det lige nu, og kan kun sige, at hastigheden nu igen lyder korrekt, der er rimelig slagkraft og fornuftig transparens. Det er faktisk en helt fornuftig kombination.

Som mit brugernavn antyder er jeg ikke tilhænger af lette arme (Eller nogetsomhelst andet let indenfor hifi for den sags skyld).  Jeg er af den opfattelse at fleksninger i tonearme er et større problem end for lav resonansfrekvens. Med undtagelse af Mørch er jeg aldrig stødt på en let arm som efter min mening er anvendelig til MC pickups. Jeg har haft bedre resultater med tungere arme end 3009R (Fidelity Research Fr64fx, Fr14 og Lustre Koshin GST801) på adskillige pickups som i teorien burde være bedre egnet til 3009R. Det skal dog i den sammenhæng nævnes at jeg bruger en konkav plademåtte (Record interface mat) og en ordenlig pladestrammer (SME eller Acrylic clamp), så pladebuler er ikke det store problem for mig. Dette mener jeg er helt nødvendigt hvis en for lav armresonans ikke skal blive et stort problem.

Jeg går ud fra at du spørger om kombinationen kan spille fordi du påtænker investering i een eller begge de omtalte komponenter. Dertil vil jeg sige at hvis du har armen, så er det en glimrende idé at købe en 30SII, som efter min mening er fremragende. Hvis du derimod har pickuppen og skal ud og købe en arm til den, så kan du få noget bedre for de samme penge. Du kan eksempelvis med lethed få en Helius Aureus med sølvkabler for de samme penge (Med lidt held måske endda en Orion), og de er begge efter min mening langt bedre arme. Det skal dog understreges at 3009R efter min mening ikke er en dårlig arm, den er bare lidt for dyr i forhold til hvad den kan. Du kan efter min mening vinde rigtig meget ved at bruge et ordenligt outputkabel (Jeg bruger et gammel Audio Note/Kondo) og et mere resonansfrit headshell.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Hej Lars!

Det var en meget tilbundsgående og særdeles givtig gennemgang af dine oplevelser med omtalte kombination - jeg (og en kammerat) har mulighed for at kombinere disse komponenter og vil selvfølgelig prøve at "fiddle" lidt med det. Vi ville blot gerne høre, om det overhovedet var en kombination, som kunne betale at prøve. Din gennemgang er et rigtig godt udgangspunkt for os - så vi vil forsøge sætte dem sammen. Hvis det så ikke falder i vores smag - ja, så er det da prøvet. men tak igen for det yderst informative indlæg!

Og ja - der er tale om MC30 super MKII.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes