Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Filtmåtte til Ploven eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa Alle sammen, jeg har for et halv års tid siden køb mig en Plov:

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=288&Title= TT50+turntable

Der er var ingen Filtmåtte med. Jeg har døjet med lidt statisk elektrisitet, og tænkte måske kunne en måtte hjælpe?

Men måtter er jo ikke bare måtter........  Har søgt lidt rundt, og set mange har lavet nogle selv af kork. Men tænkte, så også at den jo ikke må blive for tyk, da det ville have en indflydelse på indgangsviklen for nålen....????

Hvad skal jeg kigge efter, har nogle foreslag?

Mvh Rockmoroe

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

en god gummimåtte er at foretrække, måske let konkav, så en strammer kan rette pladen op.

Men fordelen ved en gummimåtte er at den lægger sig helt tæt til pladetalerkenen, modsat fks Clearaudios vinylharmoniser, som selv er skæv, og som kræver strammer, også udvendig.

Kork, ja det har jeg også hørt lidt på, sætter lidt for meget fut i de mellemste oktaver, kommer let til at lyde skarpt deraf.

Mener at man stadig kan få den som Audio qwest avede i noget meget klistret sorbortan, den var rigtig god.

Men plademåtten fra en Thorens 320 er efter min mening den bedste måtte der findes, den er jeg vendt tilbage til hver gang jeg har prøvet noget andet, tror det hænger sammen med at den dæmper pladetalerkenens egenlyd ret godt.

Filtmåtten er vel egentlig ok, men den driller ved at hænge ved når pladen tages af, og den giver ikke fuld performance lydmæssigt.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Statisk Elektricitet er altid værst i vinterhalvåret pga den lavere luftfugtighed

Jeg bryder mig ikke om filtmåtter - de giver en kedelig lyd

Et billigt og godt alternativ til dyre måtter er "anti skrid måtte" som kan fåes i brugsen/fakta m.m. flere typisk i sort , nogle kane i farver

Det er en slags "væv" af noget skum/gummi agtigt noget som folk klipper til og placerer under ting så de ikke skrider og ikke laver ridse mærker

Det fås i ruller på typisk en meter og så 30 eller 40 cm bredt.

Jeg bruger to lag på min pladespiller - lavede et hul i midten og klippede med en saks hele vejen rund om pladetallerken kanten  - god og dynamisk lyd og rigtig god kontakt - selv unde pladestrammer

Måtterne kan vaske under en rindende hane og tørre let på ingen tid

Der er dog en ting du ikke skal gøre - lad ikke en plade blive på grammofonen natten over med pladestramme på da det klæber en lille smule og efter nat i pres kan din plade godt på ret godt fat i anti skrid måtten - ved almindelig brug er det ikke noget problem, det skikre blot god kontakt.

En rulle anti skrid måtte koster 20 kr. og giver ikke særligt mange problemer med statisk elektricitet

Her i det nye år har jeg besluttet mig for at kommentere men ikke diskutere hver gang nogen bruger ordet "plov";  her goes: det hedder en grammofon eller en pladespiller til nød en spille - ordet plov er grimt og nedgør egentlig på samme måde som "kværn" og "øse" og det er når der er tale om musik og glæden ved det der formidler musikken,  egentlig synd.

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har haft god erfaring med denne på glas og akryl tallerkener. Den fås i forskellige tykkelser også - den tyndeste 2mm er
jo nok meget lig en filtmåtte i tykkelsen og burde kunne ligge på de fleste pladespillere uden justering af VTA for armen.

Herbies Way Excellent II måtte

/M
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Må jeg anbefalde en Nottingham Analogue Spacemat? Den virker fantastisk på min Rega. Den lyder bedre end de kork og filtmåtter jeg har prøvet.

Den skal bare lige have en gang dobbelklæbbende tape. Så sidder den fast. 

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 11 Januar 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa, tak for den fine feedback, det nogle mega gode alternativer i giver. Der lidt at arbejde med.

Dog har jeg lige et opfølgning på et spørgsmål: Ved at hæve pladen fra tallerken, giver det ikke en anderledes "angrebs" vinkel for nålen mod pladen?

Mvh Ham selv

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:

Hejsa, tak for den fine feedback, det nogle mega gode alternativer i giver. Der lidt at arbejde med.

Dog har jeg lige et opfølgning på et spørgsmål: Ved at hæve pladen fra tallerken, giver det ikke en anderledes "angrebs" vinkel for nålen mod pladen?

Mvh Ham selv

både ja og nej, hvis du har en arm hvor det er muligt at justere højden på armen så skal den bare hæves, hvis du har en uden mulighed for justering så vil vinklen ændres.

scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg støtter op om førnævnte Spacemat. Den koster 200 kr. i Lydbutikken på Frederiksberg. Jeg har haft min egen i 7 år og er stadig glad for den. Ingen filt tak!

MHT. statisk elektricitet kan det have noget med luftføgtigheden at gøre. Du kan prøve at stille en glas, en skål eller spand med vand i nærheden af din pladespiller. Men pas nu på, det ikke ender det forkerte sted. Dette har jeg haft med at gøre, da jeg i en periode havde problemer med høje pops og knitter pga. netop statisk elektricitet.

Hvilken nål fik du på?
Til top Vis scott4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scott4

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen :-)

Der er en AudioTechnica på fra fabrikken, men overvejer en Ortofon 2m den røde eller blå, men kan ikke rigtig finde ud af hvilken...........

Havde tænkt nu hvor dette er min første Plov, at lytte en del til AudioTechnica'en første, og danne mig et klart billede af den. Så jeg har et reference punkt ang. senere køb af nål.

Mangler også nogle gode plader, har købt et par stykker på Ebay. Men de er ret beskidte, så mangler også en super god reference plade. Har dog et par Dire Straits som er okay, og det er jo ingen ringe start.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:

Havde tænkt nu hvor dette er min første Plov, at lytte en del til AudioTechnica'en første, og danne mig et klart billede af den. Så jeg har et reference punkt ang. senere køb af nål.

Du har ikke læst indlægget fra "r-l-b" længere oppe? Det handler om ordet "plov". (Som er og bliver et landbrugsredskab).
Og nu introducerer du endda "Plov" med stort begyndelsesbogstav!

Prøv at vise god stil og brug udtrykkene "pladespiller" eller "grammofon"...
Dette er jo ikke et ungdoms-chatroom!  ;-)

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Uanset om der bruges filt, kork, gummi eller anden, så husk endeligt at holde dette rent, så man ikke trykker skidt op i pladen, hvis der bruges pladestrammer.

Jeg foretrækker at bruges direkte forbindelse til pladetallerknen, som så skal være helt ren.

PS!
Filt kan har tendens til at samle skidt og støv, så dem skal man være over med rengøring.

MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Rockmoroe skrev:

Du har ikke læst indlægget fra "r-l-b" længere oppe? Det handler om ordet "plov". (Som er og bliver et landbrugsredskab).

N.

Begreberne "plov" "rillehøvl" med flere var almindelige da jeg var ung, og det er godt nok før begrebet "chatroom" blev opfundet, og en saxofon er stadig "en vandlås" der kan rumme de særeste objekter der kun med besvær lader sig identificere ved de ændrede klangkarakteristika.

Og husk nu at det du aftaster på din grammofon hedder et fonogram

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Nilau skrev:
Rockmoroe skrev:

N.

Begreberne "plov" "rillehøvl" med flere var almindelige da jeg var ung, og det er godt nok før begrebet "chatroom" blev opfundet, og en saxofon er stadig "en vandlås" der kan rumme de særeste objekter der kun med besvær lader sig identificere ved de ændrede klangkarakteristika.

Og husk nu at det du aftaster på din grammofon hedder et fonogram

Meget muligt, det er stadig grimme (og fsva det sidste udtryk, decideret klamme) ord at bruge om en pladespiller..

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg nægter at besvare spørgsmål eller komme med råd vedrørende noget der omhandler "Plove".   Jeg er fuldkommen enig med Nilau - En "plov" er et landbrugsredskab, der ikke har noget at gøre i et hifi-forum.

Hvis det derimod var en pladespiller, kunne jeg måske komme med nogle relevante indlæg.

Iøvrigt henvises også til hvad der står øverst i trådens navn: Pladespillere

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Come on drenge... livet er for kort til ligegyldigheder....

Der er vel ingen, der tage skade af, at en pladespiller bliver omtalt som plov!

Mvh
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Come on drenge... livet er for kort til ligegyldigheder....

Der er vel ingen, der tage skade af, at en pladespiller bliver omtalt som plov!

Mvh

sådan set ikke - der er heller ingen der tager skade hvis vi begynder at omtale det modsatte køn som fjabber, fi.... eller ludere - eller hvis vi overgår til at æde vores mad i vore øser,  men det er en forfladigelse af sproget og netop når man som her søger at holde liv i interessen for et forædlet mekanisk stykke musik formidlende værktøj ved at værne om dets kvaliteter og dyrke dets uovertrufne egenskaber til at skabe glæde blandt de der nyder musik er der ingen grund til at kaste grammofonen på møgbunken ved at kalde den en plov eller det der er værre -  ved at bruge et udtryk om en pladespiller der henviser til en grov næsten brutal interaktion mellem diamant og vinyl så ringeagter man jo også de i forvejen hårdt prøvede kunstnere som har lavet musikken.
Jeg har intet mod en plov i ordets rette kontekst - tænker ofte på den glæde bonden har når han efter endt pløjning ser udover sine marker og nyder det jordtunge farvespil i de smukke furer – ser fuglene samles i flokke for at fodre på de små kravl plovens skær har tryllet frem – og når han ved aften tide med glæde kan gå til ro med tanken på de afgrøde der er i vente.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Til jer som ikke kan tåle ordet plov, i kan egentlig bare lade være med at kommentere denne tråd. Længere er den vist ikke.......

Til jer andre tusinde tak for jeres feed back.

Hvis i absolut vil diskutere ordets betydning, er det jo jer frit for, at oprette en tråd herom.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Det handler det ikke om Rockmore - det handler om at opnå en konsensus for hvilke begreber vi bruger herinde - men "pis" være med det hvis du ikke vil have råd fra folk med erfaring som synes du fremtsår useriøs i dit ordvalg - det kan sådan set kun gå ud over dig selv

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hold da op en gang ligegyldig snak om et enkelt ord - jeg syntes ordet plov, giver pladespilleren et mere personligt karakteristika istedet for bare en
død ting der spiller musik. Så jeg holder mig til "plov" om pladespiller, "øse" om min bil, "kværn" om mine venners motorcykler, "bobler" om
champagnen og "drue" om rødvinen!

Fjappe, *beep* (ja, jeg skrev det - undskyld), luder og lign. ord er bestemt ikke i orden, for her taler vi ikke om døde ting mere, men mennesker!!

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

...ok, respekt til forummet: ordet F.... kan man så åbenbart ikke skrive uden det bliver til *beep*.... :-)

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes